|

ثبت‌نام پرهیاهوی احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری

هدف محمود احمدی‌نژاد از ثبت‌نام در انتخابات 1400 چیست؟

محمود احمدی‌نژاد روز 22 اردیبهشت در حالی که تعدادی از هوادارانش وی را همراهی می‌کردند، به وزارت کشور رفت و در انتخابات ثبت‌نام کرد.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- روز چهارشنبه 22 اردیبهشت محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری سابق کشور به وزارت کشور رفت و در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد. احمدی‌نژاد پیش از ورود به وزارت کشور، بخشی از خیابان فاطمی را با همراهی هوادارانش که به گفته رسانه‌ها تعداد آن‌ها بین 100 تا 150 نفر بود، طی کرد.

جزییات ثبت‌نام پرسروصدای احمدی‌نژاد در انتخابات

رییس دولت‌های نهم و دهم پس از رسیدن به محل ثبت‌نام به همراه علیرضا شیخ‌الاسلامی، مرتضی تمدن، علی اکبر جوانفکر و حداقل دو نفر از اعضای تیم حفاظتش به داخل ستاد انتخابات رفت و هنگام ممانعت مسئولان حراست از ورود همراهانش، درگیری مختصری نیز پیش آمد. در محل ستاد انتخابات برای ورود همراهان سخت‌گیری می‌شود و روز قبل از آن هم حسین دهقان و سعید محمد از این‌که همراهانشان نتوانستد وارد ستاد شوند، گلایه داشتند.

محمود احمدی‌نژاد بعد از ثبت‌نام در انتخابات در یک کنفرانس خبری حاضر شد و ضمن انتقاد از وضع موجود کشور گفت: «نصیحت من این است که باید به مردم برگردیم و دل آن‌ها را به دست آوریم. برای این کار ابتدا باید مردم به حساب آورده شوند و رای و نظرشان معیار دانسته شود. انتخاب حق مردم است و مسئولان نباید درباره انتخاب آن‌ها قضاوت کنند. مسئولان تماما به اعتبار مردم بر مسند نشسته‌اند و اگر برخلاف نظر و رای مردم عمل کنند و یا چنین اعمالی را تایید کنند، نقض حقوق انجام داده‌اند و از اعتبار ساقط می‌شوند.»

احمدی‌نژاد در بخش دیگر از سخنانش با اشاره به این‌که به دعوت مردم در انتخابات ثبت‌نام می‌کند، تاکید کرد: «حضور امروز من برای ثبت‌نام اولا جهت احترام به ملت بزرگ ایران از هر قوم و نژاد، مذهب، دین و زبان است؛ به ویژه میلیون‌ها نفر در سراسر کشور که از بنده برای حضور در انتخابات دعوت کرده و بلکه به بنده امر کردند که امروز برای ثبت‌نام در انتخابات این‌جا باشم، مسئولیت سنگینی را بر دوشم قرار داد.» همچنین رییس جمهور سابق کشور اعلام کرد در صورتی که ردصلاحیت شود نه انتخابات را تایید می‌کند و نه رای می‌دهد.

هدف احمدی‌نژاد از ثبت‌نام در انتخابات چیست؟

طی ماه‌های گذشته که بحث نامزدی احتمالی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح بوده، برخی از فعالان و کارشناسان سیاسی از احتمال ردصلاحیت وی توسط شورای نگهبان مانند انتخابات ریاست‌جمهوری 1396 سخن گفته‌اند. هر چند برخی از طرفداران و نزدیکان احمدی‌نژاد اعتقاد دارند اوضاع کشور نسبت به سال 96 تغییر زیادی کرده و احتمال تایید صلاحیت وی وجود دارد. احمد خورشیدی آزاد پیش‌تر درباره احتمال تایید صلاحیت محمود احمدی‌نژاد به یکی از رسانه‌ها گفته بود: «این دور از انتخابات از چند جهت متفاوت است، نخست این‌که سال 98 از حیث اقتصادی با سال 1400 تفاوت عمده پیدا کرده و شاخص‌های اقتصادی نسبت به آن زمان سیر نزولی شدید داشته است. همچنین نارضایتی عمومی اضافه‌تر شده و انتظارات از رییس‌جمهور بعدی نیز بالا رفته است که به تبع آن انتظارات مردم از شورای نگهبان هم بالا می‌رود.» خورشیدی آزاد همچنین اضافه کرده که محبوبیت احمدی‌نژاد هم افزایش چشمگیری در این سال‌ها داشته و شورای نگهبان نمی‌تواند این محبوبیت را نادیده بگیرد.

البته عده‌ای هم این فرضیه را مطرح کرده‌اند که احمدی‌نژاد در صورت رد صلاحیت از یک کاندید اجاره‌ای استفاده خواهد کرد و از طریق حمایت از این کاندید اجاره‌ای تایید صلاحیت شده هم در آینده در دولت شریک خواهد شد. هرچند برخی هم این فرض را رد کرده و معتقدند احمدی‌نژاد در مقطع فعلی به دنبال تایید صلاحیت و ریاست‌جمهوری نیست. ناصر ایمانی، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل سیاسی با اشاره به این مطلب، تاکید می‌کند : «مواضعی که آقای احمدی‌نژاد در یکی دو ماه اخیر اتخاذ کرده نشان می‌دهد که نمی‌خواهد صلاحیتش تایید بشود. کسی که می‌خواهد تایید صلاحیت بشود، لااقل از چهار پنج ماه پیش از انتخابات مواضع تند و رادیکال خود را مخفی نگه می‌دارد، اما او نمی‌خواهد رییس‌جمهور بشود و می‌خواهد شورای نگهبان او را رد صلاحیت کند تا مواضع تندتر بگیرد.»

این کارشناس درباره هدف احمدی‌نژاد از حضور در انتخابات و فضای سیاسی کشور هم می‌گوید: «او در حال آماده‌سازی خود برای زمان و شرایطی است که حکومت بدین شکل نباشد که البته آن‌گونه نخواهد شد. او اکنون در حال به وجود آوردن شکل جدیدی از اپوزیسیون در کشور است که آن هم اپوزیسیون داخلی است. تا پیش از این اپوزیسیون خارجی داشتیم، اما اکنون او تلاش دارد در داخل جریان اپوزیسیون بسازد.»

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها