|

خرداد، ماه طلایی معاملات مسکن

قیمت مسکن در بلاتکلیفی افزایش یا کاهش

طبق اظهار نظر کارشناسان افزایش قیمت مسکن طی شش ماه دوم سال جاری چندان دور از ذهن نخواهد بود

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- با آغاز سال جدید شاهد کاهش هرچند اندک قیمت مسکن در بازار بودیم. گفتنی است که بازار مسکن امسال در حال کار خود را شروع کرد قیمت مسکن ریزش اندکی داشت و پیش‌بینی می‌شود این روند کاهشی قیمت همچنان در بازار جریان داشته باشد. هرچند طبق وعده برخی از فعالان این بازار ، هنوز معاملات رونق نگرفته است که این خود می تواند نشان از بی اعتمادی به نرخ های اعلام شده و یا امید به روزهای روشن‌ تر در بازار پر تنش مسکن داشته باشد.

کاهش قیمت مسکن و آمار پایین ساخت و ساز

متاسفانه طی ماه های گذشته با کاهش معنادار ساخت و ساز در بازار مواجه بودیم، اتفاقی که می تواند عاملی برای گرانی دوباره مسکن به حساب آید. هر چند در این فرصت باید متذکر شد که بالا رفتن هزینه ساخت و ساز می تواند عامل اساسی برای گرانی مسکن در بلند مدت باشد. اتفاقی که شاید بتوان آن را تنها در کوتاه‌مدت کنترل کرد و به یقین طی ماه‌های آینده آثار مخرب آن در بازار مسکن مشهود خواهد شد.

از سوی دیگر باید یادآور شد که بی‌تأثیر شدن تسهیلات مسکن می تواند نقش موثری در قیمت داشته باشد البته بنا به گزارشات موجود طی ماههای اخیر آمار عدم بازپرداخت تسهیلات مسکن از سوی وام گیرندگان به طرز معناداری افزایش یافته، اتفاقی که طی سال‌های گذشته از سوی کارشناسان بارها گوشزد شده بود اما بنا به دلایل مختلف اهمیت چندانی به آن داده نشد. بنابراین در شرایطی که بانک ها توان مالی شان در پرداخت تسهیلات مسکن کاهش می یابد چگونه می توان انتظار داشت که بخشی از قیمت مسکن توسط تسهیلات پوشش داده شود و معاملات مسکن رونق گیرد؟

به طور کلی باید در نظر داشت که بازار مسکن یک بازار در هم تنیده است و بزک کردن آن نمی‌تواند به تنهایی زمینه ساز کاهش قیمت در این بازار شود، چرا که این بازار متاثر از فاکتورهای بسیار زیادی است و تا زمانی که گرانی و افزایش قیمت وجود دارد چگونه می توان انتظار داشت که قیمت مسکن میل به کاهش داشته باشد. از این رو طبق اظهار نظر کارشناسان افزایش قیمت مسکن طی شش ماه دوم سال جاری چندان دور از ذهن نخواهد بود، البته در مقابل برخی از کارشناسان نیز معتقد هستند که مسکن دیگر توان افزایش قیمت نخواهد داشت، چرا که طی چند سال گذشته با رشد بیش از ۳۰۰ درصدی مواجه شده است بنابراین با تکیه بر این نوع اظهارنظرات شاید مسکن دیگر افزایش قیمت چندانی نداشته باشد اما به یقین نمی‌تواند با کاهش چشمگیر قیمت نیز مواجه شود.

نقش اخذ مالیات در کاهش قیمت مسکن

همان گونه که می دانیم که طی سال‌های گذشته شاهد احتکار و سرمایه گذاری در بازار مسکن بودیم اتفاقی که به طرز معناداری آمار خانه های خالی را در کشور و به خصوص در کلانشهرها افزایش داد و در نتیجه این امر قیمت مسکن با جهشی باور نکردنی مواجه شد از این رو کارشناسان برای تعدیل قیمت در بازار اخذ مالیات از خانه‌های خالی را ارائه دادند هرچند این امر طبق گفته فعالان بازار مسکن می تواند در کوتاه مدت موثر باشد و در بلند مدت تاثیر چندانی ندارد.

‌در پایان باید خاطرنشان کرد که کاهش قیمت مسکن طی ماه جاری شاید بیش از هر زمان دیگری به وقوع بپیوندد. لذا خرید مسکن در این ماه با رونق بیشتری مواجه خواهد شد. هرچند باید متذکر شد در این بازار و با توجه به شرایط حاکم بر آن کوچک متراژ ها با اقبال بسیار بلندی مواجه هستند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها