|

آینده نرخ ارز چه می شود؟

اتفاقات بسیار مهم شش روز آینده تعیین کننده مسیر دلار

در شرایط فعلی عده‌ای از معامله‌گران دلار باور دارند سفر گروسی می‌تواند شروع کاهشی بازار باشد اما فاکتور مهم را «نتیجه» سفر می‌دانند.

لینک کوتاه کپی شد
4

قیمت دلار، یورو و نرخ درهم در بازار مبادله ارز و طلا طی امروز (سه‌شنبه، 9 اسفند) در مقایسه با روز قبل بالا رفت. 

به گزارش «شایانیوز» به نقل از اکوایران؛ روز گذشته قیمت دلار در مرکز مبادله ارز و طلا در محدوده 43 هزار و 92 تومان به کار خود پایان داد و بیش از 400 تومان نسبت به روز یکشنبه افزایش را ثبت کرد. قیمت دلار آمریکا امروز سه‌شنبه 9 اسفند 1401 در این مرکز به 43 هزار و 337 تومان رسید. این قیمت در مقایسه با روز دوشنبه نزدیک به 250 تومان رشد را نشان می‌دهد.

دلار مبادله‌ای در روز افتتاح مرکز مبادله یعنی 2 اسفند در محدوده 41 هزار و 549 تومان قرار داشت و در یک هفته اخیر نزدیک به یکهزار و 800 تومان افزایش را ثبت کرده است. 

با این حال قیمت‌های درج‌شده در مرکز مبادله بسیار پایین‌تر از  قیمت دلار توافقی و بازار آزاد است.

از دیروز (8 اسفند) تابلوهای مربوط به قیمت یورو و قیمت درهم امارات نیز به مرکز مبادله اضافه شد. هم‌اکنون در سایت این مرکز قیمت یورو حدود 45 هزار و 890 تومان و قیمت درهم امارات نیز 11 هزار و 800 تومان درج شده است.

با توجه به نرخ‌های دیروز این دو ارز در مرکز مبادله، قیمت یورو 437 تومان و قیمت درهم نیز حدود 67 تومان نسبت به دیروز افزایش داشته است.

نرخ‌های حواله‌های دلار، یورو و درهم نیز در مرکز مبادله ارز و طلای ایران به ترتیب 376,846 ریال، 399,042 ریال و 102,613 ریال است.

قیمت دلار توافقی تا پایان وقت دیروز در سایت کانون صرافان با نرخ کمتر از 52 هزار تومان و در محدوده 51 هزار و 970 تومان معامله شد اما از صبح امروز (سه‌شنبه، 9 اسفند) با افزایشی چشمگیر از مرز 54 تومان برای نرخ فروش عبور کرد.

امروز در حوالی ساعت 12:00 ظهر سایت کانون صرافان ایرانیان میانگین قیمت دلار توافقی برای خرید را 53 هزار و 513 تومان اعلام کرد.

طبق سایت مذکور قیمت دلار توافقی در ساعت 13:13 دقیقه 53 هزار و 465 تومان بود.

قیمت‌های کنونی از افزایش حدودا 2 هزار تومانی قیمت دلار توافقی در صرافی‌ها در نیمه اول امروز حکایت دارد.

در حال حاضر میانگین قیمت یوروی توافقی 56 هزار و 273 تومان و قیمت درهم امارات توافقی نیز 14 هزار و 408 تومان در سایت کانون صرافان درج شده است.

بعد از گذشت یک ماه از توقف خرید و فروش توافقی ارز در صرافی‌ها، بانک مرکزی مقرر کرد که از روز ششم اسفند خرید و فروش توافقی ارز از سر گرفته شود.

یک سفر زیر ذره‌بین بازار دلار

در شرایط فعلی عده‌ای از معامله‌گران دلار باور دارند سفر گروسی می‌تواند شروع کاهشی بازار باشد اما فاکتور مهم را «نتیجه» سفر می‌دانند. در واقع عنصر مذاکرات و سیاست خارجی کماکان حکم ترمز انتظاری را دارد.

تحلیگران سیاسی و اقتصادی باور دارند اگر در تهران توافق شود و ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی‌های بیشتر بدهد، به احتمال زیاد ۱۵ اسفند قطعنامه‌ای تصویب نخواهد شد و مکانیزم ماشه فعلا فعال نمی‌شود.

شش روز دیگر موعد گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران است و تا آن روز باید چندین نکته از جمله پاسخ ایران به ابهامات فعالیت‌های قدیمی که هنوز پرونده باز دارد، روشن شود.

برخی تحلیل‌ها می‌گوید محتمل‌ترین سناریو این است که ایران به‌جای چنین پاسخی، با تعدد بازرسی‌‌‌ها از نطنز و فردو موافقت و از آتشین شدن بیشتر تنش‌ها جلوگیری کند. به عقیده فعالان اگر هیچ همکاری و توافقی نشود، صدور قطعنامه‌‌‌ای در نشست شورای حکام و ضرب‌‌‌الاجل برای ایران تقریبا قطعی است.

بر این اساس می‌توان گفت اتفاقات بسیار مهم شش روز آینده، تعیین‌کننده نوسانات بازار و شرایط سیاسی کشور خواهد بود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها