|

کارمندان ایرانی سحرخیزترین کارمندان جهان؟

کارمندان در ازای این اجبار برای سحرخیزی می توانند ساعت یک ظهر محل کار را ترک کنند تا به این ترتیب فشاری که به زندگیشان می آید حل شود.

لینک کوتاه کپی شد

این طور که ســازمان اداری و اســتخدامی اعلام کرده ساعت شــروع به کار ادارات دولتی از 16 خرداد بدون استثنا 6 صبح است و هیچ کوتاهی در این زمینه تحمل نخواهد شد. ضمن اینکه ساعت کاری شناور هم برداشته می شود و همه کارمندان به شکل یکپارچه از خروسخوان باید در محل کار حضور داشته باشند.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از روزنامه هفت صبح، برای اینکه مشکل حمل و نقل این گروه هم برطرف شود ناوگان حمل و نقل عمومی کارش را زودتر و از چهار صبح شــروع خواهد کرد. هدف از اجرای ایــن تصمیم کاهش مصرف برق اعلام شــده بنابراین همزمان با جلو کشیدن دو ساعته ساعت شروع به کار، یکسری پروتکل دیگر هم در نظر گرفته شده مانند اینکه مدیران باید مراقبت کنند که در مناطق غیرگرمسیر یک تا دو ساعت قبل از اتمام کار تمام وسایل سرمایشی خاموش شده باشند و در مناطق گرمسیر هم حتما همزمان با پایان کار این اتفاق بیفتد و وسیله ای روشن باقی نماند.

نکته مهم در مورد توضیحات تازه سازمان اداری و استخدامی ساعت پایان کار ادارات دولتی است. پیشتر گفته شــده بود که کارمندان در ازای این اجبار برای سحرخیزی می توانند از آن طرف ساعت یک ظهر محل کار را ترک کنند و به این ترتیب فشاری که به زندگیشان می آید با استراحت ظهر حل شود اما در توضیحات تازه آمده که مانند قبل کارمندان باید بر اساس ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری 44 ساعت در هفته کار کنند در حالیکه اگر کارمندان ساعت یک ظهر ادارات را ترک کنند مخصوصا در تهران که پنجشنبه ها تعطیل هستند، در هفته تنها 25 ساعت کار خواهند کرد. اگر پنجشــنبه ها به کار اضافه شود که نقض غرض خواهد بود، بنابراین احتمالا دستکم کارمندان تا ساعت دو و نیم باید در محل کارشان حضور داشته باشند، مگر اینکه نحوه محاسبه متفاوت باشد.

کارمندان بقیه کشورها چه وضعی دارند؟

واکنش کارمندها به این دستکاری ساعتی متفاوت بوده است؛ بعضی ها که اساسا زندگیشان بیشتر با سحرخیزی و زندگی کارمندی گره خورده و محل کارشــان هم فاصله چندانی با خانه هایشان ندارد خیلی هم از این تغییر ســه ماهه ناراحت نیستند چون ظهرهــا می توانند زودتر به خانــه بروند و از اضافه کار هم خبری نخواهد بود اما تعداد ناراضی ها بیشتر است. آنها که بچه های کوچک دارند و باید آنها را به مهدکودک بسپارند اما ساعت کار خیلی از مهدکودک ها تغییر نکرده، آنها که فاصله خانه تا محل کارشان زیاد است و عنوان مثال باید از مناطقی مانند کرج به تهران بیایند، آنها کــه باید قید مهمانی ها و دورهمی ها را بزنند و... همگــی از جمله همین ناراضی ها هستند.

گروهی هم می گویند که با این تصمیم فشار کار در پیک های مشخصی از روز بسیار بیشتر خواهد شد و باید به امورات ارباب رجوع ها به شکل فشرده تری رسیدگی شود اما گذشته از همه اینها وضعیت بقیه کشــورها مخصوصا کشورهای مسلمان و اطراف ما به چه شکل است و کارمندهای آنها چه ساعتی سرکار می روند؟

ترکیه

ساعت شــروع به کار رســمی در ترکیه بسته به اداره و ســازمان متفاوت اســت مثال ســاعت کار شهرداری از 9 صبح اســت تا 5 عصر است اما اداره مالیات از 8 و نیم تا 5 و نیم کار می کند و اداره اتباع و مهاجران از 9 صبح تا شش عصر. بقیه اداره ها هم یکی از همین سه حالت، بنابراین مردم ترکیه قبل از مراجعه به اداره مورد نظر باید از ســاعت کاری آن اطلاع داشته باشــند. ممکن است بپرسید چرا کارمندهای ترکیه ای بیشتر از 8 ساعت در روز کار می کنند، پاسخ این اســت که آنها مانند کارمندان خیلی از کشــورهای دیگر حداقل یک ساعت در میانه روز اســتراحت دارند و کارشــان برای ناهار تعطیل می شــود. جالب اینکه این ساعت از مدت زمان کارشان کم می شود.

امارات

در دوبی اغلب ســفارتخانه ها، وزارتخانه ها، ادارات دولتی و کنســولگری ها از یکشــنبه تا پنجشنبه از 30:7 تا 30:2 بعدازظهــر فعالیت می کنند و در روزهای جمعه و شــنبه و ایام تعطیلات رســمی تعطیل هستند. در دوبی شــرکت های خصوصی ســاعت 9 صبح کارشــان را شــروع می کنند. در این شیخ نشــین عربی در ایام ماه رمضان ساعت کاری تغییر می کند که هر ساله بنا به تدابیر دولت ممکن اســت متفاوت باشــد اما معمولا یک تا دو ساعت کمتر می شود. در ابوظبی اما ادارات دولتی انعطاف بیشتری دارند و بعضا از ساعت هشت تا سه بعدازظهر فعالیت می کنند. 

 پاکستان

ادارات دولتی در پاکســتان تا اندازه زیادی شبیه ایران در حالت عادی هستند یعنی ساعت 8 صبح شــروع می کنند و دست کم تا ســاعت 4 مشغول می مانند غیر از ماه رمضان که ساعت کار به 9 یا در بعضی سال ها 10 کاهش پیدا می کند.

عراق

کارمندان ادارات دولتی در عراق هم وضعیتی بسیار شبیه ترکیه دارند یعنی بین ساعت 8تا 9 صبح کار را شروع می کنند و از آن طرف بین 5 تا 6 عصر کار را تمام می کنند. این وسط هم یک ساعت از 12 تا یک برای ناهار و استراحت کرکره ادارات دولتی را پایین می کشند.

عربستان

شاید بین تمام کشــورهای منطقه متفاوت ترین ساعت کاری را کارمندان عربستانی داشته باشند. در این کشور که بســیاری از ماه های سال با گرما دست و پنجه نرم می کند کارمندان ادارات دولتی از هفت و نیم صبح تا دو و نیم کار می کنند اما بخش خصوصی از ساعت هشت تا دوازده و از چهار و نیم تا هشت شب به کار مشغول هســتند. ساعت کار بانک ها هم از هشت و نیم صبح تا دوازده ظهر و از 5 تا هفت عصر است. در عربستان ادارات دولتی برای نماز ظهر و عصر و بخش خصوصی علاوه بر آن برای نماز مغرب به مدت نیم ساعت تعطیل می شوند. 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی