|

واکسن ایرانی بزنیم یا نه؟

از این رو اگر واکسنی از تمام این مراحل نظارتی عبور کند و رسما مجوز تولید انبوه بگیرد، مردم نباید هیچ نگرانی داشته باشند.

لینک کوتاه کپی شد

محمود نجفی عرب، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران، اظهار کرد: ایران از چند دهه قبل در عرصه ساخت و تولید واکسن فعالیت کرده و در سال‌های گذشته بسیاری از واکسن‌های مورد نیاز برای پیشگیری از بیماری‌های مختلف در داخل و با استفاده از ظرفیت‌های بومی تولید شده است. از این رو این نگاه که ایران در این زمینه تجربه ندارد به هیچ عنوان درست نیست.

وی با بیان اینکه در واکسن‌هایی که در داخل تولید می‌شود، فرایند نظارت، صدور مجوز و ارزیابی نتایج همگی توسط دستگاه‌های داخلی صورت می‌گیرد، بیان کرد: سازمان غذا و دارو و سایر دستگاه‌های مربوط به این حوزه، در ایران تجربه طولانی دارند و عملکرد آنها نیز قابل دفاع بوده است.

از این رو اگر واکسنی از تمام این مراحل نظارتی عبور کند و رسما مجوز تولید انبوه بگیرد، مردم نباید هیچ نگرانی داشته باشند و این واکسن نیز مانند سایر واکسن‌های تولیدی کشور قابل اطمینان خواهد بود. رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران درباره تاکید بر لزوم دریافت مجوزهای بین المللی برای تولید واکسن نیز توضیح داد: این موضوع تا حدی به رویه داخلی کشورها بازمی‌گردد.

بسیاری از واکسن‌های بین المللی که امروز در نقاط مختلف جهان مصرف می‌شوند نیز ابتدا وارد چرخه مصرف شدند و سپس مجوز سازمان بهداشتی جهانی یا سایر نهادهای بین المللی را اخذ کردند. نجفی عرب ادامه داد: ایران نیز در این رابطه مشکلی ندارد. من در جریان جزئیات نیستم اما این احتمال وجود دارد که حتی مقدمات دریافت مجوز برخی از واکسن‌های ایرانی از سازمان بهداشت جهانی آغاز شده باشد یا در آینده اقدامات لازم برای آن انجام شود.

آخرین وضعیت واردات واکسن

وی درباره آخرین وضعیت واردات واکسن از سوی شرکت‌های بخش خصوصی نیز گفت: متاسفانه با توجه به تاخیری که در سیاست‌های اجرایی به وجود آمد، واکسن‌های پیش بینی شده از سوی بخش خصوصی از دسترس خارج شد و با توجه به تقاضای گسترده‌ای که برای واکسن در جهان وجود دارد، پیدا کردن ظرفیتی جدید کاری دشوار است.

هرچند شرکت‌های بخش خصوصی کار خود را پیگیری می‌کنند اما با توجه به اینکه تولید انبوه واکسن ایرانی در آینده نزدیک رخ خواهد داد، باید دید تا چه حد این واردات ممکن می‌شود. بر اساس اعلام وزارت بهداشت با پایان یافتن بررسی‌ها، احتمالا نخستین دوزها از واکسن ایرانی کرونا تا پیش از پایان خرداد ماه رسما تزریق خواهد شد.

بخش خصوصی ماه قبل اعلام کرد که مقدمات واردات شش میلیون دوز واکسن کرونا را فراهم کرده اما پس از چند هفته مشخص شد با توجه به پیچیدگی‌های اجرایی صدور مجوز واردات، عملا این واکسن‌ها از دسترس کشور خارج شده‌اند.

منبع: تجارت نیوز

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها