|

فوت و فن های تهیه ترشی خانگی خوشمزه

ترشی

در ریختن ادویه ترشی زیاده روی نکنید گاهی اوقات در تهیه ترشی به قدری ادویه می‌ریزند که تمام مواد عطر و طعم اصلی خودشان را از دست می‌دهند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه آشپزی- معمولا برای اینکه غذاها خوشمزه تر شوند بهتر است در کنار آن از یک چاشنی یا سس استفاده شود ترشی ها از جمله چاشنی هایی هستند که در کنار غذاهای سنتی مثل آبگوشت، لوبیا پلو، خورشت قیمه و... خیلی می چسبد و باعث می شود غذای ما چند برابر خوشمزه تر شود علاوه بر این مصرف ترشی در کنار غذا به هضم بهتر آن هم کمک می کند.

به گزارش «شایانیوز»، ترشی انداختن یکی از کارهایی است که از قدیم بین ما ایرانی ها رواج داشته و معمولا با شروع فصل پاییز همه دست به کار می شوند تا چند مدل ترشی خوشمزه آماده کنند. درست کردن ترشی در ظاهر کار سختی نیست اما برای داشتن یک ترشی خوشمزه و خوش عطر لازم است نکاتی را رعایت کنید.

1- برای تهیه ترشی حتما از میوه های کاملا سالم و تازه استفاده کنید اگر خواستید از گل کلم استفاده کنید آن هایی را انتخاب کنید که بافتی سفت دارند و کاملا سفید هستند. همه مواد ترشی را هم اندازه خُرد کنید.

2- میوه ها و سبزیجات ترشی به هیچ وجه نباید خیس باشد چون خیس بودن سبزیجات باعث کپک ترشی می شود بنابراین همه مواد را خوب بشویید و روی پارچه‌ای تمیز پهن کنید تا آب آن کشیده و به‌ طور کامل خشک شود. حتی وجود یک قطره آب می‌تواند منجر به خراب‌ شدن و کپک‌ زدن ترشی شود. بهتر است این کار را یک روز قبل انجام دهید تا از خشک‌ بودن همه مواد اطمینان داشته باشید.

1544185639e4b77b3e4877cf9055dbb6b79c2aef22

3- ترشی را در ظرف شیشه‌ای بریزید ظرفی که برای ترشی در نظر گرفتید را ابتدا استریل کنید برای این منظور باید ظرف شیشه‌ای را در آب در حال جوش قرار دهید سپس از آب خارج کنید و بگذارید کاملا خشک شود. جنس شیشه‌ باید خوب باشد تا آب جوش باعث شکستن آن نشود شیشه سرد و خنک را به‌ هیچ عنوان در آب جوش نیندازید!

حالا ظرف را کاملا خشک کنید در غیر این صورت ترشی کپک می‌زند. در ظرف را هم محکم ببندید تا هوا نکشد، چون اگر هوا بکشد ترشی خراب می‌شود. ترشی را در جای خنک به دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید بهتر است ظرف ترشی را داخل یخچال قرار دهید. حواستان باشد به هیچ عنوان قاشق چرب یا مرطوب داخل ترشی نزنید چون باعث ایجاد کپک می شود.

74298

4- در ریختن ادویه ترشی و نمک زیاده روی نکنید گاهی اوقات در تهیه ترشی به قدری ادویه را زیاد می‌ریزند که تمام مواد ترشی عطر و طعم اصلی خودشان را از دست می‌دهند.

5- اگر دوست ندارید ترشی خیلی ترش شود می‌توانید بسته به ذائقه خودتان از مخلوط آب جوشیده سرد شده + سرکه استفاده کنید به هیچ وجه از آب نجوشیده یا آب جوشیده داغ استفاده نکنید.

6- حتما از یک سرکه خوب و خالص استفاده کنید بهتر است سرکه را خودتان در منزل آماده کنید وقتی ترشی را آماده کردید 2 هفته بعد به آن سر بزنید چون بعد از 2 هفته سرکه آن کشیده می شود اگر سرکه کم شده بود مجدد به آن کمی سرکه اضافه کنید سرکه را باید به اندازه ای بریزید که کاملا روی سبزیجات را بگیرد.

8- اگر خواستید از سیر در تهیه ترشی استفاده کنید سیر را نیم ساعتی در آب ولرم خیس کنید تا پوستش به راحتی جدا شود سپس روی پارچه قرار دهید تا خشک شود. سیری که برای ترشی استفاده می‌کنید نباید‌ تر باشد یعنی قبل از اینکه داخل سرکه بریزید باید چند روزی مقابل آفتاب قرار دهید تا کاملاً خشک شود بعد پوست آن را بگیرید و در ترشی استفاده کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها