|

سخنگوی انجمن فرآورده های لبنی در گفت گو با «شایانیوز»:

دولت جدید اشتباهات دولت های گذشته را تکرار نکند/طرح شیر رایگان مدارس دوباره فعال شود/ قیمت گذاری دستوری شیر حذف شد

shayanews

سخنگوی انجمن فراورده های لبنی می گوید که دولت همواره در رابطه ما و دامدار دخالت کرده و این سبب ناپداری در این صنعت شده است

لینک کوتاه کپی شد

گروه اقتصادی- امروزسخنگوی انجمن صنایع فراورده های لبنی از خروج لبنیات از قیمت گذاری دستور خبر داد. سید محمدرضا بنی‌طبا در این خصوص به «شایانیوز» گفت:« در پی عدم توافق وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی برای تعیین قیمت شیرخام و ۱۰ قلم محصول لبنی مشمول قیمت گذاری دولتی، نامه نگاری بسیاری به وزارت جهاد کشاورزی و صمت از طرف انجمن صنایع لبنی صورت گرفت که با توجه به دستورالعمل وزارت جهاد کشاورزی برای خرید تضمینی شیرخام به قیمت ۶۴۰۰ تومان که افزایش حدود ۵۰ درصدی شیرخام  را موجب شده، قیمت محصولات لبنی نیز به تناسب و بر اساس محاسبه میزان افزایش هزینه‌های تولید، افزایش یابد اما توجهی نشد. بنابراین شرکت های لبنی با دامداران به صورت مستقیم وارد مذاکره شده اند و با قیمت های توافقی اقدام به خرید شیرخام می کنند.»

به گزارش «شایانیوز»،سال گذشته در پی افزایش افسارگسیخته و روزانه قیمت انواع کالاهای اساسی، لبنیات به عنوان یکی از اقلام اساسی  سبد کالا در طی سال 99 ، 545 بار تغییر قیمت را تجربه کرد! این افزایش به دلیل بی سرو سامانی قیمت شیر در نتیجه قیمت گذاری دولت بر اساس توافق وزارت صمت و جهاد کشاورزی بود. در نهایت با این روند قیمت محصولات لبنی افزایش یافت و در قله افزایش ثابت ماند.

از سوی دیگر محمدرضا مخبر، معاون اول رییس جمهور، در جلسه ستاد تنظیم بازار از ساماندهی بازار شیر با ارائه تسهیلات به تولید کنندگان خبر داد که به نظر می رسد این مساله مورد انتقاد تولید کنندگان باشد. به گفته رییس انجمن فراورده های لبنی، این طرح، تکرار اشتباهات 16 سال گذشته دولت های قبل خواهد بود.

دولت اشتباهات دولت های قبل را تکرار نکند

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های دامی در این خصوص به «شایانیوز» گفت: ما پیش از این نیز با خود دامدار در ارتباط بودیم و و دلال و واسطه ای به معنای خاص ان در این بخش وجد نداشت و ندارد. تا قبل از این اتفاق دو قیمت برای شیرخام وجود داشت یک قیمت برای دامدار و یک قیمت هم برای تولید کننده محصولات لبنی، یعنی رابطه ای بین دامدار و تولید کننده بود که دولت با قیمت های اعلامی خود در این رابطه دخالت می کرد اما اکنون با توجه به عدم توافق وزارت جها کشاورزی و وزارت صمت ما بر اساس قانون تجارت اقدام به توافق بر سر قیمت شیر با دامدار کردیم و توصیف ما از شرایط کنونی این است که به طور غیر رسمی وارد نظام عرضه و تقاضا شده ایم.

سید محمدرضا بنی طبا، همچنین در ادامه افزود: اصولا در قانون، قیمت گذاری دستوری محلی از اعراب ندارد و قیمت های دولت همواره برای تولید کننده و دامدار مشکل ساز بوده است. وقتی تولید کننده با دامدار توافق می کند، می تواند هم در خرید شیر خام و هم در فروش محصولات تولید شده با سود کم رقابت درستی داشته باشد.

ROZ2224-scaled

وی همچنین در خصوص جلسه ستاد تنظیم بازار به ریاست مخبر معاون اول رییس جمهوری و تصمیم گیری در خصوص تنظیم بازار شیر نیز ضمن انتقاد از این تصمیم افزود: ما از محتوای این جلسه اطلاع دقیقی نداریم و باید منتظر نتیجه جلسات باشیم اما انچه عنوان شده این بوده که قرار است دولت به تولید کنندگان  محصولات لبنی تسهیلات بدهد در حالی که نه دامدار و نه تولید به تسهیلات نیازی ندارند بلکه باید این تسهیلات به 5 دهک محروم جامعه اختصاص دهند. طرح شیر رایگان در مدارس مهمترین این طرح بود که ایران پیشتاز و الگوی این مساله در قبل و بعد از انقلاب بود و اکنون مدت هاست به دست فراموشی سپرده شده است.

دولت به مصرف کنندگان یارانه مصرف شیر بدهد

بنی طبا همچنین متذکر شد: علاوه بر طرح شیر رایگان مدارس میتوان طرح حمایتی از 5 دهک محروم را اجرایی کرد که زیرساختهای آن نیز وجود دارد و تولیدکنندگان آماده هستند با حداکثر 3 درصد سود کالاهای مورد نیاز این بخش از جامعه را برای توزیع در اختیار دولت قرار دهند. اگر آنچه آقای مخبر در خصوص شیر مطرح کرده اند درست باشد به جرات می گویم که این تصمیم تکرار اشتباه دولت های قبل طی 16 سال گذشته است و هیچ تفاوتی میان این دولت با سایر دولتها در اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسانه در صنعت لبنیات و اتلاف منابع عمومی کشور نخواهد بود.

 

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • ناشناس ارسالی در

    والا سالهای سال داریم میبینیم دامدار فقط میسوزه دامدار علاوه بر اینکه شبانه روز وقت خودش رو میزاره نه خودش میتونه جایی بره نه زن و بچش هیچ درامدی هم نداره خوراک و کاه و دارو همه ی چیزایی که به دام مربوطه چندین برابر شد فقط قیمت شیر رو نمیتونن بالا ببرن پس بقیه چیزا چطوری اینقدر بالا میره الان دامدار فقط داره ماه به ماه ضرر میده جدا از اون بعضی از دامها هم به علت مریضی میمیرن امید ما دامدارها فقط به دولت جدید بود که بازم رویا پردازی بود ضاهرا ما هم باید داممون رو بفروشیم چون دیگه واقعا طاقت نداریم الان قیمت خونه زمین ماشین تراکتور ماکارونی برنج نون همه چیز و همه چیز رفت بالا به جز گاو و گوسفند و شیر ما جزو مملکت نیستیم ضاهرا

  • ناشناس ارسالی در

    لابددولتهاازرانت ورانتخواری خوششون میادوگرنه این ارز4200نه بدست منه دامدارمیرسه نه بدست مردم، فقط یه عده دلال ونکبت زاده سودشومیخورن، خودم بعنوان تولیدکننده درسال حدود300تن شیرخام و30تن گوشت قرمزتولیدمه ولی اگه قرارباشه اینجوری اوضاع پیش بره بایدهمه روبفروشم بزنم به دلالی، تاالان سواری زیرپام بادوقطعه زمین داشتم فروختم دادم به دامهام خوردن ازبانکهاهم حدود200میلیون وام 18درصدگرفتم که الان نمیتونم پرداخت کنم، آیااین درسته که بهاددولت ازجیب منه دامداربه مردم یارانه بده؟ آیااین حقوندارم که خودم برای تولیدم تصمیم گیری کنم؟! منی که صبح ساعت 5بایدبلندشموتا9شب جون بکنم ونتونم حتی یک روزبرم تفریح، منه دامدارزنوبچموخودموازرفتن حتی به یه میهمونی دریغ کردم که نمیتونم برم چون باموجودزنده سروکاردارم که بایدصبح وظهروشب برم بهشون آذوقه بدموبدوشمشون، پس بااین حساب هیج جانمیتونم برم فقط بایدکارکنم اونم باضرر

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها