|

ثبت نام جاماندگان و حذف شدگان یارانه +جزئیات

ثبت نام جاماندگان و حذف شدگان یارانه . یارانه جدید در سال 1400 چقدر است؟

لینک کوتاه کپی شد

یارانه نقدی یکی از موضوعاتی است که خانوار‌ها در پایان هر ماه در انتظار شنیدن اخباری مبنی بر زمان واریز آن هستند که در این میان بیش از ۹۴ درصد مردم در کشور یارانه دریافت می‌کنند.  یارانه نقدی یکی از موضوعاتی است که خانوار‌ها در پایان هر ماه در انتظار شنیدن اخباری مبنی بر زمان واریز آن هستند که در این میان بیش از ۹۴ درصد مردم در کشور یارانه دریافت می‌کنند. حالا صحبت هایی از مهلت ثبت نام جاماندگان و حذف شدگان یارانه به گوش می رسد. در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

ثبت نام جدید جاماندگان یارانه

در رابطه با ثبت نام جدید جاماندگان یارانه بگیر مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به طرح مجلس برای جاماندگان دریافت یارانه‌، گفته است:‌ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در راستای حمایت از اقشار آسیب و طرح تأمین کالاهای اساسی، پیشنهادی با عنوان طرح جاماندگان دریافت یارانه مطرح کردند که بر اساس آن افرادی که در زمان ثبت نام یارانه‌ها به دلیل عدم دسترسی به سیستم‌های اینترنتی و مراکز ثبت نام از ثبت نام جا ماندند فرصت ثبت نام مجدد خواهند یافت.

ثبت نام جاماندگان و حذف شدگان یارانه

سخنگوی کمیسیون تلفیق اظهار داشت: سال آینده به ازای هر فرد که ۴۵ هزار تومان دریافت می‌کرد، یارانه دو برابر یعنی به ازای هر نفر ۹۱ هزار تومان خواهد شد. سازمان هدفمندی یارانه‌ها مکلف شد نسبت به ثبت‌نام و پرداخت یارانه هدفمندی و همچنین معیشتی و سایر یارانه‌ها نسبت به کلیه افرادی که ثبت‌نام نکردند، افراد جدید و افرادی که منصرف شدند، امکان ثبت‌نام را فراهم کند.

حذف یارانه دهک ‌های پر درآمد

در حال حاضر دولت قانون مطرح در این زمینه را اجرایی نمی‌کند و به دلایل مختلف از آن سر باز می‌زند. یکی از علت‌ها نبود منابع جدید است که قرار بود با حذف یارانه دهک‌های پردرآمد امکان جدید برای افراد واجد شرایط فراهم شود. از طرفی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی موظف شده با استفاده از تمامی بانک‌های اطلاعاتی در اختیار نسبت به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه‌ بگیران اقدام کند. این مسئله نیز در مقطعی کوتاه در حد چندصد نفر اجرایی شد اما به دلیل نواقص زیاد که ناشی از ضعف بانک‌های اطلاعاتی بود، رها شد.

درآمد حاصل از  هدفمندی یارانه‌ ها چه می شود؟

یکی از ابهامات و تناقضات مسئولان دولتی به درآمد هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۸ باز می گردد که در سال ۹۹ به حساب خاص رئیس جمهور واریز شد که جزئیات آن برای افکار عمومی شفاف نیست که برای چه کسانی هزینه می‌شود.

مسئله دیگر افزایش منابع هدفمندی از ۳۰ هزار میلیارد تومان شروع این قانون تا ۲۸۰ هزار میلیارد تومانی سال ۹۸ است که به رغم افزایش درآمدها سهم خانوار همچنان ثابت مانده است. با این وجود باید منتظر ماند تا نمایندگان مجلس در جهت رفع نیاز جاماندگان و افزایش قدرت معیشت مردم گامی عملی بردارند.

حذف ثبت نام جدید متقاضیان یارانه نقدی

دولت همانند چند سال متوالی گذشته، ثبت نام جدید متقاضیان یارانه نقدی را از لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ حذف کرد. براساس پیش نویس لایحه بودجه سال آینده که در اختیار هیات دولت برای بررسی و تصویب قرار گرفته است، بند ۴ قانون بودجه سال ۹۹ طبق جدولی که توسط نمایندگان مجلس اضافه شده بود، حذف شد.

نمایندگان مجلس علی رغم میل باطنی دولت مردان معتقد هستند افراد جامانده که مستحق دریافت یارانه‌ نقدی هستند باید زمینه ثبت نام برای دریافت یارانه را داشته باشند و به همین علت در تبصره ۱۴ قانون بودجه که مربوط به منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها است، گنجانده می‌شود. اگرچه بعد از گذشت ۸ ماه از سال اتفاقی در این باره رخ نداده است.

دولت نباید با طرح ‌های معیشتی مخالفتی کند

سید غنی نظری خانقاه نیز در مخالفت با این پیشنهاد گفت: سامانه وزارت رفاه تاکنون نتوانسته افراد مستحق را شناسایی کند و سیستم رفاه ایرانیان بسیار ضعیف عمل کرده است، نباید با ارائه چنین پیشنهادی طرح را از حالت کلی خارج کنیم و بار اضافی بر دوش دولت بگذاریم. وی ادامه داد: چرا نماینده دولت در رابطه با بهبود معیشت مردم مخالفت می‌کند، دولت نباید با طرح‌های معیشتی مخالفتی داشته باشد.

یارانه جدید

 در جلسه عصر دیروز کمیته مصارف تبصره 14 کمیسیون تلفیق بودجه سال 1400 مجلس مدل پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی برای سال آینده مشخص شد. براین اساس قرار است مجلس یارانه نقدی و معیشتی را ادغام و با اضافه کردن برخی منابع دیگر، یارانه جدیدی به مردم بدهد.
برای این موضوع 140 هزار میلیارد تومان منابع پیش بینی شده که بخشی ناشی از حذف ارز 4200 تومانی بوده که طبق مصوبه تلفیق بودجه قرار است با نرخ 17500 تومان تسعیر و محاسبه شود. دولت در لایحه بودجه سال آینده کل رقم اختصاص یارانه به مردم را 73.8 هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده بود.

افزایش مبلغ یارانه 

براساس مصوبه کمیته مربوطه، 20 میلیون نفر از مردم که صرفا یارانه نقدی 45500 هزار تومانی دریافت می کنند میزان یارانه دریافتیشان سال آینده 2 برابر خواهد شد و به 91 هزار تومان در ماه می‌رسد. این 20 میلیون نفر افرادی هستند که در حال حاضر یارانه معیشتی بنزین دریافت نمی‌کنند. مجموع یارانه بگیران نقدی حدود 78 میلیون نفر هستند.

همچنین 58 میلیون نفری که یارانه نقدی و معیشتی بنزین دریافت می‌کنند سال آینده، با ادغام این دو یارانه‌ در مجموع هر نفر 136 هزار تومان در ماه یارانه دریافت خواهد کرد.

وضعیت یارانه بگیران در سال 1400- تومان

 
عنوان یارانه نقدی-نفر یارانه معیشتی-نفر جمع یارانه جدید-نفر 1400
20 میلیون نفری که فقط یارانه نقدی می‌گیرند 45500 45500 91000
48 میلیون نفری که یارانه معیشتی‌ و نقدی می‌گیرند 45500 55000 100500 136000
10 میلیون نفر تحت پوشش نهادهای حمایتی 45500 55000 100500 220000

کل منابع هدفمندی برای پرداخت یارانه به مردم 140 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که مجموع پرداختی به مردم 126.5 هزار میلیارد تومان می‌شود و مابقی آن نیز در اختیار دولت قرار می‌گیرد که به روش نقدی یا کالایی بین مردم توزیع کند.

منبع: افکار نیوز

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها