|

انتقاد حسن روحانی از مخالفان مذاکرات وین

دست ما را باز بگذارید؛ ۱۰۰ روز ‌آخر تحریم را می‌شکنیم

روحانی گفت: «برخی‌ می‌گویند از زمان این دولت ۱۱۰ روز باقی‌ مانده است، حالا ۱۰۰ روز یا ۱۰ روز، یا یک ساعت، ما همانطور که در ماه اول عمل…

لینک کوتاه کپی شد

حسن روحانی در جلسه امروز هیات دولت با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران و غرب در وین  و مخالفان داخلی آن گفت: «ما باید جنگ اقتصادی را قطع کرده و به ظلم پایان دهیم، برخی‌ها می‌گویند دست ظالم باید قطع شود منتها کی، می‌گویند خوب نیست و در اردیبهشت و خرداد کراهت دارد. بگذارید به تیر برسیم آن‌وقت خوب است. دست ظالم را باید فورا قطع کرد تیر و مرداد ندارد. کسی که زندگی مردم را گروگان گرفته و در تهیه واکسن و مواد غذایی ما را اذیت می‌کند باید دست او را قطع کرد.»

ما قدرتمندیم با آمریکا مذاکره می کنیم

او افزود: "بیش از سه سال است که فشار روی ماست باید دست ظلمه را قطع کنیم یک ساعت هم زودتر بتوانیم باید این کار را بکنیم. چرا از مذاکرات می‌ترسیم چه چیزی در سر ما کردند. چرا از حرف زدن می‌ترسیم. مگر قرآن نمی‌گوید با کفار هم جدال احسن کنیم. چرا فرار میکنیم ما قدرتمندیم. خودمان را ضعیف نبینیم می‌گویند رو به روی شما می‌دانید کیست آمریکاست. مگر آمریکا کیست ما قدرتمندیم با آمریکا مذاکره می کنیم . در برجام با آنها مذاکره کردیم و آنها را سر جای خود نشاندیم."

روحانی با تاکید بر این که با مذاکره مشکلی نداریم اما با منطق خودمان مذاکره می‌کنیم گفت: «بنابراین از مذاکره وین نترسید. بعضی‌ها از مذاکره وین می‌ترسند. آنقدر هم که شما نگران هستید که زود این مذاکره به نتیجه برسد و تحریم فوری برداشته شود که در انتخابات مشکل پیدا نشود. مذاکره این گونه که نیست پیچیدگی‌های خود را دارد لذا اینقدر نگران نباشید.»

بگذارید تحریم برداشته شود این به نفع انتخابات است

رییس جمهور گفت: "انتخابات روز بسیار مهمی برای ما است. انتخابات بسیار ارزشمند است.حضور مردم در انتخابات بسیار مهم است اما هیچ جناحی و فردی حق ندارد زندگی و معیشت مردم را برای انتخابات به گروگان بگیرد. بگذارید مردم راحت باشند و زندگی کنند. بگذارید تحریم برداشته شود این به نفع انتخابات و حضور مردم در انتخابات است. این به نفع همه جناح‌ها است و هیچ جناحی ضرر نمی‌کند."

روحانی با اشاره به حادثه نطنز و واکنش ایران به آن گفت : «این که امروز ما اعلام کردیم IR۶ را در نطنز فعال خواهیم کرد یا غنی‌سازی را به ۶۰ درصد خواهیم رساند، این پاسخ خباثت‌های شما است. نمی‌توانید شما علیه ملت ایران توطئه کنید و در نطنز جنایت کنید. دست شما را ما می‌بریم وقتی که جنایت کردید. دو دست شما را ما زدیم. یک با IR۶ زدیم و یکی با ۶۰ درصد زدیم. معلوم است که ما نمی‌ایستیم.»

کار شما تروریسم هسته ای بوده اما کار ما قانونی است

رییس دولت افزود: «شما اگر می‌خواهید نسبت به فناوری صلح آمیز قانونی ایران که تحت نظارت آژانس است اخلال ایجاد کنید، ما باز هم در چارچوب عمل می‌کنیم. کار شما تروریسم هسته ای بوده است اما کار ما قانونی است.» او گفت: "باید مقامات امنیتی، اطلاعاتی گزارشات نهایی را بدهند که البته ظاهر امر جنایت صهیونیست‌ها است. اگر صهیونیست‌ها علیه ملت ما اقدامی انجام دهند ما پاسخ خواهیم داد که اولین پاسخ را گرفتند. اولین پاسخ این بود که شما اگر IR۱ را دچار مشکل کردید، ما دیگر به جای آنIR۱ نمی‌گذاریم بلکه به جای آن IR۶ می‌گذاریم تا بفهمید که نمی‌توانید با این خباثت از این فناوری بازدارید."

فعالیت ما به طور قطع صلح آمیز و تحت نظر آژانس خواهد بود

روحانی افزود: "ما می‌دانیم شما چه کار می‌کنید شما می‌خواهید دست ما در مذاکرات خالی شود در حالی که ما با دست پرتر به مذاکرات می‌آییم ما نمی‌گذاریم که دست ما خالی باشد." رییس جمهوری ادامه داد: «ما پاسخی که در نطنز دادیم این بود که جایIR۱ ماشین های IR۶ را به کار می‌گیریم. به جای غنی سازی ۳.۶۷ غنی سازی ۶۰ درصدی را انجام می‌دهیم. ما در برابر توطئه شما پاسخ می‌دهیم اما در عین حال باز هم می گوییم فعالیت ما به طور قطع صلح آمیز و تحت نظر آژانس خواهد بود. ۶۰ درصد و ۲۰ درصد و ۳ و ۴ و ۵ درصد ما صلح آمیز خواهد بود و همه تحت نظر آژانس است.»

ما راستی‌آزمایی را طراحی کرده‌ایم

او تاکید کرد: "هر روز که شما به تعهدات خود برگردید ما همان روز به عین برجام بر می‌گردیم. برجام هرچه گفته ما همان را انجام می‌دهیم به شرطی که شما برگردید و ما ببینیم که واقعی است یعنی در عمل نه در زبان، ما راستی‌آزمایی کنیم که این راستی‌آزمایی هم زمان نمی برد." رییس جمهوری گفت: «ما باید راستی‌آزمایی کنیم و این راستی‌آزمایی زمان زیادی نمی‌برد و طول نمی‌کشد. برخی‌ها راستی‌آزمایی را بلد نیستند ولی ما راستی‌آزمایی را بلدیم. نیازی نیست شما برای راستی‌آزمایی غصه بخورید. ما راستی‌آزمایی را طراحی کرده‌ایم، وزیران ما راستی‌آزمایی را طراحی کرده‌اند، و می‌دانیم راستی‌آزمایی چقدر زمان می‌برد، زمان زیادی نمی‌برد.»

روحانی اضافه کرد: "هر وقت راستی‌آزمایی کردیم، یعنی وزیر نفت ما گفت، نفت را می‌فروشد، و گفت کشتی من در جایی که باید پهلو بگیرد پهلو می‌گیرد، بیمه ما عنوان کرد کار ما انجام می‌شوند، بانک مرکزی گفت، پول ما آزاد است و به خوبی آن را جابجا می‌کنم، این موضوعی نیست و زمان زیادی نمی‌برد."

دست ما را باز بگذارید؛ ۱۰۰ روز ‌آخر هم تحریم را می‌شکنیم

رییس جمهوری ادامه داد: «مسیری که ما امروز اتخاذ کردیم، مسیری است که مردم ما می‌خواهند، ما نماینده مردم هستیم، رییس جمهور منتخب مردم است، ۲۴ میلیون رای با رییس جمهوری سخن می‌گوید، ۷۳ درصد مردم که در انتخابات شرکت کردند با رییس‌جمهوری و با دولت حرف می‌زنند و ما خواست و نظر مردم را تا روز آخر و لحظه آخر اجرا و عملیاتی می‌کنیم.»

روحانی از برخی مواضع داخلی انتقاد کرد و گفت: «برخی‌ها می‌گویند از زمان این دولت ۱۱۰ روز باقی‌مانده است، حالا ۱۰۰ روز یا ۱۰روز، یا یک ساعت مانده است، ما همانطور که در ماه اول عمل کردیم در ماه آخر هم عمل می‌کنیم. ما تحریم را در ۱۰۰ روز اول شکاندیم. اگر بگذارید در ۱۰۰ روز آخر هم یک بار دیگر تحریم را می‌شکنیم، شما دست ما را باز بگذاریم ما مشکلی نداریم و این کار را انجام می‌دهیم.» رییس جمهوری با بیان اینکه دولت خود را متعهد می‌داند که به وظایفی که بر دوش دارد عمل می‌کند، تصریح کرد: "چارچوب مذاکرات ما را رهبر انقلاب اسلامی به خوبی و روشنی مشخص کرده‌اند و ما در همان چارچوب فعالیت خودمان را ادامه می‌دهیم."

منبع: فرارو

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • ایمانقلی بخشی ارسالی در

    تورو خدا به روحانی اتماد نکنید ما مرگ با عزت به زندگی با خفت ترجیح میدیم

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها