|

فیلم قهرمان اصغر فرهادی کپی از فیلم آزاده مسیح‌زاده است؟

مسیح‌زاده، که هنرجوی فرهادی بوده؛ چندین سال پیش مستندی ساخته با عنوان «دوسر برد، دوسر باخت» که داستان زندگی شخصیت اصلی فیلم فرهادی است.

لینک کوتاه کپی شد

در هیاهوی حضور اصغر فرهادی و گروه سازنده‌ی فیلمِ «قهرمان» روی فرش قرمز جشنواره کن، در فضای مجازی ایرانی‌ها یک اتفاق خودنمایی می‌کرد. هنرجویان فیلمسازی «خانه بین‌الملل بامداد» متعلق به اصغر فرهادی و همسرش پریسا بخت‌آور در حالی که فرهادی در جنوب فرانسه مشغول فرش قرمز و مصاحبه‌های مطبوعاتی بود، از فرد دیگری به عنوان «قهرمان» یاد کردند و او را عامل این موفقیت‌ها دانستند.

آزاده مسیح‌زاده فیلمساز سینمای کوتاه و یکی از هنرجویان سابق فرهادی و بخت‌آور است که رفقایش که گویا از چیزی خبر دارند که بقیه بی‌خبرند، بارها توسط آن‌ها مورد تمجید قرار گرفت و از وی تشکر شد. ماجرا از این قرار بوده که مسیح‌زاده، که هنرجوی فرهادی در موسسه‌ کارنامه هم بوده؛ چندین سال پیش مستندی در شیراز ساخته با عنوان «دوسر برد، دوسر باخت» که داستان زندگی شخصیت اصلی قصه‌ فیلم فرهادی است.

او که با این فیلم تقدیرنامه «هشتمین جشنواره فیلم کوتاه شیراز» را هم دریافت کرده، در خلاصه داستان فیلمش که در تاریخ ۴ اردیبهشت۹۷ در اینستاگرامش منتشر شده نوشته که «زندانی بندباز شیرازی که در زندان به رنگ‌آمیزی دیوارهای زندان مشغول است، روزی برای خرید رنگ از زندان خارج می‌شود و کیف حاوی پول پیدا می‌کند.

به گفته خودش می‌توانسته این پول را برای خودش بردارد، اما مبلغ پول به اندازه‌ای نبوده که بتواند بدهی خود را داده و از زندان خلاص شود. پس به دنبال صاحب پول می‌گردد و پس از پس دادن پول به صاحبش، این ماجرا رسانه‌ای می‌شود و خیرین شیراز بدهی این فرد را پرداخت می‌کند و او با این حرکت قهرمانانه از زندان آزاد می‌شود.

این ماجرا و فیلمی که ساخته شده مربوط به سال۹۶ است که به ایده اصلی فیلم سینمایی «قهرمان» شباهت دارد. فرهادی هیچ‌کجا اسمی از او نیاورده است. این در حالی است که همکلاسی‌های مسیح‌زاده در مکتب فرهادی معتقدند او حق بزرگی به گردن فیلم «قهرمان» دارد که نادیده گرفته شده، و کارگردان هم هیچ اشاره‌ای به‌ آن نکرده است.

با توجه به‌ رخدادهای ذکر شده، مهم‌ترین احتمالی که برای عدم ذکر نام او وجود دارد این است که ایده‌ی اصلی مستند مذکور، متعلق فرهادی بوده باشد! که در این صورت باز این پرسش پیش می‌آید که حسب ادعای احتمالی، این همکاری عجیب چطور شکل گرفته و چرا تا به‌حال هیچ اشاره‌ای به‌آن نشده است! باید دید عوامل این فیلم چه واکنشی به این موضوع خواهند داشت.

 

منبع: کافه سینما

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها