|

با چند دز واکسن، دانشگاه‌ ها حضوری می‌شود؟

روند واکسیناسیون در کشور به کندی پیش می‌رود. هنوز واکسیناسیون سالمندان تکمیل نشده، وعده واکسیناسیون اساتید و دانشجویان نیز اضافه شده است.

لینک کوتاه کپی شد

۱۰ روز تا آغاز وعده واکسیناسیون اساتید دانشگاه‌ها مانده اما هنوز سالمندان به طور کامل واکسینه نشده‌اند. سرنوشت تولید و توزیع واکسن‌های ایرانی هم چندان مشخص نیست.

اواخر خردادماه بود که سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: «طرح واکسیناسیون حدود ۲۰۰ هزار نفر از استادان و کارکنان دانشگاه‌ها از مردادماه سال جاری آغاز می‌شود.»

همچنین لاری گفته بود: « حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو در کشور داریم. ۵۰۰ هزار نفر از دانشجویان در شهریور ماه واکسینه می‌شوند، مهر ماه نیز یک میلیون، آبان ماه یک میلیون و در آذر هم مابقی واکسینه می‌شوند.»

 

آیا واکسن دانشجویان وارداتی است یا داخلی؟

هنوز به طور قطع نوع واکسن تزریقی به اساتید، کارکنان دانشگاه‎‌ها و دانشجویان مشخص نیست اما منصور غلامی، وزیر علوم ۱۳ خردادماه از واکسیناسیون دانشجویان با تولیدات داخلی خبر داده بود. اما حدود دو هفته بعد از اظهارات وزیر علوم، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا گفت: «واکسن‌های تزریقی به دانشجویان ممکن است داخلی یا خارجی باشد، در این خصوص در حال حاضر نمی‌توان تصمیم‌گیری کرد.»

اما تعداد دانشجویان و اساتیدی که باید واکسن بزنند چقدر است؟ بر اساس آمارهای سال ۹۹ موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، در مجموع ۸۶ هزار نفر عضو هیات علمی در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی در حال تدریس هستند.

در مجموع به ۱۷۲ هزار دز واکسن نیاز است که کل اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها واکسن بزنند. این عدد در حالی است که وزیر بهداشت وعده داده از ۱۹ تیرماه، روزی ۴۰۰ هزار نفر در کل کشور واکسن کرونا بزنند. با این وعده وزیر بهداشت، کل کادر هیات علمی می‌توانند در نصف روز واکسن بزنند البته اگر واکسنی باشد!

از سوی دیگر آنطور که مسئولان مربوطه گفته‌اند فعلا فقط دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری که ورودی سال ۹۸ به قبل هستند، واکسینه می‌شوند. البته برای دانشجویان گفته‌اند تا مهرماه دست کم یک دز را دریافت کنند.

بر اساس آمارهای  موسسه پژوهش و برنامه ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۵۹۸ هزار و ۸۹۰ نفر د در دوره کارشناسی ارشد، ۹۳ هزار و ۳۳۵ نفر، در دوره دکتری حرفه ای و ۱۵۲ هزار نفر در دوره دکتری تخصصی مشغول به تحصیل هستند. به عبارتی ۸۳۵ هزار و ۲۳۱ دز برای دانشجویان ارشد و دکتری لازم است که فقط یک دز دریافت کنند.

بر این اساس در مجموع به کمتر از یک میلیون دز واکسن لازم است تا اساتید دانشگاه و دانشجویان کارشناسی ارشد به بالا دز اول واکسن را بزنند. اما آیا واکسیناسیون این تعداد  شدنی است؟

وعده واکسینه اساتید در مردادماه عملی است؟

اگر اساتید و کارکنان قرار است با واکسن خارجی واکسینه شوند، باید گفت که تاکنون حتی واکسیناسیون سالمندان با واکسن خارجی به طور کامل انجام نشده است. بسیاری از آنها هنوز در انتظار نوبت خود گوش به زنگ مانده‌اند. این در حالی است که واردات واکسن خارجی نیز قطره‌چکانی انجام می‌شود.

اما اگر قرار است به آنها واکسن داخلی تزریق شود، شدنی است؟ «برکت» یکی از واکسن‌های ایرانی است که مجوز وزارت بهداشت را گرفته و تولید و توزیع شده نیز شده. آنطور که جلیلی، مدیر تولید واکسن کوو ایران برکت گفته تاکنون ۷۰۰ هزار دز واکسن برکت به وزارت بهداشت تحویل داده‌اند.

از آنجایی که سیستان و بلوچستان این روزها با شیوع بسیار بالای کرونا می‌گذارند، برخی از واکسن‌های برکت به این منطقه داده شده. به جز سیستان و بلوچستان، در استان‌های دیگر از جمله فارس نیز واکسن برکت توزیع شده است.

پیش از این مینو محرز، از مسئولان ارزیابی علمی واکسن «کوو ایران برکت» هم درباره روند توزیع و تزریق واکسن برکت گفت که ۴۰۰ هزار دز واکسن برکت به وزارت بهداشت تحویل داده شده اما نمی‌دانم کجا تزریق می‌کنند! با این حساب به نظر نمی‌رسد که وعده مسئولان برای واکسینه کردن اساتید دانشگاه در مردادماه و همچنین واکسیناسیون دانشجویان در شهریور عملی شود.

گفتنی است هیچ‌کدام از واکسن‌های ایرانی تائیدیه سازمان بهداشت جهانی را ندارند. موضوعی که مسعود مردانی، عضو کمیته ملی ستاد مقابله با کرونا هم تائید کرد.

واکسیناسیون در کشور به کندی پیش می‌رود. به حدی که برخی به خرید غیرقانونی واکسن روی آورده و برخی هم راهی کشورهای دیگر شده‌اند. تاکنون تنها حدود دو میلیون نفر دز دوم واکسن را تزریق کردند. این در حالی است که کشور پیک پینجم کرونا را می‌گذراند و تاکنون بیش از ۸۵ هزار نفر از مبتلایان به کرونا جان باخته‌اند.

منبع: تجارت نیوز

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها