|

عطش احمدی نژادی ها برای رسیدن به پاستور

نامزد پوششی احمدی نژاد در انتخابات 1400 کیست؟

وزرا و اعضای کابینه دولت محمود احمدی نژاد یک به یک برای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری می‌کنند.

لینک کوتاه کپی شد

کم‌تر از یک ماه  تا روز ۲۱ اردیبهشت آغاز زمان ثبت نام سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است؛ افراد بسیاری  نامزدی خود را به صورت رسمی و تلویحی اعلام کرده اند که در این میان نام وزرا و اعضای کابینه دولت نهم و دهم بیش از دیگران به چشم می‌خورد. شاید بتوان گفت بصورت بالقوه هیچ رئیس دولتی مانند محمود احمدی نژاد وزرای آماده برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ندارد.

وزیر اسبق یا گزینه پوششی

همین هفته گذشته بود که محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان دولت نهم و دهم از نامزدی خود برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ خبر داد. وی که از سوی محمود احمدی نژاد به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان معرفی شده بود، ۱۲ مرداد سال ۱۳۹۰ با ۱۶۵ رای موافق، ۶۱ رای مخالف و ۱۹ رای ممتنع وزیر ورزش و جوانان شد. عباسی درباره نامزد شدنش در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: من در حال تدوین راهکارهای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم هستم، اما در مورد چگونگی ورود به انتخابات ۱۴۰۰ به زودی توضیح خواهم داد. ولی آنچه قطعی است، اینکه بنده به جد به دنبال تقویت رویکرد ولایتمدارانه نظام و پایبند به جریان‌های وحدت‌بخش انقلابی هستم. او افزود: بنده هیچ دیداری با محمود احمدی‌نژاد نداشته‌ام و مِن‌بعد از اینجور شایعات با اهداف متعدد زیاد شنیده خواهد شد. پیش‌تر گفته شده بود که در صورت تأیید نشدن صلاحیت احمدی‌نژاد برای انتخابات آتی، او از نامزدی محمد عباسی، وزیر دولتش حمایت خواهد کرد.

از وزیر تعاون تا وزیر نفت

چهره دیگری که از اعضای کابینه احمدی نژاد برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اعلام نامزدی کرده محمد ناظمی اردکانی است. ناظمی اردکانی ۶۶ ساله اولین وزیر تعاون در دولت محمود احمدی‌نژاد بود که در سال ۱۳۸۵ کنار گذاشته شده و محمد عباسی جایگزین وی شد. او همچنین استانداری قم و ریاست سازمان ثبت احوال کشور را در سابقه خود دارد. گفتنی است جامعه اسلامی مدیران از ورود محمد ناظمی اردکانی دبیرکل این حزب حمایت کرده است.

رستم قاسمی وزیر احمدی نژاد که مدتی وزارت نفت را اداره می‌کرد هم غیر رسمی اعلام نامزدی کرده است. وی دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی شریف است و فعالیت خود را از سال ۱۳۶۰ در سپاه پاسداران آغاز کرد و در طول جنگ تحمیلی رژیم بعث به کشورمان از اعضای این نهاد بود. او در فاصله سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ به عنوان فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا فعالیت می‌کرد.

قاسمی درباره ورود خود به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: در مورد ریاست جمهوری هنوز به جمع بندی نهایی و اعلام رسمی حضور نرسیده‌ام، اما مشکلات کشور بسیار است و امروز مهم ترین مشکل بر اساس آمارها و نظرسنجی‌ها عمدتا اقتصادی است؛ که در درجه اول می‌توان اشتغال را نام برد. حتی امروز بخش قابل توجهی از مشکلات فرهنگی کشور، مشکلات اجتماعی کشور منشأ اقتصادی دارد.

5336742

او همچنین از نامزد شدن نظامی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری دفاع کرد و افزود: اولا از نظر قانونی و این‌که نظامی‌ها می‌توانند در انتخابات شرکت کنند یا نه، حتما می‌توانند شرکت کنند و منع قانونی برای حضور نظامی‌ها وجود ندارد. دوم این‌که من عضو سپاه پاسداران هستم و همواره هم این را گفتم، اما امروز شرایط کشور یک شرایط خوبی نیست، ما در ایستگاه خوبی در حوزه اقتصادی قرار نداریم و من یک آدمی هستم که تقریبا بعد از جنگ عمرم را در کار اقتصادی کشور گذراندم و می‌خواهم قدمی در این راستا بردارم؛ بنابراین این را می‌توانم بگویم با این نگاه مردم طبیعتا نگرانی ندارند.

نامزد جبهه پایداری و وزیر سابق

صادق محصولی وزیر کشور احمدی‌نژاد در سال ۸۸ و بعد هم وزیر رفاه و تأمین اجتماعی یکی از گزینه‌های انتخاباتی ۱۴۰۰ است. او به‌طور ویژه نامزد جبهه پایداری است و تا جایی که مشخص است، قصد ائتلاف با اصولگرایان را ندارد. او به‌تازگی حملات تندی به تشکیلات ائتلافی اصولگرایان کرده و آن‌ها را پدرخوانده و پدرسالار خوانده است. محصولی رئیس ستاد انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد در نهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بود.

دبیرکل جبهه پایداری در پاسخ به این سوال که آیا او با احمدی‌نژاد و پرویز فتاح دیدار داشته، گفت: اینکه با احمدی‌نژاد دیدار می‌کنم یک حرف دروغ است. ولی جدای از این، من با خیلی‌ها جلسه دارم، ولی اینکه دیدار با پرویز فتاح را مرتبط به احمدی‌نژاد کنیم خطاست.

5530864

آقای سخنگو وارد می شود

رامین مهمانپرست سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه و سفیر پیشین ایران در لهستان و قزاقستان چهره دیگری بود که در نشست خبری حضور خود به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری امسال را رسما تایید کرد. وی با اشاره به کاندیداتوری اش در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ و سال ۹۸ ادامه داد: با برنامه‌های اساسی در حوزه سیاست خارجی و داخلی به عنوان نامزد انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری می‌کنم.

مهمانپرست با تاکید بر اینکه افرادی که شایستگی حضور و ارائه طرح و برنامه برای ریاست جمهوری را داشته باشند پا به عرصه انتخابات ریاست جمهوری خواهند گذاشت، اظهار کرد: ائتلاف وحدت ملی، فردی را که برای انتخابات ریاست جمهوری برنامه داشته و توانایی تغییر اداره ساختار اداری کشور را داشته باشد را حمایت می‌کند.  مردم بر اساس چهره یا شکل به افراد رای نمی‌دهند؛ بلکه فردی که برای اداره کشور نامزد شده باید دارای طرح و برنامه خاصی باشد.

رئیس ائتلاف وحدت ملی با اشاره به اینکه رویکرد ملی برای مبارزه با فساد در کشور ایجاد شده، تصریح کرد: بنده در انتخابات ریاست جمهوری قبل پس از کاندیداتوری استعفا دادم و در انتخابات ۹۸ مجلس نیز نامزد شده بودم و این دوره ریاست جمهوری با توجه به اینکه برنامه اساسی برای اداره کشور دارم، قطعا تا انتها حضور خواهم داشت و شرکت خواهم کرد.

ما ۵۰ درصد راضی هستیم

حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده مردم همدان در مجلس یازدهم و وزیر آموزش و پرورش دولت احمدی‌نژاد هم از کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ خبر داده است. حاجی بابایی با اشاره به کاندیداتوری اش در انتخابات پیش رو گفت: من یک طرف قضیه هستم، یک طرف دیگر مردم هستند. ۵۰ درصد ما راضی هستیم، ۵۰ درصد هم مردم باید بخواهند.

همچنین وی درباره رابطه اش با رئیس دولت نهم و دهم اظهار کرد: دولت نهم و دهم را دولت‌های کارآمدی می‌دانم و معتقدم کار کردند، از نظر سیاسی هم دوست ندارم ورود پیدا کنم، خودم در دولت بودم، ظرفیت کار بالا بود. درست است که ظرفیت مالی هم خوب بود، اما روحیه کار و پیگیری و جسارت در تصمیم‌گیری خیلی خوب بود. علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی احمدی‌نژاد هم گرچه شخصا و رسما خودش هنوز اعلام نامزدی نکرده؛ با این‌حال نامش در رسانه‌ها در فهرست نامزدهای انتخاباتی اصولگرایان به‌عنوان گمانه‌زنی همواره آورده می‌شود.

5459677

سیدغنی نظری خانقاه نماینده حوزه انتخابیه خلخال و کوثر در مجلس یازدهم درباره کاندیداتوری علی نیکزاد گفت: تا الان چیزی در این مورد به ما گفته نشده، اما بعید نیست. بستگی دارد در این یک سال در مجلس چگونه کار کند. ولی در حد ریاست جمهوری هست. حالا اینکه به این فکر برسند یا نرسند و چه اتفاقاتی در این یک سال بیافتد؛ عملکرد ایشان در این یک سال خیلی مهم است. می‌شود ایشان را ضعیف یا قوی کند.

نیکزاد در دولت نهم، از ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ استاندار اردبیل و در دولت دهم از ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ وزیر مسکن و شهرسازی بود و با حفظ سمت، از ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۰ نیز سرپرستی وزارت راه را برعهده داشت؛ در آن مقطع پس از پایان یافتن مهلت سرپرستی نیکزاد در وزارت راه، رهبر معظم انقلاب با ابقای او در این سمت، موافقت کرد و حکم سرپرستی او را تا پایان خرداد ۱۳۹۰ تمدید کرد.

پس از ادغام دو وزارتخانه، در فاصله سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ نیز بعنوان وزیر راه و شهرسازی فعالیت می‌کرد. او در سال ۱۳۹۱ برای مدتی کوتاه نیز سرپرستی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را برعهده داشت. ترافیک در مسیر پاستور به شدت شلوغ است و نکته مشخص این است که همه باید صبر کنیم تا زمان ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم فرا برسد و این، اما و اگرها پایان یابد، اما و اگرهایی که شیرینی هر انتخاباتی هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها