|

طرز تهیه یه "مرصع پلو" خوشمزه و مجلسی مثل رستوران ها

مرصع پلو

مرصع پلو یکی از غذاهای اصیل ایرانی است که با مرغ، خلال بادام، خلال پسته، خلال پوست پرتقال، هویج، زرشک، کشمش و یک سری ادویه تهیه می شود.

لینک کوتاه کپی شد
1

گروه آشپزی- گوشت ها جزء پرکاربردترین مواد غذایی در دنیا هستند که به دلیل وجود پروتئین، ویتامین، املاح معدنی و... برای بدن بسیار مفید می باشند. گوشت ها به سه دسته گوشت قرمز، گوشت پرندگان مثل مرغ و بوقلمون و گوشت های دریایی مثل ماهی و میگو تقسیم می شوند. در این میان گوشت های دریایی از ارزش‌ غذایی بالاتری برخوردارند اما نسبت به دو دسته دیگر کمتر مورد استقبال قرار گرفته اند.

به گزارش «شایانیوز»، گوشت قرمز با اینکه فواید بسیار زیادی دارد اما اگر به میزان زیاد مصرف شود برای بدن مضر است. کسانی که بیشتر گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس و ژامبون مصرف می کنند در مقایسه با سایر افراد بیشتر با خطر ابتلا به بیماری های خطرناک قلبی و سرطان مواجه هستند. به دلیل قیمت بالای گوشت های دریایی و مضررات مصرف زیاد گوشت قرمز، گوشت پرندگان به ویژه مرغ از اقبال بیشتری برخوردار شده به طوری که این گوشت به یکی از پرکاربردترین گوشت ها در آشپزی ایرانی و بین‌الملل تبدیل شده است.

با گوشت مرغ غذاهای خیلی زیادی میشه درست کرد که محبوب ترین آن برای ما ایرانی ها زرشک پلو با مرغ است که از قدیم الایام پای ثابت سفره مجالس و مهمانی ها بوده، اگر بخواهیم لیستی از غذاهایی که با گوشت مرغ تهیه می شود ارائه دهیم می توانیم به مرصع پلو، هویج پلو با مرغ، خورشت مرغ و آلو، مرغ شکم پر، ساندویچ مرغ، باقالی پلو با مرغ، سالاد الویه، سالاد مرغ، سالاد ماکارونی، سالاد اندونزی، فاهیتای مرغ، سالاد روسی، گراتن مرغ، شنیسل مرغ، مرغ سوخاری، جوجه کباب، جوجه چینی، ته چین، چیکن استروگانف، خورشت فسنجون، ناگت مرغ و ... اشاره کنیم. حتی غذاهایی مثل قورمه سبزی، خورشت قیمه، خورشت کرفس و خورشت آلو اسفناج که شکل سنتی آن با گوشت قرمز است را هم می توان با گوشت مرغ درست کرد.

مرصع پلو یکی از غذاهای اصیل ایرانی است که علاوه بر خوشمزه بودن فوق العاده خوش قیافه و خوش رنگ و لعاب است. مواد تشکیل دهنده ای این پلوی خوشمزه مرغ، خلال بادام، خلال پسته، خلال پوست پرتقال، هویج، زرشک، کشمش و یک سری چاشنی و ادویه می باشد. اگر دوست دارید طرز تهیه مرصع پلو را با همه نکات و فوت و فن های آن یاد بگیرید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید. 

مرصع پلو

مواد اولیه لازم برای تهیه مرصع پلو برای 4 نفر

برنج 4 پیمانه

سینه مرغ 400 گرم

پیاز متوسط 2 عدد

زردچوبه ۱ قاشق چایخوری

فلفل سیاه ۱ قاشق چایخوری

آبلیموی تازه ۳ قاشق غذاخوری

خلال بادام ۱ پیمانه

خلال پسته 1/2 پیمانه

هویج خلال شده ۱ پیمانه

خلال پرتقال ۱ پیمانه

زرشک ۱ پیمانه

کشمش ۱ پیمانه

زعفران دم کرده غلیظ 6 قاشق غذاخوری

شکر 3 قاشق غذاخوری

کره حدود ۱۰۰ گرم

روغن مایع به مقدار لازم

نمک به مقدار لازم

مرصع پلو

طرز تهیه مرصع پلو

1- برنج را به صورت آبکش آماده کنید در مقاله فوت و فن های خیس کردن و آبکش کردن برنج مفصل در خصوص آماده کردن برنج توضیح دادیم با خواندن این مقاله حتی اگر تا به حال برنج را آبکش نکرده باشید می توانید یک برنج فوق العاده عالی درست کنید.

2- سینه مرغ را به دلیل اینکه ضخیم است از وسط نصف کنید بعد به صورت نواری برش دهید برای گرفتن بوی زهم مرغ آن را با پیاز + نمک + فلفل سیاه + زعفران + زردچوبه + آبلیمو + روغن زیتون یا روغن مایع مزه دار کنید همه مواد را با دست ماساژ دهید تا ادویه ها به خُرد مرغ برود اجازه دهید چند ساعت در یخچال بماند. پیاز سفید بهترین پیاز برای مرینیت کردن گوشت ها است اگر می خواهید با کاربرد انواع پیاز در آشپزی آشنا شوید مقاله کاربرد انواع پیاز در آشپزی را از دست ندهید. 

فیله مرغ

سپس فیله‌ها را رول کنید و با کمک خلال دندان فیکس کنید داخل تابه چند قاشق روغن بریزید فیله‌ها را در آن قرار دهید و اجازه دهید با آب خودش بپزد برای اینکه آب بندازد در ظرف را ببندید و روی حرارت متوسط بگذارید هر از گاهی فیله‌ها را زیر و رو کنید تا تمام قسمت‌های آن به صورت یکنواخت سرخ شود. اگر طعم کره را دوست دارید می‌توانید به جای روغن از کره استفاده کنید. 

ممکنِ این سوال براتون پیش بیاید که وقتی زعفران اضافه کردیم چرا باید از زردچوبه هم استفاده کنیم؟ مرغ یک بوی زهمی دارد که تنها توسط زردچوبه گرفته می‌شود در واقع زردچوبه بهترین ادویه برای گرفتن بوی زهم مرغ است پس از آن غافل نشوید. در مطلب چرا وقتی مرغ درست می کنم بوی بدی می گیره؟ مفصل در خصوص علت بوی بد مرغ بعد از پخت، روش رفع آن و بهترین روش مرینیت مرغ توضیح دادیم در صورت تمایل می توانید به این مقاله مراجعه کنید.

خلال پوست پرتقال

3- حالا خلال پوست پرتقال را آماده کنید موقع خلال کردن پرتقال حواستان باشد سفیدی آن را حتماً بگیرید، چون باعث تلخ شدنش می‌شود برای گرفتن تلخی خلال پرتقال آب سرد روی آن بریزید روی حرارت تند قرار دهید وقتی جوش آمد آب آن را عوض کنید سه مرتبه این کار را انجام دهید. وقتی خلال ها آماده شد آن را با ۲ قاشق غذاخوری شکر، روغن مایع، کمی زعفران دم کرده حدود ۲ دقیقه تفت دهید.

4- در یک تابه ۱ قاشق غذاخوری روغن مایع + ۱ قاشق غذاخوری کره + زرشک را بریزید بعد هم شکر را اضافه کنید همین که شکر نزدیک به حل شدن بود از روی حرارت بردارید، چون در صورتی که شکر زیاد روی حرارت بماند کارامل می‌شود و رنگ زرشک هم تیره می‌شود. همان طور که گفتیم نیازی نیست زرشک به اندازه‌ای روی حرارت بماند که پف کند به این مواد می‌توانید ۱ قاشق غذاخوری گلاب هم اضافه کنید. استفاده از شکر ترشی زیاد زرشک را می‌گیرد در عین حال به براق‌تر شدن آن هم کمک می‌کند، اما اگر دوست نداشتید می‌توانید آن را حذف کنید.

تفت دادن زرشک

نکته مهم در مورد زرشک نحوه شستن آن است زرشک با یک بار زیر آب گرفتن تمیز نمی‌شود برای شستن زرشک ابتدا زرشک‌ها را پاک کنید و در یک صافی یا الک بریزید الک را روی یک قابلمه یا کاسه قرار دهید و زیر شیر آب بگیرید بعد از چند دقیقه اگر الک را بلند کنید می‌بینید که داخل کاسه پر از شن ریزه شده این کار را باید تا جایی ادامه دهید که آبی که داخل کاسه می‌ماند کاملاً تمیز باشد.

5- خلال بادام را از قبل خیس کنید و داخل روغن مایع یا کره تفت دهید اگر با کره تفت دهید خوش طعم‌تر می‌شود و اگر با روغن مایع تفت دهید براق‌تر می‌شود. خلال پسته را خیس نکنید، چون رنگ پس می‌دهد بلکه فقط در روغن مایع تفت دهید.

مرصع پلو

6- کشمش را حدود نیم ساعت با آب ولرم خیس کنید بعد با کمی کره روی حرارت متوسط تفت دهید وقتی کره آب شد از روی حرارت بردارید. هویج‌ها را به صورت نواری نازک برش بزنید سپس در روغن با حرارت متوسط تفت دهید تا جایی که نرم و لطیف شود اما ظاهر آن تغییر نکند.  هویج‌ها را رنده نکنید چون با رنده کردن خیلی نازک می‌شوند زیبایی خود را از دست می‌دهند.

7- برای کشیدن مرصع پلو، ابتدا کمی برنج زعفرانی درست کنید دو سوم برنج آبکشی را در ظرف سرو بکشید. روی آن، سینه‌ها‌ی مرغ را قرار دهید و از آب مرغ غلیظ‌ شده روی مرغ بدهید تا برنج شما خشک نماند. در ادامه مقداری برنج روی تکه‌های مرغ بریزید. حالا با برنج زعفرانی، زرشک،‌ کشمش، خلال بادام، خلال پسته، هویج خلال شده و خلال پرتقال روی برنج را تزیین کنید. خلال‌ها + زرشک و کشمش را با شهد آن روی برنج بریزید تا هم خوشمزه‌تر شود هم اینکه خشکی برنج گرفته شود.

مرصع پلو

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها