|

فرمول خانگی از بین رفتن تلخی دهان؛ بخور و درمان شووو!

درمان تلخی دهان با داروهای گیاهی خونگی که طمع دهانمون رو سه سوته شیرین میکنه.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز_ طعم و مزه تلخ و دائمی در دهان از نظر پزشکی به نارسایی چشایی معروف است. این طعم به عنوان یک مزه ناخوشایند توصیف شده است  و میتواند تا زمان طولانی ادامه داشته باشد تا وقتی که علت آن مشخص شودعلت تلخی دهان ممکن است مربوط به دلیل رفلاکس اسید و صفرا در معده باشد. برای درمان تلخی دهان استفاده از روش های سنتی بهترین راه درمان است چون دارو های گیاهی عوارض کم تری نیب به دارو های شیمایی دارند  بهتر است از دمنوش ها یا روغن های گیاهی استفاده شود گاهی به دلیل سوء هاضمه عملکردی در زمانی که معده عملکرد خوبی نداشته باشد صفرا به داخل معده برگشت می‌کند و کمی التهاب و تحریک ایجاد می‌شود که در این حالت فرد احساس تلخی دهان می‌کند. در برخی موارد به دنبال مصرف برخی از غذاها، تجربه استرس‌های روانی و مصرف برخی داروها ممکن است تلخی دهان ایجاد شود. تلخی دهان مربوط به سن خاصی نیست و در هر سنی ممکن است اتفاق افتد. البته معمولا در سنین میانسالی و ۴۰ تا ۵۰ سالگی تلخی دهان در افراد بروز می‌کند.

2

عوامل مختلف تلخی دهان که خلیا نمیدونن

  • خشکی دهان

خشکی دهان که گاهی زروستومیا هم نامیده می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که غدد بزاقی، بزاق کافی تولید نمی‌کنند. این امر ممکن است منجر به ایجاد احساس خشکی و چسبندگی درون دهان شود. بزاق، رشد باکتری‌ها در دهان را کاهش می‌دهد و به حذف تکه‌های باقیمانده غذا در دهان کمک می‌کند. زمانی که بزاق کافی ندارید، ممکن است طعم تلخی را در دهان تجربه کنید که علت آن باکتری‌های اضافی و مواد غذایی باقی‌مانده است و یا عواملی مثل داروهای بدون، پیری، گرفتگی بینی که باعث تنفس از دهان میشود، آسیب عصبی، مصرف تنباکو، اختلالات خود ایمنی، دیابت، کبد.

  • آسیب عصبی

سایر حواس، جوانه‌های چشایی (پرزهای چشایی) به طور مستقیم با اعصاب مغز در ارتباط هستند. آسیب به اعصاب مغز می‌تواند منجر به تغییر در نحوه درک مزه‌ها شود.آسیب عصبی جوانه‌های چشایی یا مسیر چشایی می‌تواند به علت صدمه به سر یا اختلالاتی نظیر باعث این موارد بشه مثل صرع، مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس، تومورهای مغزی، فلج بل، زوال عقل.

5

  • هپاتیت B

هپاتیت B نوعی عفونت ویروسی کبد است. یکی از علائم اولیه هپاتیت B شامل احساس مزه‌ی تلخ در دهان ، بوی بد دهان، از دست دادن اشتها، تب پایین، حالت تهوع و استفراغ و اسهال.

  • رفلاکس معده

دلیل تلخی مستمر در دهان، بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) یا ریفلاکس اسید باشد. این اختلال زمانی رخ می‌دهد که عضله یا اسفنکتر بالای معده ضعیف می‌شود و به اسید یا مایع صفرا اجازه می‌دهد که وارد مری شود.تلخی دهان و معده اختلال GERD معمولا مری را تحریک می‌کند و منجر به سوزش سر دل می‌شود. همچنین می‌تواند منجر به ایجاد طعم بد یا تلخ شود که این وضعیت ممکن است به اندازه سایر علائم ادامه داشته باشد. سوزش معده و احساس طعم تلخ در دهان از علائم رفلاکس معده به مری هستند.

3

  • بهداشت ضعیف دهان

عفونت‌های سیستم تنفسی (خصوصا عفونت‌های ویروسی) می‌توانند بر مزه‌ی دهان تأثیر بگذارند. ورم لوزه، سینوزیت، سرماخوردگی و عفونت گوش میانی اغلب بر حس چشایی و بویایی تأثیر می‌گذارند و دیگه علایم دیگش احتقان، گوش درد، گلودردعفونت‌های ویروسی اغلب طی یک الی دو هفته به‌صورت خودبه‌خود از بین می‌روند. پس از برطرف‌شدن عفونت، مزه بد دهان هم باید از بین برود.

  • استرس و اضطراب

سطوح بالای استرس و اضطراب ممکن است منجر به تحریک پاسخ استرس در بدن شوند که این پاسخ اغلب حس چشایی فرد را تغییر می‌دهد. اضطراب ممکن است باعث خشکی دهان شود که خود دلیل دیگری برای این مشکل است.

6

درمان تلخی دهان با دارو های گیاهی

  • چای سبز

چای سبز برای سلامت دهان و دندان عالی است. این چای در عین حال که سلامت دهان را بهبود می‌‌دهد، می‌تواند به رفع بوی بد و تلخی دهان هم کمک کند. برای انجام این درمان یک قاشق چایخوری چای سبز را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید و روی حرارت بگذارید تا ۵ دقیقه روی شعله پایین آرام بجوشد. ترکیب را صاف کنید و اجاره بدهید چای خنک شود. کمی عسل به چای اضافه کنید و بلافاصله آن را بنوشید. باید روزانه دست کم یک فنجان چای سبز بنوشید تا به نتیجه برسید.

  • خاکشیر

هر روز صبح ناشتا یک قاشق غذاخوری از خاکشیر در یک لیوان آب جوش، ده دقیقه دم کرده ، بعد با یک قاشق مرباخوری شکر مخلوط و میل شود چراکه برای پاکسازی کبد، معده مفید می باشد.

10

  • روغن نارگیل

این روش برای درمان زبان تلخ و زبان سفید توصیه می شود. این روش طعم تلخ دهان را به دلیل رفلکس اسید تسکین می دهد و برای حفظ تعادل اسید و پایدار دهان بسیار مفید است.همچنین به علت خاصیت آنتی باکتریایی ، هر نوع رشد باکتری را در دهان شما از بین می برد. همچنین سموم بدن شما را دفع می کند.

طریقه مصرف روغن نارگیل

صبح قبل از مسواک زدن دندان ها ، این کار را انجام دهید زیرا این زمانی است که ریفلاکس اسید در مرحله حداکثر است. یک قاشق روغن نارگیل و یا روغن کنجد را در دهان خود قرار دهید. با کمک زبان خود ، آن را در اطراف دهان خود قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که به گوشه های دهانتان برسد.حداقل 15 دقیقه نگه دارید.روغن را بیرون بکشید و کاملا با آب گرم شستشو دهید این کار را هرروز انجام دهید.

  • زردچوبه

با استفاده از گیاه زردچوبه به درمان تلخی دهان بپردازید به این صورت است که مقدار یک قاشق مرباخوری پودر زردچوبه به همراه یک قاشق چایخوری نمک و یک قاشق مرباخوری آبلیموی تازه را در یک لیوان آب گرم حل کنید و دهان خود را با این ترکیب شستشو دهیداین کا را نیز برای مدت یک الی دو هفته و روزانه یک بار تکرار کنید تا بهبود پیدا کنید.

11

  • روغن کنجد

روغن‌های طبیعی که استفاده از آن کمک شایانی به رفع عارضه‌ی تلخی دهان می‌‌کند، روغن کنجد می‌باشد. استفاده از این روغن رفلاکس اسید که یکی از عوامل ایجاد کننده‌ی تلخی دهان می‌باشد را از بین می‌برد و همچنین به دلیل دارا بودن خواص ضدمیکروبی و باکتریایی از انتشار باکتری در دهان پیشگیری می‌کند. برای استفاده از این روش خانگی به این صورت عمل کنید که صبح پس از بیدار شدن و قبل از مسواک کردن که در آن زمان ریفلاکس اسید در بیشترین مقدار خود است، مقداری از روغن کنجد را روی مسواک خود بریزید و با کمک آن روی سطح زبان و نواحی دهان را شستشو دهید. پس از گذشت دو الی سه دقیقه مواد را از دهان خارج کنید و با آب ولرم شستشو دهید.

  • نوشابه سودا

 سودا هر گونه رسوب دهانی که باعث تلخی دهان می‌شود را از بین می برد و میزان pH دهان را متعادل نگه می‌دارد. برای استفاده از این روش به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق چایخوری پودر سودا را با مقداری آبلیموی تازه مخلوط کنید و ترکیب حاصل شده را روی مسواک بریزید و از آن برای تمیز کردن سطح زبان و نواحی دهان استفاده کنید و پس از اتمام کار مواد را از دهان خارج کرده و با اب سرد شستشو دهید. این روش را روزانه یک مرتبه تکرار کنید تا نتایج دلخواه حاصل شود. اگر طعم این ترکیب برایتان ناخوشایند است آبلیمو را با کم آب رقیق کنید و سپس با پودر سودا ترکیب کنید.

12

برای زندگی ای بهتر، صفحه زندگی سالم ما را دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها