|

دلایل افت قیمت سکه و طلا

تغییر غیرمنتظره رفتار در بازار سکه و طلا؛ افت قیمت ها نشانه چیست؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد سکه گرمی بیشتر میزان افت قیمت را میان قطعات مختلف سکه تجربه کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

قیمت سکه بهار آزادی در شروع سال ۱۴۰۲، برخلاف آنچه عموم مردم تصور می‌کنند کاهش پیدا کرده است. سکه امامی در آخرین روز معاملاتی سال قبل ۳۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان قیمت داشت، اما پس از گذشت حدود ۲۵ روز از سال جدید، حدود شش درصد ارزان شده و روز پنجشنبه ۲۴ فروردین با قیمت ۳۱ میلیون و ۷۳۲ هزار تومان به‌فروش رسید.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از فرارو، بررسی‌ها نشان می‌دهد سکه گرمی بیشتر میزان افت قیمت را میان قطعات مختلف سکه تجربه کرده است و از هفت میلیون و ۶۱۰ هزار تومان تا شش میلیون و ۸۲۰ هزار تومان عقب‌نشینی کرده. نیم سکه بهار آزادی و ربع سکه بهار آزادی به‌ ترتیب تنها ۵۶۰ هزار تومان و ۱۸۰ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند. اتفاقی که باعث شده ارزش این سکه‌ها در بازار سه درصد و ۱.۵ درصد ارزان شود. بخشی از این اتفاق را مدیون افت سه‌د رصدی قیمت طلا ۱۸ عیار هستیم. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در آخرین روز معاملاتی سال پیش به دو میلیون و ۶۴۰ هزار تومان رسیده بود، اما در بیست‌وپنجمین روز از فروردین سال ۱۴۰۲ با کاهش ۸۲ هزار و ۴۰۰ تومانی به پله یک میلیون و ۵۵۸ هزار تومان تکیه زده است. بخش دیگری از دلایل افت قیمت سکه را می‌توان در فعل و انفعالات بازار ارز و کاهش تقاضای ناشی از ماه رمضان جستجو کرد.

قیمت سکه امامی؛ شش درصد کاهش

قیمت سکه امامی در ۲۵ روز اول سال جدید حدود شش درصد کاهش پیدا کرده است. قیمت سکه در آخرین روز معاملاتی سال ۱۴۰۱، به ۳۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسیده بود، ولی پس از اینکه بازار در پنجم فرویدن کار خود را آغاز کرد با حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان کاهش روی سکوی ۳۲ میلیون تومان ایستاد که اتفاقا عدد رندی هم بود. قیمت سکه امامی در روز‌های بعد هم کاهش پیدا کرد. مثلا ۱۷ فروردین ۳۱ میلیون و ۹۳۰ هزار تومان به‌فروش رسید و بالاخره در آخرین روز معاملاتی هفته قبل به ۳۱ میلیون و ۷۳۲ هزار تومان رضایت داد. این عدد دو میلیون و ۱۸ هزار تومان کمتر از آخرین نرخ سال گذشته است و از افت حدود شش درصدی قیمت سکه امامی در ابتدای سال ۱۴۰۲ حکایت دارد. با این حال حباب قیمت سکه امامی هنوز معادل هفت میلیون و ۷۳ هزار تومان برآورد می‌شود.

قیمت سکه تمام طرح قدیم؛ پنج درصد کاهش

قیمت سکه تمام طرح قدیم در آخرین روز معاملاتی سال گذشته ۳۰ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان بود. در پنجمین روز فروردین وقتی بخشی از بازار تنبلی را کنار گذاشته و معاملات بازار طلا و سکه به‌صورت نصفه و نیمه آغاز شد، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم تا ۲۷ میلیون و ۸۵۰ تومان کاهش پیدا کرد. ظاهرا همین مسئله تقاضا برای خرید سکه طرح قدیم را بالا برده، چون در دو هفته بعدی، قیمت این نوع سکه برخلاف سایر رفقایش افزایش پیدا کرده است. قیمت سکه طرح قدیم پنجشنبه دو هفته قبل روی سکوی ۲۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان ایستاد و پنجشنبه هفته قبل نیز معادل ۲۸ میلیون و ۶۰۱ هزار تومان بود. با این حال همچنان این عدد یک میلیون و ۶۲۹ هزار تومان نسبت به آخرین نرخ سکه طرح قدیم در سال گذشته کمتر است که از افت ۵.۴ درصدی ارزش سکه تمام طرح قدیم از سال جدید حکایت دارد. حباب قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم را در حال حاضر معادل سه میلیون و ۹۹۲ هزار تومان برآورد می‌کنند.

سکه نیم بهار آزادی؛ سه درصد کاهش

سکه نیم بهار آزادی در پایان هفته منتهی به ۲۵ فروردین روی سکی ۱۸ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان ایستاده است. اگر به آخرین روز فعالیت بازار در سال گذشته برگردیم، در آن روز قیمت همین قطعه سکه طی معاملات تک‌فروشی بازار ۱۹ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان بود. یعنی در شروع سال جدید قیمت هر قطعه سکه نیم بهار آزادی ۵۶۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده که تقریبا معادل سه درصد می‌شود. کاهش قیمت سکه نیم بهار آزادی ساده به دست نیامده. در پنجمین روز از فروردین امسال این قطعه سکه را ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته‌اند. با جدی شدن روند فعالیت بازار و احتمالا توجه بیشتر خریداران به سکه ربع بهار آزادی، ظاهرا نیم سکه بیشتر از چشم افتاده و در هفدهمین روز فروردین تا ۱۸ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان و سپس در ۲۴ فروردین تا ۱۸ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان عقب نشسته است. حباب قیمت سکه نیم بهار آزادی با این حال هنوز به رقم قابل‌توجه شش میلیون و ۶۴۷ هزار تومان می‌رسد.

قیمت سکه ربع بهار آزادی؛ ۱.۵ درصد کاهش

قیمت سکه ربع بهار آزادی در اولین روز معاملاتی سال جدید با ۴۲۰ هزار تومان نسبت به آخرین قیمت سال ۱۴۰۱ روبرو شد و به ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. آن‌هایی که در این روز اقدام به خرید سکه ربع بهار آزادی کردند الان باید به بخت و اقبال بلند خود درود بفرستند، چون ۱۲ روز بعد در هفدهمین روز فروردین سروکله ربع سکه بهار آزادی با قیمت ۱۱ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان در بازار آفتابی شد. هفت روز بعد، باز هم شاهد رشد حدود ۱۰۰ هزار تومانی قیمت سکه ربع بهار آزادی بودیم. پنجشنبه هفته قبل وقتی معاملات رسمی و غیررسمی بازار به کار خود پایان داد، قیمت ربع سکه به ۱۱ میلیون و ۷۴۰ هزار تومان می‌رسید.

سکه ربع بهار آزادی در مقایسه با قیمت پایانی سال گذشته، حدود ۱۸۰ هزار تومان ارزان شده است که به‌معنای افت ۱.۵ درصدی ارزش سکه ربع بهار آزادی در ابتدای سال ۱۴۰۲ خواهد بود. حباب قیمت سکه ربع بهار آزادی را در حال حاضر معادل پنج میلیون و ۵۷۱ هزار تومان برآورد می‌کنند.

قیمت سکه گرمی؛ ۱۰ درصد کاهش

قیمت سکه گرمی در آخرین روز از سال ۱۴۰۱ به هفت میلیون و ۶۱۰ هزار تومان رسیده بود، اما از روز به بعد در سراشیبی افتاده و پشت سر هم دارد ارزان می‌شود. در پنجمین روز فروردین که بازار به‌ شکل نیمه‌رسمی فعالیت خود را از سر گرفت، قیمت سکه گرمی هم تا هفت میلیون و ۱۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد.

قیمت سکه گرمی در هفدهمین روز فروردین با هم افت کرد و به شش میلیون و ۸۲۰ هزار تومان رسید. جایگاه قیمت سکه گرمی تا روز پنجشنبه ۲۴ بهمن دست نخورده باقی ماند. به این ترتیب مقایسه وضعیت فعلی بازار را آخرین روز معاملاتی سال قبل از کاهش ۷۹۰ هزار تومانی قیمت سکه گرمی که به معنای افت بیش از ۱۰ درصدی ارزش این نوع سکه است، حکایت دارد. با این حال حباب قیمت سکه گرمی را در حال معادل سه میلیون و ۷۸۳ هزار تومان برآورد می‌کند.

قیمت انواع سکه و طلای ۱۸ عیار در ابتدای سال ۱۴۰۲

نوع سکه و طلا

قیمت پایانی ۱۴۰۱

قیمت پنج فروردین

قیمت ۱۷ فروردین

قیمت ۲۴ فروردین

سکه امامی

۳۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان

۳۲ میلیون تومان

۳۱ میلیون و ۹۳۰ هزار تومان

۳۱ میلیون و ۷۳۲ هزار تومان

سکه تمام قدیم

۳۰ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان

۲۷ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان

۲۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان

۲۸ میلیون و ۶۰۱ هزار تومان

سکه نیم بهار آزادی

۱۹ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان

۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

۱۸ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان

۱۸ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان

سکه ربع بهار آزادی

۱۱ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان

۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

۱۱ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان

۱۱ میلیون و ۷۴۰ هزار تومان

سکه گرمی

هفت میلیون و ۶۱۰ هزار تومان

هفت میلیون و ۱۰۰ هزار تومان

شش میلیون و ۸۲۰ هزار تومان

شش میلیون و ۵۵۸ هزار تومان

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها