|

یه کدو پلوی خوشمزه و لذیذ

کدو پلو یا "کئی پِلا" با گوشت و مُرغانه؛ غذای محبوب مازندرانی ها

کدو پلو

کدو پلو با برنج، کدو حلوایی، پیاز داغ، تخم مرغ، شکر و یه سری ادویه و چاشنی درست میشه که می تونید بهش گوشت یا مرغ هم اضافه کنید.

لینک کوتاه کپی شد

گروه آشپزی- تا حالا طرز تهیه غذاهای محلی زیادی مثل کلم پلوی شیرازی، کوفته تبریزی، خورشت مرغ ناردون، حلیم بادمجان، کشک بادمجان، میرزا قاسمی، پلو شوشتری، اکبر جوجه، خورشت هویج، خورشت بامیه، خورشت کدو حلوایی، قیمه نثار، خورشت خلال، هویج پلو، قنبر پلو، آلبالو پلو براتون گذاشتیم. تو این مطلب قصد داریم طرز تهیه کدو پلو یا کئی پلا که یکی از غذاهای محبوب مازندرانی ها می باشد را بزاریم.

به گزارش «شایانیوز»، این غذای خوشمزه با برنج، کدو حلوایی، پیاز داغ، تخم مرغ، شکر و یه سری ادویه و چاشنی درست میشه که می تونید بهش گوشت یا مرغ هم اضافه کنید البته محلی ها معمولا کدو پلو رو با تخم مرغ و بدون گوشت و مرغ می خورند. اگر دوست دارید طرز تهیه این غذای خوشمزه و لذیذ یاد بگیرید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد اولیه لازم برای تهیه کدو پلو برای 4 نفر

برنج 3 پیمانه

کدو حلوایی 500 گرم

گوشت خورشتی 350 گرم

قرص استاک گوشت 1 عدد

پیاز متوسط 1 عدد

سیر 1 حبه

شکر 2 قاشق غذاخوری

زردچوبه 1 قاشق سوپخوری

زعفران دم کرده 2 قاشق سوپخوری

زیره سبز پودر شده 1 قاشق سوپخوری

دارچین 1/2 قاشق چایخوری

ادویه کاری 1/2 قاشق چایخوری

فلفل سیاه 1 قاشق چایخوری

زنجبیل رنده شده 1 قاشق سوپخوری

پیاز داغ 1 پیمانه

کره 100 گرم

نمک به میزان لازم

روغن مایع به میزان لازم

کدو پلو

طرز تهیه کدو پلو

1- برنج را به صورت آبکش بار بزارید در مقاله فوت و فن های خیس کردن و آبکش کردن برنج مفصل در خصوص آماده کردن برنج توضیح دادیم با خواندن این مقاله حتی اگر تا به حال برنج را آبکش نکرده باشید می توانید یک برنج فوق العاده عالی درست کنید. برای کدو پلو باید برنجتون زرد باشه پس وقتی که برنج را به آب در حال جوش اضافه کردید نصف قاشق سوپخوری زردچوبه هم به آب برنج اضافه کنید.

2- کدوها رو به صورت مکعبی خرد کنید 1 دقیقه داخل تابه حاوی کره و روغن تفت دهید زردچوبه + نمک + فلفل سیاه + 1 قاشق سوپخوری زعفران + پیاز داغ را به آن اضافه کنید در حدی تفت دهید که کدوها له نشوند آخر سر زیره + دارچین + زنجبیل + شکر را هم به آن اضافه کنید. اگر غذای شیرین دوست ندارید می توانید شکر را حذف کنید.

کدو پلو

3- گوشت را به صورت قیمه ای ریز خرد کنید داحل تابه حاوی روغن بریزید اصلا هم نزنید تا یک طرف آن کاملا برشته بشه بعد برگردونید تا طرف دیگه هم برشته بشه بعد که هر دو طرفش برشته شد کمی زردچوبه + سیر له شده + پیاز نگینی ریز خرد شده + ادویه کاری + فلفل سیاه + آب + قرص استاک گوشت اضافه کنید بزارید حدود 3 ساعت بپزد.  پیاز سفید بهترین پیاز برای مرینیت کردن گوشت ها است اگر می خواهید با کاربرد انواع پیاز در آشپزی آشنا شوید مقاله کاربرد انواع پیاز در آشپزی را از دست ندهید.

 وقتی گوشت تفت می دهید به هیچ عنوان نباید آب سرد اضافه کنید چون در این حالت گوشت گرم است با اضافه کردن آب سرد به آن شوک وارد می شود و سفت می گردد برای جلوگیری از سفت شدن گوشت به آن آب داغ اضافه کنید اما مواقعی که مرحله تفت دادن اولیه را نداشتید مثل آبگوشت به آن آب سرد اضافه کنید چون در این حالت گوشت هم سرد است.

استاک گوشت

احتمالا این سوال براتون پیش آمده که استاک چیست و چه نقشی در طعم و مزه خورشت دارد ؟

استاک یا آب گوشت، مرغ، ماهی یا سبزیجات از حرارت دادن استخوان‌ها به همراه سبزیجات ساقه‌ای و تعداد محدودی ادویه تهیه می‌شود. استاک در انواع سوپ، سس، خورشت‌ها و البته بسیاری از غذا‌های دیگر مورد استفاده قرار گرفته و تاثیر بسیاری در طعم و مزه غذا‌ها دارد می‌توانید استاک را خودتان در منزل تهیه کنید یا اینکه به صورت آماده از سوپر مارکت‌ها خریداری کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که اگر از قرص استاک استفاده می‌کنید در ابتدا نمک کمتری به غذا اضافه کنید چون قرص استاک کمی شور است پس در انتها غذا را بچشید اگر لازم بود نمک اضافه کنید. اگر دوست دارید خودتان استاک گوشت را در منزل تهیه کنید مقاله طرز تهیه استاک گوشت؛ فوت و فن های تهیه و نگهداری استاک را از دست ندهید در این مقاله همه نکات تهیه استاک گوشت و روش نگهداری آن را به طور کامل برای شما عزیزان شرح داده ایم.

کدو پلو

4- بعد از اینکه گوشت پخت آب اون جدا کنید و تکه های گوشت رو به کدو اضافه کنید. داخل قابلمه روغن بریزید وقتی داغ شد ته دیگ دلخواهتان را قرار دهید بعد لایه لایه از برنج و ترکیب گوشت و کدو حلوایی + زعفران بریزید در قابلمه را بزارید حرارت را زیاد کنید تا بخار برنج بلند شود بعد کره سرد خرد شده را به آن اضافه کنید. برای اطمینان از اینکه بخار برنج بلند شده می توانید مقداری آب به بدنه قابلمه بزنید اگر جِز جِز کرد یعنی موقع اضافه کردن کره است. در نهایت داخل ظرف مورد نظر بکشید و با نیمرو میل کنید. علاوه بر نیمرو محلی ها بسته به ذائقه کدو پلو رو با ماست دَلال، انواع ترشی مثل نازخاتون، کشک، رب انار، بادمجان سرخ شده، گوشت قلقلی و ... سرو می کنند.

اگر دوست دارید آشپزی های ما رو دنبال کنید به صفحه آشپزی شایانیوز سر بزنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها