|

کاهش تقاضا با کاهش قیمت آهن

وضعیت شکننده بازار آهن و خریدارانی که دست نگه داشتن!

با تداوم روند اصلاح قیمت‌ها، کف نرخ میلگرد آجدار از کانال ۲۶ هزار تومانی عقب‌نشینی کرد و ۲۵ هزار تومان علام شد.

لینک کوتاه کپی شد

در پی تداوم روند کاهشی قیمت آهن آلات در هفته جاری، روز گذشته مقاطع فولادی با کمی اصلاح کف حمایتی خود را از دست دادند که این امر در پی تلاش‌ بازارساز و عرضه‌های مهندسی شده بورس کالا است که به درهم‌ریختگی و گیجی بازار منجر شده است...

به گزارش «شایانیوز» به نقل از آهن پرایس؛ روند کاهشی قیمت روز آهن آلات که از ابتدای هفته رقم خورد با نزدیک شدن به پایان هفته همچنان در کلیه زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی مشهود بود و شمار زیادی از مبادی فروش هم قیمت‌ها را ثابت اعلام کردند.

قیمت دلار هم نوسان قابل ملاحظه‌ای نداشت و در همان کانال ۵۳ هزار تومانی شناور بود. در پایان روز هم هر دلار در بازار آزاد با اصلاح جزئی روی ۵۳ هزار و ۲۰۰ تومان بسته شد.

بررسی نوسانات قیمت آهن و فولاد

در پی روند کاهشی قیمت آهن در روز گذشته، قیمت میلگرد آجدار در تعداد زیادی از کارخانه‌ها بین ۱۰۰ تا ۹۰۰ تومان هم اصلاح شد، اما همچنان شماری از مبادی فروش قیمت‌ها را ثابت نگه داشتند. با تداوم روند اصلاح قیمت‌ها، کف نرخ میلگرد آجدار از کانال ۲۶ هزار تومانی عقب‌نشینی کرد و ۲۵ هزار تومان علام شد.

قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی، قیمت نبشی و سپری هم عمدتا با کاهش ۲۰۰ تا ۸۰۰ تومان همراه بود اما برخی از کارخانه‌ها هم بدون تغییر قیمت بودند. قیمت روز تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی بدون تغییر قیمت اعلام شد اما برخی سایزها هم بین ۳۰ تا ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشتند.

قیمت روز ورق سیاه در کلیه شرکت‌ها بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومان کاهش داشت؛ قیمت ورق گالوانیزه و روغنی هم در اکثر مبادی فروش کاهش ۲۰۰ تومانی داشت اما ورق رنگی با ثبات قیمت همراه بود.

قیمت پروفیل قوطی در نیمی از مبادی فروش کاهش ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومانی داشت و در نیمی دیگر بدون تغییر قیمت عرضه شد. براساس آمار موجود قیمت پروفیل در دو روز گذشته کاهشی ۲ هزار تومانی داشته است و قیمت هر کیلو پروفیل ضخامت ۲ میلیمتر ۳۷ هزار تومان برآورد شد. قیمت لوله مانیسمان، داربستی، صنعتی و سایر لوله‌ها در غالب شرکت‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

آنطور که از اوضاع بازار و قیمت‌ها برمی‌آید روز گذشته اغلب مقاطع فولادی کف حمایتی خود را از دست داده و کمی دیگر عقب‌نشینی کرده‌اند که این امر در پی تلاش‌ بازارساز و عرضه‌های مهندسی شده بورس کالا است که به درهم‌ریختن و گیجی بازار منجر شده است.

گزارش‌ها از بورس کالای روز گذشته حاکی است که ۱۳ هزار و ۷۰۰ تن محصول فولادی عرضه شد که از این میزان هزار تن به ورق رنگی اختصاص داشت که حدود ۸۵۰ تن تقاضا برای آن ثبت شد و نرخ میانگین این ورق هم ۴۷ هزار و ۸۱۲ تومان اعلام شد.

امروز نیز ۱۸۵ هزار و ۴۵۴ تن مقطع فولادی عرضه می‌شود که از این میزان ۱۳۷ هزار و ۹۲۹ تن به میلگرد اختصاص دارد حدود ۴۰ هزار تن شمش بلوم عرضه می‌شود که قیمت آن ۲۲ هزار و ۴۲۳ تومان در نظر گرفته شده است. گفتنی است حجم عرضه شمش امروز حدود ۵ درصد کاهش داشته است. همچنین ۱۷ هزار و ۴۰۰ تن ورق گرم، حدود ۱۵ هزار و ۸۴۵ تن نبشی، ۱۰ هزار و ۱۷ تن تیرآهن و حدود هزار تن ناودانی و ۲ هزار تن ورق گالاوانیزه عرضه می‌شود.

گفتنی است نرخ پایه آهن اسفنجی هم برای روز شنبه ۱۱ هزار و ۲۰ تومان تعیین شده که مشخص نیست بر چه اساسی است و چرا افزایش یافته است.

به عبارتی می‌توان گفت شرایط قیمت پایه محصولات فولادی تعیین شده برای عرضه‌های هفته بعد چندان قاعده و اصول خاصی ندارد و کاهش قیمت پایه مقاطع فولادی در هفته آتی برمبنای قیمت‌های دستوری، احتمالی است که نمی‌توان چندان به این احتمالات متکی بود و اعتماد کرد.

زیرا اوضاع بازار ایران در حال حاضر به‌قدری ناپایدار و متزلزل است که ممکن است با دستورالعمل جدیدیروند بازار به طور کامل تغییر کند و سیر معکوس در پیش بگیرد که همین امر پیش‌بینی شفاف بازار را دشوار می‌کند. با این اوصاف توصیه می‌شود پیش از هر خریدی به دقت اخبار و اوضاع بازار را رصد کرده و با دریافت مشاوره از کارشناسان حرفه‌ای تصمیم بگیرید.

خریداران منتظر کاهش بیشتر قیمت ها

طبق تجربه زمانی که روند بازار رو اصلاح و کاهش است تقاضا نیز کاهش می‌یابد گویا خریدار منتظر تجربه قیمت‌های پایین‌تر و اصلاح بیشتر بازار است از همین رو به نظاره می‌نشیند؛ از ابتدای هفته با اصلاح نسبی نرخ دلار، افزایش حجم عرضه‌ محصولات بورسی به کاهش قیمت روز آهن الات در کارخانه‌ها منجر شد

اما نباید از این نکته قافل شد که اگرچه در حال حاضر بازار روند کاهشی دارد اما به عقیده برخی با شروع فصل گرما و احتمال کمبود یا قطعی برق صنایع فولادی و افزایش تقاضا با احتمال افزایش ساخت‌وسازها در ماه‌های آتی، ممکن است ناترازی و آشفتگی عرضه و تقاضا در بازار را رقم بزند.

با این اوصاف اگرچه نمی‌توان به طور قطع روند بازار آهن را پیش‌بینی کرد و چشم‌انداز شفافی ارائه داد؛ اما به نظر می‌رسد با توجه به شرایط فعلی بازار در چند روز آتی فرصت خوبی برای خرید آهن به شمار می‌رود.

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی