|

سفرهای نوروزی در ایام کرونا

جزییات و محدودیت‌های سفرهای نوروزی 1400

با نزدیک شدن به ایام نوروز، ممنوعیت‌ها و محدودیت‌هایی برای سفرهای نوروزی در شرایط کرونایی وضع شده است.

لینک کوتاه کپی شد

هر ساله با نزدیک شدن به ایام نوروز و تعطیلات سال نو، بسیاری از هم‌وطن‌مان درتکاپوی برنامه‌ریزی برای سفر هستند؛ البته امسال با توجه به شیوع کرونا، محدودیت‌ها و پروتکل‌های ویژه‌ای از سوی مسئولان برای مسافرت‌های نوروزی در نظر گرفته شده است.

سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع!

وزارت بهداشت و اعضای ستاد کرونا از مردم خواسته‌اند که با توجه به شرایط ویژه کشور و شیوع کرونا تا جای ممکن به مسافرت نروند. پیش‌تر هم علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی کرونا تاکید کرد: «درست است که مردم واقعا تحت فشار بوده و هستند و اکنون سه عید می‌گذرد، سال 1398 سیل بود، سال 1399 کرونا و امسال هم کرونا و ویروس جهش‌یافته...، اما خواهش که داریم این است که تا حد امکان این سفرها به هیچ وجه انجام نشود تا امسال را هم با شرایط ثابتی بگذرانیم.»

هر چند با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا و طبق اعلام رییس جمهور، فعلا سفر به شهرهای قرمز در ایام نوروز کاملا ممنوع شده است. حسن روحانی در جلسه 16 اسفند این ستاد با اشاره به شهرهای قرمز و نارنجی از نظر میزان شیوع کرونا، گفت: «طبق تصمیم وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا، هیچ کس برای سفر به این شهرها برنامه‌ریزی نکند. نیروی انتظامی هم به این مقررات و اجرای آن توجه دارد.»

طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت اکنون 11 شهرستان وضعیت قرمز دارند که همه آن‌ها در استان خوزستان قرار دارند و 31 شهرستان کشور هم در وضعیت نارنجی هستند.

شهرهای قرمز

آبادان، بندر ماهشهر، اهواز، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه

شهرهای نارنجی

 

ارومیه، اشنویه، خوی، ماکو، نقده، شهرضا، امیدیه، ایذه، باغ ملک، حمیدیه، شوش، هفتکل، هندیجان، اندیمشک، دهلران، دامغان، پاسارگاد، گراش، لامرد، خنج، مهر، سیرجان، کهگیلویه، گچساران، گرگان، رودبار، رودسر، آمل، رامسر، ساری و خمین

البته فعلا ممنوعیتی برای سفر با وسایل حمل و نقل عمومی به شهرهای قرمز و نارنجی از سوی نهاد های مسئول وضع نشده است.

شرایط سفر به شهرهای زرد و آبی؟

در حال حاضر 252 شهرستان کشور در وضعیت زرد و 154 شهرستان هم آبی هستند که مسافرت به آن‌ها با رعایت پروتکل‌های وضع شده، امکان‌پذیر است. 

ولی تیموری، معاون گردشگردی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرده است که معاونت گردشگری پیشنهاد دو نوع  سفر ایمن و سبز در مناطق زرد و آبی را به ستاد ملی کرونا ارائه داده که به تصویب هم رسیده‌اند. به گفته تیموری سفرهای ایمن، سفرهایی هستند که در قالب شرکت ‌ها و تورهای دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صورت بگیرد؛ چون این نوع سفرها به صورت کامل تحت کنترل و رصد معاونت گردشگری وزارت میراث است، ایمن نام گرفته‌اند.

براساس اظهارات معاونت گردشگری، سفرهای سبز هم سفرهایی هستند که در قالب تور انجام نمی‌شوند اما سامانه‌هایی پیش‌بینی شده است که افراد تنها در مراکز اقامتی دارای مجوز سکنی داشته باشند. تیموری در مورد انجام سفر خارج از دو رویه ذکر شده هم گفت که اگر افراد بخواهند به خانه اقوام سفر کنند یا در مراکز دیگری اقامت کنند، نظارت بر آن‌ها با نیروی انتظامی و وزارت کشور است. همچنین برپایی چادر و اقامت در مدارس و مهمان‌پذیرها در شهرهای زرد و آبی ممنوع است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها