|

پس لرزه های سخنانی که دیر گفته شد؛ پشت پرده سخنان زالی در گزارش «شایا نیوز»

آقایان باید مقابل محکمه تاریخ بیاستید!

shayanews

داستان واکسن کرونا در ایران بسیار غم انگیز است؛ تراژدی که به دلیل اهمال، سکوت مصلحتی و برخی ملاحظات من درآوردی جان هزاران ایرانی را گرفت.

لینک کوتاه کپی شد

گروه سیاسی-  قرار است بار دیگر کشوراز 25 تا 30 مرداد به خواب کرونایی برود. ستاد ملی کرونا گفت که این 5 روز منع آمد و شد هم برقراراست، بلکه این ویروس مرگ بار دست از سر ایران ما بردارد اما مگر فقط قرنطینه چاره کار است؟ پس واکسن چه می شود؟ داستان واکسن کرونا در ایران بسیار غم انگیز است؛ تراژدی که به دلیل اهمال، سکوت مصلحتی و برخی ملاحظات من درآوردی جان هزاران ایرانی را گرفت.

به گزارش «شایانیوز»،  کرونا روزانه جان بیش از 500 شهروند ایرانی را می گیرد از این رو علیر غم مخالفت هفته گذشته ستاد ملی کرونا اعضای این ستاد در نهایت به این نتیجه رسیدند که 5 روز تعطیلی شاید بتواند تاخت و تاز این ویروس مرگبار را تا حدی مهار کند؛ هرچند تجربه همه تعطیلی های گذشته کرونایی نشان داده که نه تنها تاثیری در کاهش ابتلا و مرگ و میرها ندارد بلکه تاثیر معکوس هم دارد، شاهد مثال این مدعا تعطیلی 6 روزه همین مرداد ماه بود که خود اعضای ستاد بر این مساله که تاثیری نداشته اعتراف کردند. پس باید برای مهار این ویروس چه کرد؟ چرا این ویروس در ایران قابل مهار نیست؟

تلاش برای ساخت واکسن کرونا از اولین روزهای شیوع این ویروس در سراسر جهان آغاز شد. هر روز خبری از این طرف و آن طرف می آمد که کشورهای پیشرفته در زمینه تحقیقاتی و ساخت دارو که البته ایران نیز به جمع این کشورها برای ساخت واکسن پیوسته بود، موفق به ساخت واکسن این ویروس شده اند، به گوش می رسید و بارقه های امید برای مهار این بیماری قرن را دل مردم جهان روشن می کرد اما با گذشت بیش از یکسال از شیوع ویروس کووید -19 در جهان هنوز روزانه این ویروس جان هزاران نفر در سراسر جهان را می گیرد. در نهایت در میانه سال جدید میلادی برخی از کشورها با ساخت واکسن این بیماری واکسیناسیون را آغاز کرده و آن را در اختیار کشورهای دیگر هم قرار دادند.

در حال حاضر ایران با بیشترین میزان ابتلا و فوتی ها به نسبت جمعیت خود، جزو درگیرترین کشورها به حساب می آید. ایران در سال قبل تلاش برای ساخت واکنس کرونا را آغاز کرد و اندکی بعد خبرها حکایت ازموفقیت در ساخت این واکسن با تزریق آن بر روی انسان حکایت داشت اما نکته قابل توجه اینجاست در حالی که مسئولان از واردات واکسن  و ساخت در حجم انبوه و حتی صادرات آن سخن می گویند، مرگ روزانه 500 ایرانی را چگونه می توان توجیه کرد؟

ماجرا از کجا شروع شد؟

وقتی امار فوتی ها روزانه به 500 تن رسید، اعتراض و زمزمه های اینکه چرا در ایران این بیماری قابل مهار نیست نیز بلند شد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در توصیه‌ای به مسئولان، مسئله تأمین گسترده واکسن را مورد تأکید قرار دادند و گفتند: واکسن کرونا چه از راه واردات و چه با تولید داخلی باید با تلاش مضاعف و به هر شکل ممکن تأمین شود و در اختیار همه مردم قرار بگیرد. بعد از سخنان مقام معظم رهبری انگار قفل دهان متولیان امور کرونا گشوده شد!

دکتر علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران در جمع خبرنگاران حرف هایی زد که چون بمب جامعه را تکان داد؛ هرچند برخی ساکت نماندند و پاسخ هایی جسته و گریخته دادند اما محمدجواد ظریف و دو دستیارش تنها مسئول رسمی در دولت قبل بود که به سخنان زالی پاسخ داد. گفت و شنود زالی و وزیر خارجه سابق و دستیارانش سبب شد تا برخی از ناگفته ها هرچند دیر گفته شود و افکار عمومی بر این مساله اذعان کنند که به کدامین گناه جان هزاران ایرانی گرفته شد؟

اما زالی به اصحاب رسانه چه گفت ؟ او به خبرنگاران گفت:»وقتی اولین مورد کرونا در قم مشاهده شد، خواهان قرنطینه قم شدم و گفتم انتخابات شهر قم تعطیل شود، اما بعضی‌ها مرا مسخره کردند و گفتند این بیماری را براحتی کنترل می‌کنیم. وقتی کارشناسان سازمان جهانی بهداشت به ایران آمدند ما بجای مشورت با آن‌ها مدام از آن‌ها می‌خواستیم در رسانه‌ها از نظام سلامت ایران تعریف کنند. ما آمار‌های مرگ و میر را از سازمان جهانی بهداشت پنهان کردیم. هزینه داروهای کرونا چند برابر واردات واکسن شده است اما اجازه خرید واکسن ندادند چون فکر می کردند گران است.» سخنان زالی آنقدر گیج کننده بود که که رسانه ها ترجیح دادند بدون تحلیل ان را منتشرکنند.»

اما اظهارات زالی به همین بخش ختم نشد وی انگشت اتهامش را به سمت وزارت خارجه دولت قبل نیز نشانه گرفت : «سفیران ما در کشور‌های خارجی بدنبال تأمین واکسن نبودند، با سفیر ژاپن صحبت کردم گفت اصلا سفیر ایران دنبال واکسن نیامده است، این چه دیپلماسی است؟» اندکی بعد که سخنان زالی به مذاق وزیر سابق خوش نیامده بود در پاسخش گفت:« آقایانی که به دستگاه دیپلماسی در مورد واکسن توهین می‌کنند فقط به یک سوال پاسخ دهند: بیش از ۲۴ میلیون واکسن‌وارداتی تا کنون و بیشتر نیازهای تولید داخلی را کدام دستگاه علیرغم تحریم و همه کارشکنی‌ها و... وارد کشور کرده است؟» البته این فقط ظریف نبود که به اظهارات زالی پاسخ داد دو دستیار دیگر وزارت خارجه دولت قبل نیز هر کدام پاسخی دادند.

نقش بخش خصوصی چه بود؟

اما این جنگ لفظی به اینجا ختم نشد، چند روز بعد، هم مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران در نامه ای بلند بالا به این اظهارات پاسخ داد. مسعود خوانساری – رئیس اتاق بازرگانی تهران – در فروردین ماه امسال اعلام کرد که بخش خصوصی خرید شش میلیون دوز واکسن کرونا را نهایی کرده و در صورت صدور مجوزهای لازم، امکان واردات آن به کشور وجود خواهد داشت.

اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد که قصد دارد این واکسن‌ها را به بنگاه‌های اقتصادی و خطوط تولید عرضه کند تا کارگران فعال در این خطوط واکسینه شوند. با این وجود اما چند هفته بعد اعلام شد که با تاخیر در فرایند صدور مجوز، این واکسن‌ها از دسترس خارج شده و بخش خصوصی در دیگر بازارها به دنبال واردات واکسن خواهد بود، موضوعی که هنوز بخشی از آن درگیر پروسه صدور مجوز و البته نهایی کردن صادرات از سوی کشور مبدا است.

خوانساری در این نامه به یادآوری سخنان وزیربهداشت دولت قبل که «ماست‌فروش و سیمان‌فروش و پلاستیک‌فروش می‌خواهد واکسن بیاورد. من در سازمان غذا و دارو بساط دلالان را جمع کردم... باج هم به کسی نمی‌دهیم.» پرداخت وبرای ازدست رفتن میلیون ها دوز واکسن که وزارت بهداشت را مقصر اصلی آن در این نامه عنوان کرده، تاسف خورده است.

چاره کار کجاست؟

یکسال و اندی از شیوع کووید-19 می گذرد؛ رعایت پروتکل های بهداشتی و البته قرنطینه های سراسری راه درستی برای کنترل این بیماری محسوب می شود اما آیا این همه راهی است که باید برای کنترل این ویروس تا زمان ریشه کنی آن می توان رفت؟

گزارش‌های بین المللی در کنار شواهد میدانی نشان می‌دهد ایران در واکسیناسیون نه تنها نسبت به بسیاری از کشورها بلکه حتی نسبت به وعده‌های داخلی مسئولان هم عقب است.موضوعی که مصداق آن را در صف‌های طولانی مراکز تزریق واکسن مشاهده می‌کنیم.

این در حالی است که ایران طی ماه‌های اخیر از تولید انواع مختلف واکسن داخلی به صورت همزمان خبر داده بود. واکسن کووبرکت، فخرا و نورا برخی از انواع عناوین واکسن‌های داخلی است.

با این حال، به گفته مسئولان ارشد در حوزه بهداشت و سلامت کشور، ایران در حوزه واکسیناسیون با عقب ماندگی مواجه است و فقط حدود ۷ درصد در کشور واکسینه شدند. البته این ۷ درصد آماری است که مسئولان اعلام می کنند و برخی معتقدند این سهم بسیار پایین تر از میزانی است که اعلام می شود.

اکنون این سوال از متولیان امور این بیماری مطرح است که این کم کاری با کم کاری های دیگر مسئولان متفاوت است. در نهایت کرونا کنترل و ریشه کن می شود اما باید کسانی که در راس کار سوار بر اعتماد مردم در این دوره مسئولیتی را برعهده داشتند در آینده رد محضر تاریخ و آیندگان برای پاسخ گویی با وجدان عمومی و خود حاضر شوند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها