|

رانت واردات خودرو برای فوتبالیست ها؛ پاداش 20 میلیاردی حذف در جام جهانی

این بازیکنان هم از خوانی که گسترده است به‌راحتی چشم‌پوشی نکنند و از این رانت بادآورده حداقل 20 میلیارد تومانی به‌راحتی نگذرند.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- علیرضا بیرانوند و صادق محرمی، دو بازیکن تیم ملی کشورمان نیز خودروهای خود را وارد ایران کردند.

در روزهایی که صحبت درباره حواله وارد کردن خودرو لوکس خارجی برای ملی پوشان فوتبال داغ شده و نام چند بازیکن هم رسانه‌ای شده است، حالا بد نیست نگاهی به سند واردات خودرو پورشه ماکان ۲۰۲۳ علیرضا بیرانوند و صادق محرمی بیاندازید.

طبق سند منتشر شده، بازیکن دیگر تیم ملی که حواله وارد کردن یک خودرو خارجی را داشتند اقدام به خرید خودرو پورشه ماکان کرده‌اند.

0ldw3k6x7vrpmupvjllk

 

پورشه ماکان مدل 2023 در بازار ایران چند؟

اگه نگاهی بیاندازیم به بازار آخرین مدل پورشه ماکان که به ایران وارد شده مدل 2018 است و با قیمت 18 میلیارد خرید و فروش می شود و قطعاً مدل های 2033 که علاوه بر بیرانوند و محرمی قلی زاده، نیازمند و نورالهی هم این مدل خودرو را برای خودشان با مجوز دولت وارد کردن چیزی بیش از 25 میلیارد تومان خواهد بود.

این در حالی است قیمت جهانی مدل 2023 این خودرو چیزی در حدود 55 هزار دلار است که با دلار 50 هزار تومانی می شود حدود دو میلیارد و 800 میلیون و با فرض 100 درصد هزینه گمرک و عوارض و سایر هزینه واردات این خودرو برای فوتبالیست ها زیر 6 میلیارد تومان درخواهد آمد و این یعنی رانتی نزدیک به 20 میلیاردی!

5

اما سوالی که وجود دارد این است که چرا فقط فوتبالیست ها؟

گویا دولت برای استفاده تبلیغاتی از این افراد که در سال‌های گذشته به‌واسطه پوشیدن پیراهن تیم ملی ایران به چهره‌ای شناخته‌شده تبدیل شده‌اند‌، حاضر است تمام موانعی که طی ۱۰ سال گذشته وجود داشته‌اند زیر پا بگذارند.

طبیعی است که این بازیکنان هم از خوانی که گسترده است به‌راحتی چشم‌پوشی نکنند و از این رانت بادآورده حداقل 20 میلیارد تومانی به‌راحتی نگذرند.

در بحبوحه برگزاری جام‌جهانی ۲۰۲۲ بود که شرایط اجتماعی و سیاسی حاکم بر ایران، رسالت خاصی را برای فوتبالیست‌های حاضر در این جام که عنوان «نمایندگان و ملی‌پوشان ایران» را یدک می‌کشیدند به وجود آورد. اما آن‌ها در همان ابتدای حضور در قطر با عکس‌های یادگاری که از منتشر کردند، نشان دادند که دغدغه‌ای خارج از مستطیل سبز ندارند.

البته عملکرد آن‌ها در‌ مستطیل سبز هم به‌گونه‌ای بود که در همان بازی اول خود پذیرای شش گل از انگلستان شدند تا سنگین‌ترین باخت ایران در تاریخ جام‌های جهانی به ثبت برسد. البته مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، توانست از این باخت هم برای خود دستاورد بسازد و از عملکرد بازیکنانش دفاع کند.

گرچه این تیم در بازی دوم خود مقابل ولز سه امتیاز کسب کرد، اما با باخت مقابل آمریکا در همان دور گروهی از دور‌ مسابقات کنار رفت.

حال شاید به دلایلی که دیگر برای همگان روشن است، ثبت بدترین باخت ایران و حذف از دور گروهی جام‌جهانی هم باعث نشد که دولت از اعطای رانت به این گروه از بازیکنان فوتبال چشم‌پوشی کند.

در واقع نیست که این افراد پاداش چه چیزی را دریافت کرده‌اند؟! به‌ویژه در روزهایی که شاید انجام یک بازی فوتبال آخرین اولویت شهروندان هم نبود. این تیم نه‌تنها شادی جمعی را ایجاد نکرد، بلکه با عملکرد خود، به‌ویژه در مسابقه اول، منجر به ناراحتی کسانی شد که جام‌جهانی ۲۰۲۲ را دنبال می‌کردند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی