|

ماجرای کاندید پنهان اصلاح‌طلبان

شانس اندک اصلاح‌طلبان برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری

مدت اندکی تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نمانده و هنوز نامزد نهایی اصلاح‌طلبان در این انتخابات معلوم نیست.

لینک کوتاه کپی شد

مدت زیادی تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 1400 نمانده و هنوز نامزد اصلی جناح اصلاح‌طلب در این انتخابات مشخص نیست. 12 اردیبهشت سخنگوی جبهه اصلاحات، لیست اولیه 14 نامزد پیشنهاد شده برای نامزدی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو را اعلام کرد.

لیست نامزدهای اصلاح‌طلبان چنگی به دل نمی‌زند

از مجموع پیشنهادات ارائه شده احزاب اصلاح‌طلب محمدجواد ظریف با 37 پیشنهاد، اسحاق جهانگیری با 35 پیشنهاد، مصطفی تاج‌زاده با 32 پیشنهاد، مسعود پزشکیان با 25 پیشنهاد، محمدرضا عارف با 21 پیشنهاد، محسن هاشمی با 20 پیشنهاد، محمد شریعتمداری با 19 پیشنهاد، مصطفی کواکبیان با 15 پیشنهاد، محمد صدر با 13 پیشنهاد، محمود صاقی با 12 پیشنهاد، شهیندخت مولاوردی با 11 پیشنهاد، زهرا شجاعی با 11 پیشنهاد، عباس آخوندی با 11 پیشنهاد و صادق خرازی با 10 پیشنهاد به عنوان گزینه‌های مورد نظر و البته ابتدایی این جناح معرفی شده‌اند. قرار است این نامزدهای اعلام شده به رای اعضای جبهه گذاشته شوند و نام‌هایی که بیش از دوسوم آرا را به دست آورند به مرحله بعدی یعنی دعوت به جبهه و اخذ برنامه خواهند رفت.

بسیاری اعتقاد دارند نامزدهای معرفی شده فعلی اصلاح‌طلبان، فاقد کاریز و محبوبیت عمومی هستند و هیچ کدام قادر به کشاندن مردم به پای صندوق‌های رای نخواهند بود. علی صوفی، فعال اصلاح‌طلب و وزیر تعاون دولت خاتمی مدتی پیش با اشاره به کار سخت نامزدهای فعلی اصاح‌طلب در جلب آرای مردم گفت: «گزینه‌های مطرح در جریان اصاحات که عارف، جهانگیری، پزشکیان و ظریف هستند به زحمت می‌توانند نظر مردم را برای آمدن پای صندوق‌های رای جلب کنند و کار سختی پیش‌رو دارند. باید منتظر ماند و دید کدام یک از آن‌ها در آینده می‌توانند رو به جلو حرکت کنند، فعلا نمی‌شود قضاوت کرد.» صوفی علت روی برگرداندن مردم از اصلاحات را عملکرد ضعیف دولت فعلی می‌داند و تاکید می‌کند: «عملکرد دولت به رابطه دولت و مردم آسیب وارد کرده است و امکان بازسازی آن هم وجود ندارد. در این میان اصلاح‌طلبان هم از روحانی و هم از فهرست امید در انتخابات مجلس حمایت کرده بودند و عملکرد آن‌ها باعث نارضایتی و بی‌رغبتی مردم به انتخابات شد.»

آیا اصلاح‌طلبان کاندیدای پنهان دارند؟

در این میان حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران از وجود کاندیدای پنهان اصلاح‌طلبان خبر داد و اعلام کرد این جناح نامزدی دارد که هنوز نامش را اعلام نکرده‌اند. مرعشی درباره ویژگی‌های این نامزد پنهان و دقیقه نودی هم گفت: «کاندیدهای پنهان سه خصوصیت دارند؛ یکی این‌که بتواند از فیلتر شورای نگهبان عبور کند، دوم این‌که بتواند مردم را تحت تاثیر قرار دهد و به پای صندوق‌های رای بکشاند و سوم این‌که کشور را به شایستگی اداره کند.» در رسانه‌ها گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره نامزد پنهان اصلاح‌طلبان مطرح شد و برخی هم نام سیدمحمد خاتمی را به عنوان کاندیدای پنهان این جناح اعلام کردند که البته این مطلب توسط سخنگوی حزب کارگزاران تکذیب شد.

هرچند برخی از فعالان جناح اصلاحات وجود کاندیدای پنهان را عملا تکذیب کرده و اعلام کرده‌اند اطلاعی از این موضوع ندارند. عبدالواحد موسوی لاری، وزیر سابق کشور در این رابطه به رسانه‌ها گفته است: «حالا شاید آقای مرعشی در ذهنش کسی را مدنظر داشته باشد اما همان کسی است که پنهان است تا بیاید در جمع اصلاح‌طلبان و مطرح شود به بیشتر از 15 روز زمان نیاز دارد چه برسد به این‌که بخواهد به جامعه معرفی شود. از این رو من فکر نمی‌کنم کاندیدایی ورای کسانی که مطرح هستند، مطرح باشد.»

با توجه به نارضایتی فعلی مردم از جناح اصلاحات و نامزدهای فعلی که چنگی به دل نمی‌زنند، به نظر می‌رسد در صورت وجود نداشتن کاندید پنهان، برنده انتخابات آتی ریاست جمهوری احتمالا اصول‌گراها خواهند بود.

 

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها