|

خبر فوری از زمان همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

زمان همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد مرحله دوم همسان سازی حقوق بازنشستگان برای بهبود معیشت بازنشستگان اجرا می شود.

لینک کوتاه کپی شد
1

همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی یکی از اصلی ترین مطالبات این قشر بود که در اعتراض ها و تجمع ها بارها عنوان کردند و طی روزهای اخیر مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد که با تخصیص بودجه مناسب مرحله دوم همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اجرا می شود. زمان همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد.

ابتدای سال 1400 زمان همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

زمان همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از ابتدای سال 1400 است و افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جدید اعمال می شود. گفتنی است میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مبتنی بر ضوابط تعیین شده سازمان تامین اجتماعی است. عدم اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به دلیل بدهی های دولت به سازمان تامین اجتماعی بود.

دولت در مورد همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به نتیجه ای نرسید و متناسب سازی حقوق بازنشستگان از پرداخت بدهی های دولت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می شود. با همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی میزان دریافتی این بازنشستگان به میزان دریافتی بازنشستگان کشوری و لشگری نخواهد رسید اما وضعیت معیشت بازنشستگان تامین اجتماعی بهبود میابد.

پول

جزئیات همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

طبق قانون بودجه بیش از 3.5 میلیون بازنشسته مشمول همسان سازی حقوق بازنشستگان بدون آیین نامه دولت می شوند و پس از اجرای کامل افزایش حقوق بازنشستگان اعمال می شود اما هنوز نمیتوان میزان افزایش آن را محاسبه کرد. طی روزهای آینده محاسبه افزایش حقوق بازنشستگان پس از اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان در اختیار عموم قرار می گیرد.

همسان سازی یکی از اقدامات دولت برای بهبود معیشت بازنشستگان

حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری یکی از اقدامات دولت برای بهبود معیشت بازنشستگان بود اما این طرح برای بازنشستگان تامین اجتماعی اجرا نشد. همین موضوع موجب اعتراض سراسری بازنشستگان تامین اجتماعی شد و چندین باز مقابل سازمان تامین اجتماعی و ادارات تامین اجتماعی در شهرستان ها تجمع کردند. پس از بررسی های صورت گرفته، امروز مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان در مرحله دوم خبر داد.

اجرای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از اول اسفند 

مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت که افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از اول اسفند اجرایی شده است و با تخصیص بودجه مناسب، مرحله دوم متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اجرایی می گردد. مجلس شورای اسلامی 90 هزار میلیارد تومان بابت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کرده است و سازمان تامین اجتماعی بخشی از این پول را به همسان سازی حقوق بازنشستگان اختصاص داده است.

تخصیص 150 هزار میلیارد تومان برای همسان سازی توسط نمایندگان مجلس

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم امروز با تخصیص 150 هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان موافقت کردند و باید پرداخت ها طبق قوانین به صندوق های بازنشستگی صورت گیرد. دولت مکلف به اجرای تعهدات خود در تخصیص بودجه و اجرایی شدن این طرح شده است و سازمان برنامه و بودجه کشور نیز گزارش عملکرد را هر سه ماه به کمیسیون برنامه و بودجه ارائه می نماید.

اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی به اجرای همسان سازی برای سایرین

در ماه های گذشته بازنشستگان بارها تجمع کردند و خواستار رفع تبعیض علیه بازنشستگان و یکسان نگری به مشکلات اقتصادی مستمری بگیران تامین اجتماعی شدند. اجرای همسان سازی حقوق برای سایر بازنشستگان کشوری و عدم اجرای این طرح برای بازنشستگان تامین اجتماعی موجب خشم و اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی شد.

چندی قبل رئیس کانون عالی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد که در پرداخت حقوق اسفند نحوه پرداخت حقوق مشاغل زیان آور تغییر میکند و بنابر درخواست بازنشستگان مبنای 30 از 30 اعمال میگردد. روز گذشته هم مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از تخصیص بودجه برای اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان در مرحله دوم خبر داد.

1398022116340032817396084

اعلام زمان همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس عنوان کرد: موضوع مهمی که درباره بحث متناسب‌سازی به آن پرداخته نشده آن است که اساسا قرار نیست این طرح به وسیله منابع دولتی یا به خواسته دولت اجرایی شود و به سرانجام برسد. بلکه این فرایند با استفاده از منابعی که بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی است، اجرا خوهد شد.

بدهی دولت به تامین اجتماعی یکی از مشکلات این سازمان

 حاجی افزود: یکی از مشکلات اخیر سازمان تامین اجتماعی، مساله بدهی‌های دولت به این سازمان است. اگر این بدهی ها به موقع پرداخت می‌شد، نه تنها متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در زمان قانونی خود انجام می‌شد، بلکه سایر خدمات مورد نیاز در بخش های درمانی، رفاهی، تسهیلاتی و...نیز پیش از این اجرا شده بودند.

بدهی ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار میلیارد تومان دولت به تامین اجتماعی 

عضو هیات رییسه مجلس اشاره کرد: رویکردی که مجلس در خصوص همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی دنبال می کند، مبتنی بر ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه کشور است. در قانون برنامه ششم آمده است که دولت موظف است تمام بدهی هایی که طی چند دهه ایجاد شده را به سازمان تامین اجتماعی مسترد سازد. بدهی هایی که اعداد و ارقامی حول و حوش ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار میلیارد تومان در خصوص آن طرح می شود.

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در برنامه ششم توسعه

حاجی ادامه داد: متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیز موضوعی نیست که توسط دولت و با منابع دولتی بخواهد اجرایی شود، بلکه در بطن برنامه ششم تکلیف شده که این فرایند باید انجام شود. در واقع سازمان تامین اجتماعی با اعانه دولتی اقدام به متناسب‌سازی نمی‌کند، بلکه دولت تنها بخشی از بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی را پرداخت می کند.

وی افزود: قدمی که مجلس برای پاسخگویی به مطالبات بازنشستگان و کارگران تامین اجتماعی در بودجه سال ۱۴۰۰ برداشته، آن است که در اجرای تکلیف قانونی برنامه ششم، مصوب کرده که دولت ۸۹ هزار میلیارد تومان از بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی را باز پرداخت کند. در واقع مجلس به دنبال آن است که بخشی از مطالبات قانونی کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی استیفا شود. چنانچه این مطالبات در وقت مقرر پرداخت می‌شد، بخش وسیعی از مشکلات امروز سازمان تامین اجتماعی پوشش داده شده بود.

p12-01

حقوق ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی بازنشستگان

حاجی با اشاره به بهبود روند پرداختی‌ها به بازنشستگان و کارگران تامین اجتماعی یادآور شد: طبیعی است که این ظرفیت های اعتباری در سازمان تامین اجتماعی ایجاد خواهد شد تا بتواند تکالیف قانونی خود که تا به امروز روی زمین مانده بود را عملیاتی کند. یکی از این تکالیف قانونی، بحث متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کارگر تامین اجتماعی است که در حال حاضر بین ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حقوق می گیرند. پرداختی‌هایی که با توجه به شرایط اقتصادی کشور و مشکلات معیشتی که مردم با آن دست به گریبان هستند، رقمی بسیار اندک محسوب می شود.

دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی به اندازه بازنشستگان کشوری و لشگری نیست

عضو هیات رییسه مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی نیز به اندازه دریافتی بازنشستگان کشوری و لشگری افزایش خواهد یافت؟ گفت: خیر، متناسب‌سازی به این معنا نیست که دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی به اندازه سایر بازنشستگان کشوری و لشگری افزایش پیدا خواهد کرد. میزان متناسب‌سازی، تابع ضوابطی است که در سازمان تامین اجتماعی لحاظ خواهد شد. باید بدانیم صندوق تامین اجتماعی، صندوقی دولتی نیست. یک صندوق بین النسلی است که منابع آن تا به امروز توسط خود بیمه شدگان طی دهه های متمادی تامین شده است.

حاجی در انتها گفت: بنابراین میزان افزایش پرداختی‌ها مبتنی بر ضوابطی خواهد بود که در سازمان تامین اجتماعی در نظر گرفته شده است. البته طبیعتا این پرداختی‌ها باید متناسب با شرایط اقتصادی و معیشتی کشور تنظیم شود، اما اینکه برخی تصور کنند حتما رقم این پرداختی‌ها باید به اندازه سایر بازنشستگان کشوری و لشگری باشد، اشتباه است.

کدام بازنشستگان تأمین اجتماعی مشمول همسان‌سازی حقوق می‌شوند؟

سالاری درباره اینکه آیا بازنشستگان ۹۹ شامل متناسب سازی مرحله دوم می‌شوند؟ گفت: طبق فرمول، برای مرحله اول چون در سال ۹۹ بودیم، کسانی که تا آخر سال ۹۸ بازنشسته می‌شدند را شامل می شد اما در سال ۱۴۰۰ بازنشستگان ۹۹ هم برای مرحله دوم متناسب سازی شامل می‌شوند و دغدغه نداشته باشند.

سالاری در ادامه در پاسخ به اینکه چه میزان از اعتبار مصوب بابت رد دیون دولت به تامین اجتماعی مربوط به متناسب سازی حقوق بازنشستگان است گفت: ۹۰ هزار میلیارد تومان بابت رد دیون و پرداخت بدهی دولت به تأمین اجتماعی به تصویب رسیده و از لحاظ مالی این امکان را فراهم می‌کند که بتوانیم بخشی از این اعتبار را برای همسان سازی حقوق بازنشستگان هزینه کنیم.

منبع: راهبرد معاصر

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • ناشناس ارسالی در

    واقعا دستد درد نکنه با این حرف زدنت آقای نماینده مجلس شورای اسلامی مردم

  • بازنشسته ارسالی در

    شما هم که هردیقه یه خزولات مینویسید یه میگید اول اسفند یه چند روز اینده یه بار اول ۱۴۰۰وقتی خود تامین اجتماعی نمیدونه شما مجازیا این خبرا رو از کجاتون در میارید لطفا به خاطر تبلیغاتتون اینقد دروغ نگید

  • ناشناس ارسالی در

    سلام اقای مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی بهیچ عنوان متناسب سازی در سال 1400قبول نکنید چون حرف اینا 10ساعت اعتبار ندارد بسیار ممنون و سپاسگزاریم

  • بازنشسته کارسخت وزیان آور ارسالی در

    باسلام درودبرآقایانی که ازپرداخت اجباری حق بیمه کارگران حقوق نجومی دریافت میکنندولی برای متناسب سازی همان کارگران..کارسخت وزیان آورحق انهاروضایع میکنن.بله بیمه تامین اجتماعی صندوق بازنسشتگی دولتی نیست ماصندوق بین النسلی هستیم.آقایان ماکه پول اضافه یاباکشوری هاخودمونومقایسه نمیکنیدولی همان پولهای که دادیم۴درصدی که برای۱۰سال کارهای سخت وزیان آورتقدیم بیمه تامین اجتماعی کردیم بابت سختی کارمون همونهاروحساب کنیدوطبق قانون کشوری به دلیل گرانی وتورم کشورشماموظف هستیدکه برابرتورم کشوری حقوق مون رواضافه کنیدمگرمیخوایدصدقه بهمون بدید.پول خودمونوبه خودمون بدیدبازم تبعیض قایل میشید.ازخدابترسید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها