|

جزئیات کامل مرحله دوم فروش سامانه یکپارچه

چرا در مرحله دوم عرضه خودرو ایرانخودرو نیست؟+ لیست خودروها

در این نوبت ایران خودرو تنها در طرح فروش ویژه مادران و با خودروهای متفاوت حضور دارد.

لینک کوتاه کپی شد

 ثبت‌نام نوبت دوم طرح فروش در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو روز 20 اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و متقاضیان می‌توانند از ۲۰ تا ۲۹ اردیبهشت نسبت به افتتاح حساب وکالتی اقدام کنند. براساس اعلام سامانه یکپارچه متقاضیان می‌توانند از امروز خودروهای عرضه‌شده را در سامانه مشاهده کنند.

اما چه خودروهایی در این نوبت از طرح فروش عرضه می‌شوند؟

در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که هنوز خودروهای عرضه‌شده در نوبت دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه خودرو مشخص و اعلام نشده است. اما به نظر می‌رسد خودروهایی که در نوبت قبلی نیز عرضه شدند، در این نوبت از  فروش خودرو نیز حضور داشته باشند. اما در این نوبت ایران خودرو تنها در طرح فروش ویژه مادران و با خودروهای متفاوت حضور دارد.

در مرحله اول، شرکت سایپا شاهین جی، کوییک آر اتوماتیک و دستی، کوییک اتوماتیک و کوییک اس را به صورت تحویل 90 روزه عرضه کرد که احتمال می‌رود در این مرحله نیز همین محصولات عرضه شود.

محصول آرین پارس موتور در طرح یکپارچه خودرو، لاماری بود و احتمالا این دوره هم همین خودرو عرضه شود. فردا موتور هم با سه خودروی  Fmc-sx5، Fmc-t5 و Suma m4 در نوبت قبلی این طرح شرکت کرد. تیارا، محصول مکث موتور بود و گروه خودروسازی ایلیا هم خودروی دایون Y5را عرضه کرد.

1

جزئیات عرضه خودرو در سامانه جامع

از چهارشنبه مورخ 1402/02/20، مرحله دوم عرضه خودروهای داخلی آغاز می‌شود. بر اساس اطلاعیه‌ای که در سامانه یکپارچه منتشر شده است، تمامی اطلاعات معاملات خودرو به صورت یکپارچه در سامانه جامع تجارت وزارت صمت ثبت می‌گردد. این معاملات شامل مالیات بر عایدی سرمایه نیز می‌شود.

طرح یکپارچه عرضه خودروهای داخلی برمبنای فرآیند نوبت دهی، دومین طرح این چنینی است. این طرح، از روز چهارشنبه مورخ 1402/02/20 آغاز می‌شود و متقاضیان تا پایان روز جمعه 1402/02/29، می‌توانند نسبت به ایجاد حساب وکالتی در بانک‌های اعلامی در سامانه، اقدام نمایند. محصولات ارائه شده توسط شرکت‌های خودروساز از تاریخ 1402/02/20 در سامانه قابل مشاهده هستند.

تنها متقاضیان واجد شرایط که اطلاعات آنها از سوی بانک ارسال شده است، می‌توانند از روز سه شنبه 1402/03/03 تا جمعه 1402/03/10 نسبت به ثبت نام اولیه به منظور تشکیل لیست نوبت دهی (لیست انتظار) برای خودروی مورد نظر، در سامانه https://www.esalecar.ir اقدام کنند. امکان ثبت نام هر متقاضی که پیش از این در لیست نوبت دهی طرح اول سامانه یکپارچه و خودروهای وارداتی قرار گرفته اند، وجود ندارد مگر آنکه انصراف خود را تا تاریخ 1402/02/20 در سامانه‌های مربوطه ثبت کنند.

براساس ماده 19 آیین‌نامه اجرائی ماده 14 الحاقی قانون مبارزه با پولشوئی، اطلاعات معاملات خودرو به صورت یکپارچه در سامانه معاملات خودرو ذیل سامانه جامع تجارت وزارت صمت ثبت می‌گردد. این معاملات شامل مالیات بر عایدی سرمایه نیز می‌شود.

لازم به ذکر است که موعد تحویل برخی از محصولات پرتقاضا شرکت‌های خودروساز در سال 1403 خواهد بود.

چه کسانی در این مرحله می توانند ثبت نام کنند؟

ماده ۴ دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری توسط شورای رقابت شرایط عمومی زیر را تعیین کرده است:

۱. حداقل سن مجاز برای خرید خودرو ۱۸ سال است.

۲. برای ثبت نام و خرید خودرو، داشتن گواهینامه رانندگی معتبر با تاریخ اعتبار الزامی است.

۳. افرادی که در ۴۸ ماه گذشته در شرکت‌های ایران خودرو و سایپا و یا در ۲۴ ماه گذشته در شرکت‌های خودروسازی دیگر ثبت نام یا فاکتور صادر کرده‌اند، اجازه ثبت نام و خرید خودرو را نخواهند داشت.

۴. افرادی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند، نمی‌توانند ثبت نام و خرید خودرو داشته باشند.

۵. انتقال امتیاز و حقوق ناشی از خرید خودرو به اشخاص دیگر و فروش حواله خودرو به صورت وکالتی ممنوع است.

۶. امکان صلح خودروی خریداری شده وجود ندارد.

۷. شرکت‌های خودروسازی موظف به تدابیر از جمله رهن گرفتن سند خودرو به مدت یک سال برای جلوگیری از انتقال سند هستند.

۸. اشخاص حقوقی اجازه ثبت نام و خرید خودرو ندارند.

۹. در صورتی که در هریک از مراحل و فرآیند ثبت نام مشخص شود که متقاضی حائز شرایط ثبت نام نمی‌باشد، ثبت نام وی لغو و وجه واریزی عودت داده خواهد شد.

۱۰. در صورت بروز هرگونه تاخیر احتمالی در تحویل خودرو براساس قرارداد، خسارت جبران تاخیر در تحویل، مطابق آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو پرداخت خواهد شد.

۱۱. شرایط دیگر بر اساس بخشنامه‌های شرکت‌های خودروسازی و قرارداد منعقده با مشتریان خواهد بود.

۱۲. متقاضی باید یک حساب وکالتی ایجاد کند در غیر این صورت، مسئولیت موضوع به عهده متقاضی خواهد بود.

۱۳. افرادی که در فهرست اولویت‌های اعلامی طرح اول یکپارچه خودروهای داخلی و وارداتی قرار دارند و یا در طرح مذکور انصراف داده‌اند، اجازه خرید خودرو در این طرح را نخواهند داشت.

۱۴. هر کد ملی مجاز به خرید یک دستگاه خودرو از مجموع شرکت‌های خودروسازی می‌باشد.

۱۵. طرح عادی شامل تمام افراد با مشخصات فوق است و طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت صرفاً برای مادرانی که حائز شرایط قانونی هستند یا جوانان با تأیید سازمان ثبت احوال کشور مختص می‌باشد و مسئولیت اشتباه در انتخاب طرح بر عهده متقاضی است.

۱۶. متقاضیان ثبت نام باید شماره همراه ثبت شده برای خود را در سامانه اعلام کنند، در غیر این صورت مسئولیت عدم تطابق شماره همراه با کد ملی بر عهده متقاضی خواهد بود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها