|

چشم‌انداز تجار از زمان توافق

قیمت ها در بازار ارز چه چیزی را نشان می دهد؟

بازار ارز دو روز کاری اول سال ۱۴۰۱ نیز در حالت نیمه تعطیل بود، بازار ها کم حجم و کم معامله سپری شد و قیمت ها پویایی نداشت.

لینک کوتاه کپی شد

روز گذشته پس از سخنرانی رابرت مالی مبنی بر اینکه آمریکا نمی تواند به ایران برای عدم خروج دولت های بعدی آمریکا از برجام تضمین دهد، تحلیلگران گره باقی مانده برجامی را باز نشده تلقی کردند.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از اکوایران؛ با توجه به اینکه ارائه تضمین از اولین خواسته‌های برجامی ایران بوده است، انتظار معامله گران از دورتر شدن اعلام توافق در قیمت های معاملاتی دلار منعکس شد و قیمت ها افزایش یافت. دلار تهران با ۱۵۰  تومان افزایش امروز صبح در قیمت ۲۶۴۰۰ تومان شروع به معامله کرد . پس از انتشار صحبت های رییس شورای راهبردی روابط خارجی مبنی بر لزوم اخذ تضمین بازار دریافت که گره برجامی در سفر دیروز مورا باز نشده و بازار ارز امروز هم افزایشی شد. 

معامله گران درهم که در روزهای پایانی اسفند حاضر به معامله نبودند تقاضای تجاری خود را وارد بازار کردند. امروز معامله گران درهم در افزایش قیمت نسبت به دلار تهران پیشتاز بودند و دلار تهران با فاصله زمانی خود را به قیمت تعادلی درهم به دلار نزدیک می‌کرد. درهم امارات امروز ۷۲۹۰ تومان معامله شد و دلار در تهران ۲۶۵۸۰ تومان فروخته شد. حدود ۲۰۰ تومان اختلاف  نرخ برابری درهم به دلار نشان می دهد امروز تقاضای درهم از دلار بیشتر بوده و معامله گران درهم دست برتر خرید را داشته اند‌.

وضعیت دلار هرات و سلیمانیه

نرخ دلار هرات در ابتدای هفته کمتر از نرخ بازار متشکل بود که به خاطر افزایش ۵۰۰ تومانی نرخ دلار سنا و متشکل توسط بازارساز به وجود آمده بود. افزایش معامله در هرات از دیروز این فاصله قیمتی را از بین برد و قیمت دلار هرات با ۴۵۰ تومان افزایش نسبت به ابتدای هفته به ۲۵۸۵۰ تومان رسید.

تاجران از سلیمانیه عراق نیز امروز اقدام به خرید دلار کردند تا قیمت دلار  سلیمانیه از تهران بیشتر شود و به ۲۶۶۷۰ تومان برسد. 

بررسی رفتار معاملاتی دبی، هرات و سلیمانیه نشانه می دهد که دلیل اصلی افزایش قیمت ارز امروز، ناشی از انباشت تقاضای تجاری در تعطیلات بوده است. در روز های پایانی اسفند و هفته اول فروردین معامله ای انجام نشده بود و تقاضای تجاری امروز تاحدودی به بازار بازگشته است. تحلیلگران برای انتهای هفته صعود قیمت دلار به کانال ۲۷۰۰۰ تومانی را بعید می‌دانند و فکر می‌کنند اگر اخبار مهمی از برجام نیاید دلار در کانال ۲۶۰۰۰ تومانی می ماند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها