|

بررسی تبعات توقف عرضه خودرو در بورس

واکنش بازار خودرو به توقف عرضه در بورس چگونه خواهد بود؟

ورود سازمان بازرسی کل کشور به موضوع عرضه خودرو در بورس کالا سبب شده تا ایران خودرویی ها در خواست توقف این عرضه را به بورس کالا ارسال کنند.

لینک کوتاه کپی شد

سخنگوی صمت گفت درخواست لغو عرضه دناپلاس‌ در بورس کالا به‌دلیل ملاحظات ناشی از ورود سازمان بازرسی بوده است.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از اکوایران؛ امید قالیباف ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت جدول عرضه هفتگی خودرو در بورس کالا را تا پایان سال، تهیه کرده که پس از جلب نظر نهادهای ذی‌ربط در اختیار شرکت بورس کالا قرار خواهد گرفت.  

پبش تر اعلام شده بود که ایران خودرو قرار است روز یکشنبه آینده (25 دی ماه 1401) دنا پلاس با گیربکس دستی را در بورس کالا عرضه کند. براساس اطلاعات منتشر شده تیراژ عرضه و قیمت پایه اولیه نیز مشخص شده . به نوعی همه چیز برای رفتن دنا پلاس روی تابلوی بورس کالا آماده بود. ایران خودرویی ها قصد داشتند تا پنج هزار دستگاه دنا پلاس با گیربکس دستی سفید رنگ را با قیمت پایه اولیه حدود 190 میلیون تومانی در اختیار متقاضیان قرار دهند.

اما به ناگاه دیروز نامه ای از سوی مدیرعامل ایران خودرو به بورس کالا ارسال شد. مهدی خطیبی در این نامه خواستار ابطال عرضه دنا پلاس شده بود. البته در نامه یاد شده خبری از بحث سازمان بازرسی کل کشور نبود و مدیرعامل ایران خودرو در نامه خود تنها به این جمله اکتفا کرده بود که این مساله با نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است. البته بورس کالا خیلی زود پاسخ ایران خودرویی ها را داد و دست رد به سینه این خودروساز زد. سرپرست مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس در نامه ای که به آدرس کیلومتر 14 جاده مخصوص پست کرد خواستار عرضه منظم محصولات این خودروساز تا پایان سال شد.

ولی الله جعفری تاکید کرده که این شرکت خودروساز باید برنامه منظم هفتگی خود تا پایان سال جاری عرضه محصولات پذیرش شده در بورس کالای ایران را منتشر کند.

اما اظهارات قالیباف نشان می دهد سیاست گذار خودرویی و ایران خودرویی ها مشکلی با فروش دنا پلاس با گیربکس دستی در بورس کالا نداشتند اما ورود سازمان بازرسی کل کشور به موضوع عرضه خودرو در بورس کالا سبب شده تا ایران خودرویی ها مجاب شوند تا در خواست توقف این عرضه را به بورس کالا ارسال کنند.

درست است که بورس کالا مخالف ابطال طرح های فروش خودروسازان در بورس کالا است و از آنها در این زمینه برنامه خواسته اما به نظر می رسد با توجه به ورود سازمان بازرسی به موضوع، مدیران این نهاد بورسی مجبور شوند علی رغم میل باطنی خود به آن تن داده و با ابطال عرضه دنا پلاس در روز یکشنبه موافقت کنند.

البته فراموش نکنیم در شرایطی که بازار نوسانی دنبال می شود انتشار این قبیل اخبار در شرایطی که عرضه برخی محصولات خودروسازان قرار است تنها از مسیر بورس کالا انجام شود می تواند سیگنال منفی به بازار مخابره کند. بازار خودرو نیز که این روزها حال و روز خوشی ندارد با سوخت این اخبار با سرعت بیشتری جاده قیمتی به حرکت خود ادامه می دهد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها