|

یارانه جدید در بودجه ۱۴۰۱ چیست؟

ارز ۴۲۰۰ تومانی از بودجه حذف شد

در لایحه بودجه سال آینده که امروز به مجلس ارائه شد، پیش‌بینی در رابطه با پرداخت ارز ترجیحی نشده و نشان از اقدام دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ دارد.

لینک کوتاه کپی شد

امروز سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ را تقدیم مجلس می‌کند و ماراتن رسیدگی و تصویب دخل و خرج سال آینده آغاز می‌شود.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این لایحه به چشم می‌خورد این است که خبری از ارز ترجیجی یا همان دلار ۴۲۰۰ تومانی نیست.

دولت به جای آن در جدول تبصره ۱۴ مربوط به هدفمندی یارانه‌ها، در دو ردیف ۱۷ و ۱۸ مبالغی را برای جبران اصلاح نرخ کالاهای اساسی و یارانه تنظیم بازار این‌گونه کالاها پیش‌بینی کرده است.

در ردیف ۱۷ این جدول، حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان به «جبران اصلاح نرخ کالاهای اساسی، دارو و یارانه نان» اختصاص داده شده است.

همچنین دولت سیزدهم در ردیف ۱۸ جدول تبصره ۱۴، چهار هزار میلیارد تومان را برای «یارانه نهاده‌های کشاورزی، تنظیم بازار کالاهای اساسی و ضروری و تادیه تعهدات مربوط» در نظر گرفته است.

تفاوت‌ها در لایحه ۱۴۰۰

این در حالی است که دولت پیشین در بودجه سال ۱۴۰۰، هشت میلیارد دلار ارز ترجیحی را برای واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص داده بود.

این در حالی است که در عمل برخی از کالاهایی که مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی بودند، از جمله اقلامی محسوب می‌شوند که بیشترین تورم را داشته‌اند.

برخی کارشناسان معتقدند ارز ترجیحی در اجرا انحراف زیادی پیدا کرد و آنگونه که باید در زندگی مردم تاثیری بر جای نگذاشت.

اما مشخص نیست دولت رئیسی، این یارانه جدید را چگونه می‌خواهد تخصیص دهد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها