|

آینده قیمت دلار چه می شو؟

بازار دلار وقتی همه به تماشا نشسته اند!

عدم تمایل معامله‌گران به ریسک و خرید و فروش موجب شد تا روز گذشته بازار اسکناس آمریکایی نوسان کم‌دامنه‌ای را تجربه کند.

لینک کوتاه کپی شد

روز دوشنبه معامله‌گران دلار تمایل زیادی به خرید و فروش‌های سنگین نداشتند و حجم معاملات تا اندازه‌ای کاهش یافته بود. خریداران و فروشندگان در روز سوم هفته تمایل زیادی به ریسک نداشتند و همین موضوع موجب شد که دامنه نوسانات اسکناس آمریکایی نیز کاهش پیدا کند.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از اکوایران؛ برخی فعالان عنوان می‌کردند که بازار به مرحله زمانی رسیده است که بخشی از معامله‌گران تمایل دارند به‌جای فعالیت در بازار، تماشاگر تغییرات قیمتی باشند. آنها در صورتی بار دیگر در بخش معاملات فعال خواهد شد که قیمت دلار از سطوح مقاومتی و حمایتی حساس عبور کند و وارد فاز تازه‌ای از تغییرات شود.

در این میان برخی از فعالان باور دارند که افزایش شدت عرضه در بازار سکه می‌تواند زمینه‌ساز ورود بخشی از معامله‌گران بازار فلز گرانبهای داخلی به بازار ارز شود. گفته می‌شود قرار است ربع سکه و سکه امامی در بازار بورس کالا به فروش برسد. این موضوع تا حدی زمینه‌ساز افت قیمت سکه در بازار پشت‌خطی شب گذشته شد.

بازار سکه در سال‌های اخیر حیاط خلوت نوسان‌گیران بزرگ بود و ممکن است مداخله عرضه‌ای در این بازار، این دسته از نوسان‌گیران را به سوی بازارهای دیگر هدایت کند.

آینده قیمت دلار چه می شود؟

دیدگاه‌های متفاوتی درباره اینکه قیمت دلار در چه نرخی تثبیت می‌شود وجود دارد:

تحلیلگران بازار معتقدند: قیمت دلار با تورم همخوانی ندارد. با توجه به تورم بیش از ۵۰ درصدی قیمتی که برای دلار باید در نظر گرفت بیش از نرخ‌های فعلی است و فنر دلار به دست دولت فشرده شده است.

تکنیکالیست‌ها می‌گویند: براساس تحلیل تکنیکال دلار باید به محدوده حمایتی ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومانی پولبک بزند و دوباره در ۲ ماه پایانی سال روند صعودی را طی کند.

معامله‌گران کف بازار معتقدند تا زمانی که اختیار تام بازار ارز به دست بانک مرکزی است، قیمت برای حفظ منافع کنترل می‌شود و روند پلکانی برای نوسان‌گیری ادامه دارد.

اما سخنگوی اقتصادی دولت روند مدیریت دلار را به استثناء ۳ ماه جاری موفق می‌داند و معتقد است در مدت مذکور نیز ناآرامی‌های اجتماعی کار را خراب کرده است. او می‌گوید:«نوسان دلار در آبان و آذر ناشی از اشتباه تخصیص در زیرمجموعه‌های بانک مرکزی بود و موجب شد در مدت کوتاهی درباره تقاضای کالاهایی که باید با درهم وارد می‌کردند دچار مشکل شویم و چون در آن ایام درهم کم بود، موجب شده بود تصور شود که کشور ارز کم دارد و برای تامین آن هجوم آورده شود.»

این تفسیر ساده وزیر اقتصاد از نوسان قیمت دلار، در دو ماه گذشته برای بسیاری گران تمام شد و نمونه آن نیز در نظر یکی از مخاطبان تجارت‌نیوز کاملا مشهود است: «از بس ناراحتم دستام میلرزه برای نوشتن، من یک تولید کننده‌ام. از سال 95 دارم شبانه‌روز به خودم و خانواده‌ام فشار میارم و پول پس‌انداز می‌کنم. درست 22 آذرماه رفتم پای قرارداد ساخت سوله هرچه داشتم نقد کردم با دلار 32 هزار تومان که سوله بسازم هر چه داشتم فروختم. تا خواستم قرارداد ببندم یکهو دلار لجام پاره کرد و همه زندگیم دود شد رفت هوا. حالا با 400 میلیون تومن تفاوت قیمت، همان سوله را باید بسازم. از کجا بیارم! کی باید پاسخگو باشه…»

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها