|

این صعود نشانه بازگشت شاخص کل است؟

پیراهن سبز بر تن بورس؛ صعود نه چندان دلچسب شاخص کل

بورس آخرین روز هفته سوم مهر را با رنگ سبز به پایان برد؛ شاخص کل با افزایش بیش از ۶ هزار واحدی تا مرز 1 میلیون و ۳۲۰هزار واحدی افزایش یافت.

لینک کوتاه کپی شد

بورس آخرین روز هفته را هم سبزپوش به پایان برد و شاخص کل افزایش بیش از ۶هزار واحدی را ثبت کرد. شاخص هم وزن نیز توانست حدود یک هزار و ۴۰۰ واحد بالا بیاید. با این وجود ارزش معالات خرد دوباره به زیر ۲هزار میلیارد تومان رسید که نشان می دهد هر چند بازار سهام در دو روز گذشته با افزایش همراه بوده است اما این رشد را شاید نتوان به حساب برگشت بازار نوشت.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از اقتصادآنلاین؛ بورس آخرین روز هفته سوم مهر ماه را هم با رنگ سبز به پایان برد؛ شاخص کل با افزایش بیش از ۶هزار و ۲۰۰ واحدی تا مرز یک میلیون و ۳۲۰هزار واحدی افزایش پیدا کرد. نقش اول صعود امروز شاخص کل را فلزات اساسی و پتروشیمی ها بازی کردند؛ به گونه‌ای که «فولاد» با بیش از ۱٬۱۰۰ واحد، «شپدیس» با ۸۱۵ واحد و «فملی» با ۷۵۰ واحد بیش‌ترین تاثیر را در صعود امروز شاخص کل داشتند. شاخص هم وزن نیز با افزایش حدود یک هزار و ۴۰۰ واحد توانست تا ارتفاع ۳۸۰هزار واحد بالا بیاید.

اما آیا صعود دو روز گذشته شاخص کل را می توان نشانه ای از بازگشت شاخص کل دانست؟

همانگونه که در گزارش های پیش بینی بورس بارها اشاره شد،‌ بازار سهام در کف قیمتی خود قرار داد و چه از بعد تکنیکالی و چه از بعد بنیادی بورس مستعد صعود است. با این وجود مسئله اساسی نه تنها بازار سهام بلکه کل اقتصاد ایران به شرایط مبهم سیاسی و اقتصادی کشور باز می گردد. بسیاری از فعالان اقتصادی در بخش های مختلف تا زمانی که حداقل بخشی از این ریسک ها تعدیل نشود، حاضر به سرمایه گذاری جدید و توسعه فعالیت خود نیستند. معامله گران بازار سهام نیز که معولاً از این قاعده مستثتی نیستند.

نگاهی به ارزش معاملات خرد روز چهارشنبه نیز نشان می دهد که فعلاً نمی توان سبزپوشی دو روزه بازار را به حساب بازگشت بورس نوشت. امروز ارزش معاملات خرد حدود یک هزار و ۹۷۵ میلیارد تومان بود و دوباره به زیر دو هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد. موضوعی که نشان می دهد که همچنان رکود بازار سهام ادامه دارد.

حقیقی‌ها بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان از بازار خارج کردند که «غزر» با ثبت خروج حدود ۱۲۰ میلیارد تومان خروج پول حقیقی رکورددار بازار امروز بود. «بپاس» با ۱۵ و «ولشرق» با ۹ میلیارد تومان در رتبه‌های بعدی خروج پول حقیقی قرار داشتند. «وخاور» با ۱۷، «قیستو» با ۱۳ و «شپدیس» با ۹ میلیارد تومان نیز بیش‌ترین ورود پول حقیقی را ثبت کردند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها