|

تصویب آیین نامه واردات خودروی کار کرده در وزارت صمت؛ منتظر دست دوم ها باشیم؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت امیدواریم هیات دولت هرچه سریعتر آیین نامه واردات خودرو را تصویب کند.

لینک کوتاه کپی شد

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس از تصویب آیین نامه واردات خودروهای کارکرده در وزارت صمت خبر داد. عزت الله اکبری تالارپشتی از تصویب آیین نامه واردات خودروهای کارکرده در وزارت صمت خبر داد و گفت: این آیین نامه در وزارت صمت به تصویب رسیده و برای بررسی و تصویب به هیات دولت ارسال شده است.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از روزنامه هفت صبح، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امیدواریم هیات دولت هرچه سریعتر آیین نامه واردات خودرو را تصویب کند، ادامه داد: از دولت میخواهیم این موضوع را هرچه سریعتر در دستور کار قرار دهد؛ زیرا این موضوع مطالبه مردم است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: واردات خودرو میتواند به تنظیم و ساماندهی بازار، ارتقای کیفیت تولیدات داخلی و افزایش رقابت پذیری کمک کند اما یک موضوع مهم در این میان مطرح است و آن هم ماجرای تامین ارز است. حتی وزیر صمت نیز به این موضوع اشاره کرده است. اخیرًا وزیر صمت اعلام کرده مانع اصلی واردات خودرو مشکل در تأمین ارز است. با این وجود، خودروهای وارداتی کارکرده نیز دچار این مشکل خواهند شد. پیشتر خبرهایی مبنی بر مشکلات تأمین ارز برای واردات خودرو منتشر شده بود اما توسط مسئولین و به خصوص وزارت صمت تأیید نشده بود. حال بالاخره این موضوع تأیید عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت را گرفته و به نظر میرسد مسئله ارز بسیار جدی است. آنگونه که وزارت صمت اطلاع رسانی کرده، در کمتر از ۱۰ روز دیگر آیین نامه واردات خودروهای کارکرده برای اجرا ابلاغ میشود و از آن زمان به بعد، افراد و شرکتهای واردکننده خودرو میتوانند به صورت جدی و عملیاتی در این حوزه فعالیت کنند. یکی از مهمترین دلایل سرعت کند واردات خودرو، تامین ارز است.

حدود یک سال از ابلاغ آیین نامه ورود خارجی ها میگذرد و هنوز هیچ خودرویی به ثبت نام کنندگان تحویل داده نشده است. حالا وزیر صمت تامین ارز را مشکل اصلی واردات عنوان میکند. به این ترتیب به نظر میرسد در تهیه آیین نامه خودروهای کارکرده چالش عدم تامین ارز باید مدنظر قرار گیرد. از سوی دیگر این وزارتخانه به تهیه آیین نامه واردات خودروهای برقی نیز مشغول است. به نظر میرسد در طراحی آیین نامه های جدید، باید مسئله ارز به عنوان چالش و مانع بزرگ واردات خودرو لحاظ شود؛ در غیر این صورت واردات خودروهای برقی و کارکرده نیز مانند صفرکیلومترها بسیار کند پیش خواهد رفت.

همچنین اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در نشست مشترک با وزیر صمت بر استفاده از ظرفیت ارز منشا خارجی برای واردات خودرو تاکید کردند. نشست مشترک کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت دوشنبه ۲۳ مرداد برگزار شد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی