|

چرا شاخص بورس همچنان منفی است؟

دولت متهم اصلی روزهای سیاه بورس

امروز بازار سهام در دومین روز معاملاتی با افت گسترده‌ای رو به رو شد. کارشناسان بازار معتقدند دولت عامل اصلی ریزش شاخص بورس است.

لینک کوتاه کپی شد

امروز در دومین روز معاملاتی هفته جاری شاخص کل باز هم با تحرکات منفی همراه شد و با 35 هزار واحد افت در محدوده یک میلیون و 340 هزار واحد قرار گرفت. کارشناسان بازار سرمایه هفته‌های گذشته گفته بودند اگر شاخص کانال ۱٫۴ میلیون واحد را از دست بدهد با سرعت تندتری به تحرکات منفی خود ادامه می‌دهد.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از تجارت نیوز، برخی از کارشناسان بازار سرمایه همواره به نحوه محاسبه شاخص نقد داشتند و معتقدند عددی که شاخص نشان می‌دهد، بیانگر کل بازار نیست. البته برخی دیگر از کارشناسان هم معتقدند زمانی که شاخص کل با افت گسترده رو به رو می‌شود با عرضه‌اولیه و پذیره‌نویسی در بورس اقدام به شاخص‌سازی می‌کنند تا اندکی از افت و ریزش شاخص جلوگیری شود.

درباره علت منفی شدن شاخص کل بورس محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: گر بخواهیم دلایل اصلی وضعت فعلی بازار را تشریح کنیم دو دلیل کمبود نقدینگی و بی‌اعتمادی از عوامل عمده در جا زدن بازار هستند.

خبری‌زاد با اشاره به کمبود نقدینگی در بازار سرمایه ادامه داد: بی‌پولی عجیبی در بازار موج می‌زند و یکی از دلایل اصلی آن روند استفاده دولت و بانک مرکزی از بازار سرمایه به عنوان یک بنگاه تامین مالی است. انتشار و فروش اوراق دولتی در شهریور ماه، کاملا بازار سرمایه را خالی از پول کرده و در کنار آن عرضه‌های اولیه صورت گرفته و پذیره‌نویسی‌های اخیر ، ضربه نهایی را بر پیکر بی‌جان بازار وارد کرده است.

این کارشناس بازار در بخش دیگری گفت: همین اتفاقات و ادامه‌دار بودن روند منفی بازار باعث بی‌اعتمادی شدید سرمایه‌گذاران حقیقی و خروج پول توسط این افراد از بازار با وجود ارزنده شدن اکثریت نمادها در روزهای اخیر است.

خبری‌زاد در این باره افزود: تغییرات رخ داده شده در نرخ بهره اوراق با درآمد ثابت در بازار سرمایه و تغییرات در نرخ بهره بین‌بانکی نیز در ادامه سیاست‌های قبلی دولت بوده که کار را از نظر روانی برای بازار بدتر از قبل کرده است. وضعیت این روزهای بازار نشان می‌دهد، دولتمردان بعد از انتخابات کاملا بازار سرمایه را به حال خود رها کرده اند و بازار سرمایه از اولویت آنها خارج شده است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها