|

تحلیل اقتصاد و بورس ایران در گلایه های رادپور در گفت گو «با شایانیوز»

پایه های بورس روی تورم قرار دارد/ / اقتصاد ایران در حال کوچک شدن است/مگر می شود بدون اصلاح اقتصاد حال بورس را خوب کرد؟!

shayanews

عده ای دنبال خوب کردن حال بورس هستند، این حرف نادرستی است! مگر می شود وقتی حال اقتصاد خوب نیست، حال بورس را خوب کرد؟

لینک کوتاه کپی شد

گروه اقتصادی- سارا مرادخانی: اینکه بورس هر روز تغییر کند و با افت و خیز همراه باشد، یک روال طبیعی در همه جای دنیاست و چیز عجیبی نیست. اینکه یک روز با افت و روز دیگر با صعود همراه باشد مهم است اما نه به حدی که یادمان برود بورس بخشی از اقتصاد است و باید اول به اقتصاد نگاه کرد و بعد بورس را تحلیل کرد.

این بخشی از سخنان میثم رادپور، کارشناس ارشد بازارهای مالی  در گفت گو با «شایانیوز» است.

این کارشناس بورس در ادامه می گوید: بورس همواره بر اساس فرضیات و داشته های خود پیش می رود، نوسان جزئی از ذات بورس بوده و هست و این یک روال ثابت است اما مساله اساسی برای ما در تحلیل بازار بورس این باید باشد که بورس بر اساس چه سازو کاری در حال فعالیت است؟ آیا بورس همه اقتصاد است یا جزیی ازآن؟ آیا به جای پرداختن به اصل اقتصاد و اصلاح ساختارآن باید به دنبال اصلاح بورس باشیم؟ قطعا خیر. چرا که اصولا تا اقتصاد سامان نداشته باشد کاری از دست ما برای اصلاح بورس برنمی آید. یعنی مساله اصلاح و خوب کردن حال بورس منتفی است!

رادپور همچنین در ادامه این گفت گو بیان کرد: برای اینکه به این مساله که چگونه با اصلاح اقتصاد بورس نیز رویه عادی به خود می گیرد، نکته ای را عنوان می کنم. بورس می تواند مسیر سرمایه گذاری را تسهیل کند نه ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری؛ برای ایجاد انگیزه باید به سراغ المان های دیگری از جمله ایجاد اطمینان و امنیت و کاهش ریسک های غیر تجاری برای سرمایه گذار باشیم . وقتی این المان ها ایجاد شود سرمایه گذار وارد بازار می شود و بورس نیز با جذب این سرمایه خود به خود راه می افتد. پس بورس می تواند به سرمایه گذار کمک کند تا سرمایه اش را در جای خود قرار دهد و در عین حال چرخ خود بورس در این شرایط خود به خود می چرخد.

این کارشناس ارشد بازارهای مالی همچنین متذکر شد: نکته ای که به آن توجه نمی شود و در حال تبدیل به یک فاجعه بزرگ است این است که اقتصاد ایران در حال کوچک شدن است؛ یعنی از یک دهه قبل به جز دو سه سال اخیر به دلیل افزایش فروش نفت، کیک اقتصاد در حال کوچک شدن و به مراتب کاهش سهم فعالان اقتصادی از این کیک است. در کنار این کوچک شدن اقتصاد تورم در حال رشد است، چیزی که بورس پایه های خود را روی آن استوار کرده است.

48476

رادپور اضافه کرد: به طور کلی هر آنچه که فعالان بورس روی آن سرمایه گذاری می کنند از جنس تورم است. هرچه تورم بالاترباشد بورس پررونق تر است اما از سوی دیگر این تورم به شدت آسیب زاست و متولیان بورس برای حفظ این رونق باید از جای دیگری بزنند تا این رونق برقرار باشد. وقتی تورم در کشور 40 درصد باشد، یعنی این مساله سبب کاهش قدرت خرید مردم می شود و عملا از جیب مردم برای رونق بورس هزینه می شود؛ روند نادرستی که به شدت به اقتصاد آسیب زده است.در عین حال این چه دیدگاه غلطی است که باید همه تخم مرغ های اقتصاد را در سبد بورس گذاشت؟ مگر همه جای دنیا بورس همه چیز نظام اقتصادی است؟!

این کارشناس بازار بورس ضمن انتقاد از روند فعلی چرخه بورس و اقتصاد ابراز کرد: عده ای دنبال خوب کردن حال بورس هستند، این حرف نادرستی است! مگر می شود وقتی حال اقتصاد خوب نیست، حال بورس را خوب کرد؟ وقتی اقتصاد مسیر درستی ندارد چگونه به فکر مسیر درست برای بورس باید باشیم، آیا بورس جدای از اقتصاد است؟ یا بخشی از آن؟

رادپور افزود: در ایران برای اینکه بورس را تکان دهند تورم را افزایش دادند و از این جهت رفاه اجتماعی با چالش مواجه شد. وقتی بورس از رشد طبیعی ناامید می شود به سراغ تورم می رود و همه دیده ایم که وقتی تورم بالاست بورس روند روبه رشدی دارد.

وی ادامه داد: دلار و بودجه محرک اصلی بورس محسوب می شوند. در حال حاضر دولت با کسری زیاد بودجه مواجه است،از این جهت مجبور به استقراض شده وشرایط پول پاشی فراهم می شود و در نهایت این مساله تورم را به دنبال دارد. بورس هم به سمت تورم تمایل دارد و یک چرخه بیمار و ناقص در اقتصاد ایجاد شده که فشارآن روی دوش مردم است. در نهایت باید ابتدا متولیان اقتصاد کشور به دنبال تغییر و اصلاح ساختار اقتصاد باشند تا همه بخش های اقتصاد از جمله بورس که تاکید می کنم دولت باید دست از دستکاری ان نیز بردارد، نیز اصلاح شده و به روال طبیعی حرکت کنند.

 

 

 

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها