|

مالیات هر سکه، یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان

قیمت طلا و سکه امروز دوشنبه 13 اردیبهشت 1400

قیمت طلا 18 عیار و انواع سکه امروز دوشنبه 13 اردیبهشت 1400 چند است؟

لینک کوتاه کپی شد

امروز دوشنبه 13 اردیبهشت 1400 سکه تمام بهار آزادی امروز 9 میلیون و 250 هزارتومان فروخته شد و هر قطعه سکه امامی 9 میلیون و 520 هزار تومان قیمت خورد.

نیم سکه بهار آزادی 5 میلیون و  130 هزار تومان و سکه گرمی 1 میلیون و 940 هزار تومان ارزش گذاری شدند و هر گرم طلا ۱۸ عیار 937 هزار و 947 تومان قیمت خورد.

قیمت ها تا ساعت 4 عصر به روز رسانی می شوند.

انواع طلا و سکه قیمت فروش قیمت خرید
سکه بهار آزادی 9,250,000 8,780,000
سکه امامی 9,520,000 9,300,000
نیم سکه 5,130,000 5,000,000
ربع سکه 3,280,000 3,200,000
سکه گرمی 1,940,000 1,770,000
گرم طلای 18 عیار 937,947  
مثقال طلا 4,063,000  
اونس طلا 1,780.31  

مالیات هر سکه، یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان / چه کسانی مشمول مالیات می‌شوند؟

از سال ۹۷ به این سو، افرادی که از بانک مرکزی سکه خریده‌اند باید مالیات می‌دادند. اما مالیات سکه در سال ۹۹ بیش از دو برابر افزایش یافته و خریداران باید به ازای خرید هر سکه مازاد، بین ۹۶۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان مالیات بدهند. اما این مالیات شامل چه کسانی است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، چند سال گذشته قانونی وضع شد که براساس آن افرادی که از سال ۹۷ به این طرف از بانک مرکزی سکه خریده‌اند باید مبلغی را به‌عنوان مالیات بپردازند. نکته قابل توجه این است که مبلغ مالیات در سال ۹۷ عددی بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومان بود (براساس تعداد سکه خریداری شده) اما این رقم در سال ۹۹  بیش از ۶ برابر شده و به ۹۶۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است.

 چه کسانی مشمول مالیات بر سکه می‌شوند؟

بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم همه افرادی که سال ۹۹ از بانک مرکزی سکه خریده‌اند باید مالیات آن را بپردازند. افرادی که یک تا پنح عدد سکه خریده‌اند معاف از مالیات هستند اما اگر فردی بیش از ۵ سکه خریده باشد بسته به تعداد سکه، باید مالیات بدهد. هر چه تعداد سکه خریداری شده بیشتر باشد، رقم مالیات هم تصاعدی افزایش یافته و بیشتر می‌شود.

اما رقم مالیات چقدر است؟

اگر فردی ۱۵ سکه خریده باشد، ۵ سکه آن از پرداخت مالیات معاف است و باید مالیات ۱۰ سکه را بدهد. مالیات هر قطعه سکه ۹۶۰هزار تومان است و این فرد باید ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان مالیات بدهد.

همچنین اگر فردی ۲۵ سکه از بانک مرکزی خریده باشد باید برای ۲۰ سکه مالیات بدهد که مالیات هر یک سکه یک میلیون و ۲۶۰ هزار تومان است. بنابراین این فرد باید ۲۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان مالبات بدهد. همچنبن برای فردی که ۱۰۵ سکه خریده، مبلغ مالیات ۱۶۰ میلیون تومان است.

اما زمان پرداخت مالیات کی است؟ براساس اعلام سازمان امور مالیاتی خریداران سکه باید تا خرداد ماه سال جاری مالیات خود را پرداخت کنند. اما مؤدیانی که امکان پرداخت مالیات مقطوع را به‌صورت کامل تا پایان خرداد سال جاری ندارند، مالیات آنها حداکثر تا چهار ماه به صورت مساوی قسط‌بندی می‌شود.

Capture

افزایش ۶ برابری رقم مالیات

اما نکته قابل توجه درباره مالیات سکه، افزایش قابل توجه رقم آن و کاهش سطح معافیت مالیاتی است. سال ۹۷ تعداد سکه‌های معاف از مالیات ۲۰ سکه بود و سال ۹۹ به ۵ سکه رسیده است. حداکثر رقم مالیات در سال ۹۷ مربوط به خریدران ۲۰۰ سکه بود که باید در مجموع ۵۰ میلیون تومان مالیات می‌دادند. اما در سال ۹۹ دارندگان ۱۰۵ سکه باید ۱۶۰ میلیون تومان مالیات بدهند.

برخی معتقدند دولت امسال در صدد است تا به هر طریقی درآمد مالیاتی خود را افزایش دهد. چراکه براساس لایحه بودجه سال جاری، دولت امسال باید ۲۴۷ هزار میلیارد تومان مالیات دربافت کند. رقمی که در شرایط کرونا و کسادی کسب‌وکارها کار دشواری است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها