|

همه تحریم هایی که بایدن لغو کرد

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که این کشور همچنان به شدت مخالف ادامه تحقیقات دادگاه در مورد ادعا های جنایات ایالت متحده در افغانستان است.

لینک کوتاه کپی شد

رئیس جمهور بایدن در روز جمعه با لغوتحریم ها و برداشتم محدودیت های مرتبط با اخذ ویزا برای مقامات دادگاه بین المللی کیفری، به طور علنی نشان داد که قصد دارد تا بر خلاف سیاست های خارجی دوران ترامپ عمل کند.

مایک پمپئو؛ وزیر خارجه سابق آمریکا، پس از تحقیق درمورد جنایات جنگی بالقوه آمریکایی که در افغانستان صورت گرفت، در سپتامبر سال 2020 اعلام کرد که مجازات های قانونی لازم علیه دادستان دادگاه کیفری بین المللی فاتو بنسودا، اعمال شده و رئیس بخش قضایی ICC, PhakisoMochochoko نیز، به علت کمک به بنسودا تحت تحریم های ایالت متحده قرار گرفت. 

در حقیقت جنایات ادعایی صورت گرفته توسط طالبان و نیرو های افغان در مارس سال 2020، شامل نسل کشی ها و جنایات های جنگی گسترده ای در افغانستان می شد و همچنین اگرچه دولت بایدن تحریم ها را علیه مقامات دادگاه لغو کرد اما آنتونی بلینکن؛ وزیر امور خارجه ایالت متحده، سعی کرد تا بار دیگر موضوع آمریکا در این باره را تقویت کند و ادعای های مرتبط با ICC نیز، حساسیت آمریکا به اینموضوع را یاد آور شد و در روز جمعه نیز اظهار کرد: " این تصمیمات ارزیابی ما را از بی اثر بودن اقدامات اتخاذ شده نشان می دهد اما ما همچنان به شدت با اقدامات ICC در رابطه با افغانستان و فلسطین مخالف هستیم و دولت بایدن نیز بر این باور است که درگیر شدن با ICC راه بهتری برای رسیدگی به شکایت آنها در مورد تحقیقات است و اعمال تحریم های گوناگون نمی تواند چندان تاثیرگذار باشد". 

به علاوه، به نظر می رسد که تغییر سیاست های دولت تا حد زیادی موجب خشنودی متحدان اروپا شده و در نتیجه می تواند روابط آمریکا با آنها را تقویت کند. 

همچنین، در ماه گذشته ایالت متحده تصمیم دادگاه بین المللی کیفر برای تحقیق درمورد اقدامات اسرائیل علیه فلسطین را محکوم کرد  و همین امر باعث شد تا اسرائیل نیز بیش از پیش بر عقیده خود درمورد عدم صلاحیت ICC پا فشاری کند و بلینکن نیز در این باره گفت: " ما به اعتراضات خود درباره تلاش های دادگاه برای پذیرش صلاحیت اعضای غیر دولتی آمریکا و اسرائیل، ادامه می دهیم".

با این وجود، موضوع دولت بایدن در مورد ICC اگرچه کاملا برخلاف دولت ترامپ است اما مخالفت های بسیاری را از سوی دموکرات های افراطی چپ به همراه داشته که از جمله آنها می توان به راشیدا طلایب اشاره کرد که به عقیده وی تلاش ایالت متحده در بررسی مستقل و بی طرفانه این موضوع به نوعی نقض حقوق بشر محسوب می شود. 

الهان عمر یکی از سیاست مداران آمریکا نیز در این باره گفت: " کارکنان دادگاه کیفری بین المللی یک عده کارمند جنایتکار اند که تمام زندگی خود را وقف شنیع ترین جنایات غیر قابل تصور می کنند و ما نیز اگر بخواهیم مطابق با ارزش های خود در مورد حقوق بشر و هنجارهای دموکراتیک عمل کنیم، پس باید بگوییم که ایالت متحده باید پیگیر عدالت بین المللی باشد و به علاوه مراقب باشدتا اقدامی را حتی به اشتباه برای جلوگیری از آن انجام ندهد". 

157698125

منبع: FoxNews

 

 

 

 

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها