|

شورای نگهبان همه را غافلگیر کرد

واکنش ها به اقدام گازانبری شورای نگهبان در حذف کاندیداهای شاخص

اعلام رسمی نامزدهای تایید شده انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان، همه را غافلگیر کرد.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- روز سه‌شنبه 4 خرداد وزارت کشور بالاخره اسامی کاندیدهای انتخابات ریاست جمهوری تایید صلاحیت شده توسط شورای نگهبان را اعلام کرد. براساس اعلام وزارت کشور از بین 592 داوطلب نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری که تعدادی از آن‌ها هم جزو چهره‌های شاخص نظام به شمار می‌روند، فقط صلاحیت 7 نفر توسط شورای نگهبان احراز شده است. سعید جلیلی، محسن رضایی میرقائد، سیدابراهیم رئیس‌الساداتی، علیرضا زاکانی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی نامزدهای رسمی سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری و تایید شده توسط شورای نگهبان هستند.

دوشنبه‌شب 3 خرداد عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد از میان داوطلبین ثبت‌نام شده به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری فقط صلاحیت 7 نفر آن‌ها تایید شده و اسامی این افراد به وزارت کشور ارسال شده است. سپس خبرگزاری فارس اعلام کرد که به اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده دست یافته و به اعلام آن‌ها پرداخت که به دلیل عدم تایید صلاحیت چهره‌هایی مانند اسحاق جهانگیری(معاون اول رییس جمهور)، علی لاریجانی(رییس چند دوره مجلس شورای اسلامی)، عزت‌الله ضرغامی(رییس سابق سازمان صداوسیما)، محمد شریعتمداری(وزیر فعلی کار)، مسعود پزشکیان(نائب رییس سابق مجلس)، سعید محمد(رییس سابق قرارگاه خاتم‌الانبیا) و محمود احمدی‌نژاد(رییس جمهور سابق) با واکنش‌های زیادی روبرو شد.

اولین واکنش‌ها به اعلام اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده توسط شورای نگهبان

بعد از انتشار اخبار مربوط به اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده و حذف نامزدهای شاخص محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای در صفحه توییتر خود نوشت: «با اطلاع می‌گویم حسن روحانی، رییس جمهور در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب از ایشان درخواست کرده که تغییراتی در لیست اعلام شده از سوی شورای نگهبان انجام گیرد. رییس جمهور همچنین به وزیر کشور دستور داده فعلا از لیست انتشار لیست شورای نگهبان خودداری کند. از سوی دیگر فشار سیاسی برای اعلام اسامی به وزیر کشور به شدت افزایش یافته است.»

از سوی دیگر ابراهیم رئیسی که براساس لیست نامزدهای اعلام شده فعلی، رقیب چندان قَدَری در انتخابات پیش‌رو ندارد، از تلاشش برای تایید صلاحیت کاندیداهای دیگر خبر داد. رئیسی در صفحه توییتر خود اعلام کرد: « از دیروز عصر که از نتایج تعیین صلاحیت‌ها مطلع شدم، شاید شماها و خود آقایان هم خبر نداشته باشند، من تماس‌هایی گرفتم و در حال انجام رایزنی‌هایی هستم که صحنه انتخابات، رقابتی‌تر و مشارکتی‌تر شود.»

بعد از اعلام رسمی اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده توسط وزارت کشور، علی لاریجانی که رقیب اصلی سیدابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری محسوب می‌شد، با بیانیه‌ای به رد صلاحیت خود واکنش نشان داد. لاریجانی در بیانیه‌اش خطاب به مردم نوشت: «در این دوره از انتخابات، بر حسب وظیفه اسلامی، ملّی و انقلابی و بر اساس تأکید رهبر معظّم انقلاب اسلامی مبنی بر حضور حداکثری در انتخابات و توصیه مراجع عظام تقلید و برخی صاحب‌نظران دانشگاهی و اقشار مختلف مردم، لازم دیدم برای خدمتگزاری به ملّت، به صحنه انتخابات وارد شوم. با حمایت شما عزیزان بخصوص نخبگان جامعه، برای رفع مشکلات پیش روی ملّت، عزمی راسخ داشتم؛ اما حال آنکه روند انتخابات اینگونه رقم زده شد، بنده وظیفه خویش را در پیشگاه الهی و ملّت عزیز انجام داده‌ام و راضی به رضای الهی هستم و از همه کسانیکه در این مدّت کوتاه، ابراز لطف فرمودند، سپاسگزارم و امیدوارم برای اعتلای ایران اسلامی، در انتخابات حضور یابید.»

اعتراض‌ها به رد صلاحیت نامزدهای شاخص

رد صلاحیت برخی از نامزدهای شاخص و شناخته شده انتخابات ریاست جمهوری با اعتراضات زیادی روبرو شده است. علی جنتی وزیر ارشاد دولت یازدهم با انتشار پستی از این اقدام شورای نگهبان انتقاد کرد: «سرانجام پس از 10 روز بحث و مناقشه شورای نگهبان، نامزدهای موردنظر خود را برای ریاست جمهوری اعلام نمود؛ یک ضرب‌المثل فارسی می‌گوید کوه زایید، موش زایید! بدیهی است با این تعداد کاندیدای پوششی نتیجه انتخابات روشن است و آن‌چه در این میان با مشارکت اقلیت قربانی می‌شود، جمهوریت نظام خواهد بود.»

صادق آملی لاریجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در صفحه توییترش نوشت: «از نخستین حضور اینجانب در شورای نگهبان در سال 1380 نزدیک به 20 سال می‌گذرد. در تمام این مدت از شورای نگهبان دفاع کرده‌ام اما هیچ‌گاه تصمیمات شورا را تا این حد غیرقابل دفاع نیافته‌ام چه در تایید صلاحیت‌ها و چه در عدم احراز صلاحیت‌ها.»

همچنین براساس برخی گزارش‌ها احمد علیرضابیگی، نماینده فعلی مردم تبریز در مجلس و از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد در اعتراض به رد صلاحیت وی در مجلس نطق تندی ایراد نموده و برای دقایقی فضای مجلس را متشنج کرده است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها