|

دولت یا مجلس

مقصر اصلی ریزش‌ بورس کیست؟

یکی از علل ریزش بازار سرمایه تداوم اختلاف‌ نظرهای دولت و مجلس بر سر بودجه است

لینک کوتاه کپی شد

بازار بورس کشور بعد از تلاطم‌های فراوان در سال جاری دوباره در سراشیبی سقوط قرار گرفته است و با وجود جلسه عصر روز گذشته درباره بازار سهام و حمایت جدید سه هزار میلیاردی همچنان بازار سهام روند نزولی دارد. 

سومین سقوط بزرگ شاخص کل در بهمن

بازار بورس در روز 15 بهمن نسبت به روز قبلش، 32 هزار و 417 واحد معادل 2.69 درصد افت کرد که سومین سقوط بزرگ شاخص کل در بهمن ماه محسوب می‌شود. همچنین شاخص کل بازار بورس کشور در روز سه‌شنبه 14 بهمن با 28 هزار و 238 واحد افت به یک میلیون و 205 هزار رسید. به اعتقاد تحلیل‌گران مالی با ادامه روند کاهشی در بازار بورس، شاخص کل یک میلیون و 200 هزار واحدی از دست خواهد رفت. 

عدم تصویب کلیات بودجه 1400 در مجلس، یکی از عوامل ایجاد ابهام و ترس در بازار سرمایه طی چند روز گذشته بوده که منجر به کاهش شاخص کل و عرضه‌های سنگین در سهام شرکت‌های بزرگ شده است. کارشناسان بازار سرمایه می‌گویند بازار از چندی پیش در انتظار تعیین تکلیف وضعیت لایحه بودجه و اصلاحات آن در مجلس بود؛ در واقع با روشن شدن وضعیت لایحه بودجه 1400 و نرخ ارز در آن، مسیر معاملات در بازار بورس هم روشن می‌شود. حالا با رد کلیات بودجه 1400 در مجلس و احتمال سه دوازدهم شدن بودجه، ابهام‌ها در بازار سرمایه هم افزایش پیدا کرده است.

دولت مقصر اصلی افت شاخص بورس است

از طرفی کارشناسان مالی و اقتصاددان‌ها اعتقاد دارند ریزش‌ها و افت‌ها در بازار بورس به اقدامات دولت از ابتدای سال جاری مربوط می‌شود که با ایجاد بی‌اعتمادی موجب خروج سرمایه از این بازار شده است.

در 4 ماه ابتدایی سال جاری بازار بورس کشور به بازدهی 290 درصدی رسید که یک رکورد استثنایی در این بازار بود. در ادامه هم با تشویق و حمایت دولت، نقدیندگی بسیار زیادی از سوی اشخاص حقیقی وارد بازار شد. البته رشد چشمگیر بورس و شاخص کل این بازار نتوانست ادامه پیدا کند و از شهریور ماه افت‌های مکرر شاخص آغاز شد. با افت‌های چشمگیر شاخص کل در بازار بورس، بسیاری از تازه‌واردها به خارج کردن سرمایه خود از این بازار پرداختند.

در ماه‌های اخیر نیز ایجاد صف به دلیل هیجان، یکی از دلایل اصلی منفی و مثب شدن بازار بوده اما دولت به جای ایجاد آرامش در بازار و مدیریت آن به بحران بازار بورس دامن زده است. به باور بسیاری با ورود دولت به بازار سهام، رویکرد دستوری و بخشنامه‌ای هم به این بازار وارد شده و بازار سرمایه کشور را از بازاری استاندارد خارج کرده است.

متاسفانه دخالت‌های دولت و تصمیم‌های یک‌شبه و کوتاه‌مدت موجب افزایش ریسک و بی‌اعتمادی در بازار بورس بوده است. یکی از مصادیق سیاست‌های مشکل‌آفرین دولت، تصمیم برای حذف معاملات یک روزه در سال جاری بود که جنجال زیادی هم به پا کرد. این قانون گرچه بعد از دستور کار شرکت بورس حذف شد اما سهم زیادی در کاهش اعتماد عمومی نسبت به بازار بورس ایجاد کرد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها