|

آیا شهرداریچی ‌هایی که خود را پاکبان جا زدند مجرمند؟

روز گذشته مطلبی در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه عده‌ای از مسئولان شهرداری و شورای شهر به جای برخی از پاکبانان واکسن دریافت کرده‌اند.

لینک کوتاه کپی شد

تزریق واکسن کرونا طی ماههای اخیر در کشور آغاز شده است و قرار بر این بوده تا گروههایی که بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند، به ترتیب اولویت واکسن را دریافت کنند. نیروهای پاکبان به عنوان یکی از محترم‌ترین و زحمتکش‌ترین گروههای فعال در جامعه یکی از گروههایی هستند که باید در ادامه روند توزیع و تزریق واکسن کرونا، واکسینه شوند.

واکسیناسیون کرونا  برای پاکبان‌های کشور طی روزهای اخیر آغاز شده و برخی از این افراد مرحله اولیه واکسن را دریافت کرده‌اند و بسیاری نیز همچنان در صف انتظار قرار دارند تا نوبت به آن‌ها برسد و با آرامش خیال بیشتری کار خود را ادامه بدهند. پاکبان بودن و تلاش برای نظافت شهر و معابر شهری، شغلی که با مخاطرات فراوان و متعددی روبرو است و افراد شاغل در این بخش، پیش از شیوع بیماری کرونا هم با مشکلات ریز و درشت زیادی روبرو بودند و هستند و کمتر فرد مسئولی به فکر رفع مشکلات این قشر زحمتکش و آبرومند است.

دسته‌گل تافته‌های جدا بافته مدیریت شهری!

روز گذشته مطلبی در فضای مجازی و صفحات مختلف شبکه‌های اجتماعی کاربران منتشر شد که تنها از وقوع یک سهل انگاری ساده خبر نمی‌دهد بلکه نشانگر عملکرد ضعیف ناظرین بر عملکرد پرسنل  شهرداری  و شورای شهر است. خبر این بود که عده‌ای از مسئولان شهرداری و شورای شهر به جای برخی از پاکبانان شهر آبادان، واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

خبر کوتاه اما تلخ و تاسف بار است که مسئولان فوق چگونه خود را در قبال این قشر زحمتکش و بی‌دفاع محق دریافت واکسن کرونا دانسته‌اند و چه کسی پاسخگوی این رفتار غیر اخلاقی که به عمد از پرسنل شهرداری و  شورای شهر  سرزده است، خواهد بود.

همچنین سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز گفته است بخشی از آنچه در فضای مجازی و برخی کانال‌ها درباره استفاده از سهمیه واکسن پاکبانان مطرح شده است، صحت دارد. روز تزریق سهمیه واکسن پاکبانان در این شهرستان از ویال آخر که مانند همه ویال‌ها ۵ تایی است ۴عدد باقی مانده بود که این تعداد به مسئول خدمات شهری، یک خانم پیمانکار و ۲ نفر هم که از کارکنان شهرداری بوده‌اند تزریق شد. تعدادی از پاکبانان برای تزریق واکسن مراجعه نکرده بودند که دیگران از سهمیه آن‌ها استفاده کردند.

وقتی برخی رسانه‌ها شهرداری را در محاصره مدیران ناکارآمد برمی‌شمرند و پس از آن به مسئولان این نهاد به ظاهر مردمی برمیخورد که انتشار اینگونه اخبار سیاه نمایی است، حال با کدام استدلال میتوان به این اقدام خودخواهانه و خودبرتر بینی مسئولان شهرداری و شورای شهر آبادان چشم پوشید؟

یک روز پاکبان‌های آبرومند  برازجان  در استان  بوشهر  را در مراسمی که به اسم تقدیر و تجلیل از خود این قشر زحمتکش بود، در مقابل مقامات و مسئولان کت و شلوار پوش اتو کشیده که روی صندلی جلوس کرده بودند، با همان لباس افتخار خدمت، با تحقیر و توهین روی زمین نشاندند؛ روز دیگر فلان سلبیریتی رنگ لباسشان را به سخره گرفت و هیچ اعتراضی از هیچ مسئولی شنیده نشد و اعتراض مردم هم در انتشار پیامهای اعتراضی  فضای مجازی  خلاصه شد.

مجازات مجریان حقه‌باز ِ قوانین شهری چیست؟

آیا نادیده گرفتن پاکبانان و حقه‌بازی آقایانی که خود را به جای آن‌ها جا زده‌اند، در فرهنگ نوعدوستی ما ایرانی‌ها که برگرفته از دین مبین اسلامی است که همواره بر حفظ شرافت و کرامت انسانی افراد تاکید می‌کند، جایی دارد؟ آیا نباید سیستم تزریق و توزیع واکسن دقیق‌تر و منظم‌تر از شرایط فعلی مدیریت شود تا راه بر فرصت طلبان همیشه در صحنه بسته و مسدود شود؟ دهها سوال دیگر مطرح است و باید دید واکنش مسئولان مربوطه در قبال این بی‌حرمتی آشکار، که مجریان ِحقه باز قوانین شهری علت و عامل آن هستند چه خواهد بود.

استفاده از سهیمه واکسن دیگری نقض حقوق بشر است

در همین خصوص با امیر بی پروا پژوهشگر حقوق بین الملل بشر مدرس دانشگاه علوم قضایی گفتگو کردیم که وی این حرکت شهردارن را در ابتدا در حوزه حقوق بشری عنوان کرد و گفت: در حقوق بین الملل بر اساس داده های موجود این که خودت را به جای دیگر معرفی کنی و از حق متعلق به آن استفاده کنید نقض صریح حقوقش را کردی و و فرد مورد ظلم می تواند درباره این مساله اقدام کند.

همچنین بی پروا درباره حق بر سلامت گروه های خطر یا همان الویت های وزارت بهداشت و گروه های آسیب پذیر جامعه عنوان کرد: مساله استفاده این افراد از واکسن های این دسته از افراد باعث تبعیض میشود که این مساله نیز می تواند خودش جرم تلقی شود.

این مدرس دانشگاه درباره دیگر جرم این افراد بیان کرد: دادستان های منطقه باید هرچه سریعتر درباره این افراد اقدام کنند زیرا این افراد به عنوان کلاهبردار نیز شناخته خواهند شد یعنی بدون اینکه حق داشته باشند به یک مالی دسترسی پیدا کردند و در کنار این بحث جعل عنوان هم می شود پیش برد. بی پروا ادامه داد: پس جدایی از پیگیری های وزارت بهداشت دستگاه قضا نیز در این ماجرا باید به میان بیاید درباره این جرم ها اقدامات لازم را انجام دهد.

گفتنی است نمکی وزیر بهداشت نیز به دنبال این اتفاق ها دستور پیگیری سریع به این موضوع را داد و در نامه خود اعلام کرده است متاسفانه با خبر شدیم که بعضی از مدیران و کارمندان منتسب به شهرداری آبادان در راستای تخصیص سهمیه واکسن به پاکبانان از این حرکت خداپسندانه و خیرخواهانه برای گروهی که در معرض شدید آلودگی با پسماند‌های آلوده قرار دارند، سوء استفاده و واکسن تزریق نموده‌اند.

این در حالی است که تاکنون مسئولین ارشد وزارتخانه که مستمراً در بازدید‌های میدانی در معرض گرفتاری با ویروس می‌باشند و به عنوان گروه اولویت‌دار پزشکی حق استفاده از واکسیناسیون را دارند به نفع نیازمندان دیگر، از این حق قانونی، شرعی و عرفی خود گذشتند. گروهی که در اولویت‌های سوم و چهارم می‌باشند چنین سوءاستفاده‌ای نموده‌اند؛ لذا ضروری است در اسرع وقت موارد زیر اجرا شود:

۱- معاون بهداشتی و مدیران ناظر بر اجرای برنامه ایمن‌سازی در اسرع وقت عزل گردند.

۲- کلیه کسانی که عامداً با این رفتار غیر منصفانه و سوء استفاده همراهی کرده‌اند و کسانی که به نحو ناشایست و ناعادلانه واکسینه شده‌اند، به مراجع قانونی معرفی شوند.

۳- نتیجه حداکثر تا پایان وقت اداری شنبه ۱۴۰۰/۱/۲۸ به اینجانب گزارش شود.

بدیهی است هرگونه تکرار مورد فوق الذکر با برخورد محکم‌تری مواجه خواهد شد.

حالا باید ببینیم که آیا توجیهات شهردار آبادان که گفته پاکبان ها از ما درخواست کردند تا قبل از آنان واکسن بزنیم تا صحت واکسن ثابت شود درست است یا خیر؟

اگر مسئولانی که با این ترفند واکسن کرونا را آن هم در وضعیت قرمز کرونایی حاکم در کشور و به ویژه در اهواز، از راه میانبر دریافت کرده‌اند، تنها چند ساعت در لباس این انسانهای شریف و آبرومند مشغول به کار شوند، شاید هم سختی کار پاکبان‌ها را درک کنند و هم بخشی از تاوان این خودخواهی را بدهند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها