|

اینجوری ماهی رو فریز و یخ زدایی کنید

چند روش ساده برای از بین بردن بوی بد ماهی هنگام تمیز کردن و طبخ آن

بوی بد ماهی

ماهی همیشه یک بویی دارد که شاید خیلی خوشایند نباشد، اما اگر این بو، بد بود یعنی اینکه ماهی فاسد است.

لینک کوتاه کپی شد

گروه آشپزی- ماهی یکی از سالم ترین مواد غذایی است که نسبت به گوشت قرمز و گوشت مرغ ارزش غذایی خیلی بیشتری دارد به همین علت هم جای دادن آن در سبد غذایی خانواده بسیار توصیه شده است. یکی از مهم ترین فواید ماهی نسبت به مرغ و گوشت قرمز، سرشار بودن آن از چربی‌های سالم و اسیدهای چرب امگا ۳ می‌باشد. این چربی‌ها از مهم ترین مواد غذایی مورد نیاز بدن هستند که برای بهبود سلامت قلب، بهبود عملکرد سیستم بینایی و... بسیار مفید می باشند.

به گزارش «شایانیوز»، اما در مقابل، گوشت قرمز میزان چربی اشباع نشده بیشتری دارد و این موضوع می‌تواند بر سلامت قلب و عروق تاثیر منفی داشته باشد و باعث بالا رفتن کلسترول بد خون شود. بنابراین حرکت به سمت مصرف ماهی و خوراکی‌های دریایی و جایگزین سازی بخشی از گوشت قرمز مصرفی با این خوراکی‎‌ها، فواید زیادی را برای سلامتی شما به دنبال خواهد داشت.

همیشه مصرف ماهی در ایران کمتر از مصرف سرانه جهانی بوده که این مسئله از یک سو به قیمت بالای آن و از سوی دیگر به عدم فرهنگ سازی مصرف ماهی بر می‌گردد. به طور کلی ذائقه ما ایرانی‌ها با گوشت مرغ و گوشت قرمز سازگار‌تر است البته در کنار این موارد باید به این نکته هم توجه کرد که یکی از دلایلی که مردم به اندازه کافی ماهی نمی خورند این است که بلد نیستند آن را چگونه بپزند و به همین سادگی از کنار چنین غذایی می گذرند.

انواع گوشت ها

یکی از علت‌های مهم فراری بودن خیلی از مردم از ماهی صرف نظر از قیمت بالای آن بوی بدش هنگام طبخ است امروز می‌خواهیم یک راهکار خیلی خوب بهتون ارائه بدیم که با استفاده از آن از شر بوی بد ماهی هنگام طبخ راحت شوید برای این منظور هنگام طبخ ماهی داخل تابه یا سینی فر مقداری تخم گشنیز بریزید با این کار بوی بد ماهی گرفته می‌شود به طور کلی تخم گشنیز یکی از ادویه‌های بسیار مهم برای ماهی است پس از آن غافل نشوید.

فواید مصرف ماهی

همه افراد چه کسایی که از دوستداران ماهی هستند و چه کسایی که از آن متنفرند نمی‌توانند خواص ماهی را انکار کنند ماهی خواص بسیار زیادی دارد مطالعات نشان داده افرادی که به‌ طور مرتب ماهی می‌خورند، کمتر در معرض خطر حمله‌های قلبی، سکته‌های مغزی و مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی هستند. در واقع ماهی به دلیل میزان بالای اسید‌های چرب امگا ۳ برای سلامت قلب بسیار مفید است و خوردن حداقل یک بار در هفته خطر ابتلا به حمله‌های قلبی و سکته‌های مغزی را کاهش می‌دهد.

ماهی

از جمله فواید مصرف ماهی حمایت از ماده خاکستری مغز و جلوگیری از زوال آن می باشد. یکی از رویدادهای پیری زوال عقل و خلل در عملکرد آن است. این مورد در بسیاری از موارد طبیعی است اما در برخی موارد نیز می بینیم که افراد دچار بیماری هایی مانند آلزایمر می شوند. 

یکی از بسترهای اثر پذیری ماهی ماده خاکستری مغز است. ماده خاکستری بافت عمده مغز می باشد که عملکرد مغز شما را تحت کنترل دارد. این ماده حاوی نورون هایی است که پردازش اطلاعات مختلف مغز را به عهده دارد. مطالعات نشان داده افرادی که هر هفته ماهی مصرف می کنند ماده خاکستری بیشتری در مراکز تنظیم حافظه و احساسات مغزشان دارند.

ماهی

ماهی به‌ معنای واقعی کلمه در افزایش شادی و نیز افزایش کیفیت زندگی مؤثر است. ماهی و اسیدهای چرب امگا ۳ به پیشگیری از دیگر اختلالات روانی مانند اختلال دوقطبی هم کمک می‌کند. خلاصه اینکه، اسیدهای چرب امگا ۳ چه به‌ صورت تنها و چه همراه داروهای ضد افسردگی مصرف شوند، می‌توانند برای بهبود افسردگی مفید باشند.

ماهی از منابع بسیار خوب پروتئین محسوب می‌شود پروتئین موجود در ماهی از نظر کمیت و کیفیت قابل توجه است، بدین معنی که پروتئین موجود در آن به شکلی است که به آسانی در دستگاه گوارش هضم و جذب می‌شود و به طور تقریبا کامل در بدن به مصرف می‌رسد. پروتئین حاصله از گوشت ماهی دارای کلیه اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن برای رشد و نمو است. به همین دلیل گوشت آبزیان برای تامین نیازهای روزانه پروتئین دارای اهمیت بسیار زیادی است. 

ماهی

راه های تشخیص ماهی تازه از فاسد

هنگام خرید ماهی توجه داشته باشید که ماهی تازه بوی بدی نمی‌دهد در واقع ماهی همیشه یک بویی دارد که شاید خیلی خوشایند نباشد، اما اگر این بو، بد بود یعنی اینکه ماهی فاسد است. باز بودن آبشش‌های ماهی هم یکی از نشانه‌های فاسد بودن آن است. علاوه بر این به چشم‌های ماهی دقت کنید چشم ماهی تازه، شفاف و براق است ماهی پس از مدتی چشمش مات شده و کمی خاکستری رنگ می‌شود.

سطح ماهی باید دارای یک درخشندگی و براقیت باشد و گوشت آن باید سفت باشد به طوری که اگر انگشت خود را در بدن ماهی فرو کنید، انگشت به راحتی در آن فرو نمی رود. اگر ماهی مونده را فشار دهید، جای انگشت روی آن باقی می ماند. گوشت ماهی تازه نباید از استخوان جدا باشد دم ماهی نیز باید سفت باشد. بهتر است که به فلس های ماهی نیز دقت کنید، فلس ماهی تازه به آسانی جدا نمی شود. هر گونه علامت از پوسته پوسته شدن یا شل بودن گوشت ماهی می تواند به علت موندگی آن باشد.

بسته بندی ماهی

پس از خرید ماهی سالم گام بعدی نگهداری آن است من ماهی را به روش خانم ساناز مینایی که در ادامه خدمتتون توضیح می‌دهم فریز می‌کنم:

بعد از اینکه ماهی را شستید ابتدا آب آن را با دستمال حوله‌ای تمیز خشک کنید به طوری که رطوبت ماهی کاملا گرفته شود بعد ماهی را روی سلفون قرار دهید و کاملا آن را بپوشانید سپس سلفون را روی کاغذ آلومینیومی قرار دهید و آن را کاملا کاور کنید بعد یک برچسب روی سلفون بچسبانید که حاوی نام ماهی و تاریخ باشد سپس ماهی را داخل فریزر قرار دهید.

اما روش دیگری هم برای فریز کردن ماهی وجود دارد به این صورت که ماهی را بعد از شستن خشک کنید داخل کیسه‌های زیپ کیپ قرار دهید بعد کاملا هوای کیسه را بگیرید و زیپ آن را ببندید برچسب حاوی نام و تاریخ را روی آن بچسبانید و در فریز قرار دهید اگر ماهی را خوب بسته بندی کنید حدود ۶ ماه در فریزر ماندگاری دارد.

یخ زدایی ماهی

طریقه یخ زدایی از ماهی

برای یخ زدایی ماهی، آن را از فریزر خارج کنید داخل یک سینی قرار دهید سینی را داخل یخچال بگذارید و اجازه دهید ماهی به مرور با دمای یخچال یخ زدایی شود برای یخ زدایی به هیچ عنوان ماهی را داخل ماکروفر قرار ندهید، چون در این روش آبی از ماهی خارج می‌شود که باعث می‌شود ماهی شما بوی بدی بگیرد.

یکی از مشکلاتی که ممکن است در تمیز کردن ماهی با آن مواجه شوید این است که وقتی ماهی را می‌شویید احساس می‌کنید دستتان و سینک بوی ماهی گرفته برای رهایی از این مشکل بعد از اینکه ماهی را شستید ابتدا دستتان و سینک را تمیز بشویید بعد برنج بشویید این باعث می‌شود بوی ماهی از سینک و دستتان برود علاوه بر این می‌توانید پوست لیمو ترش را روی دستتان و سینک بمالید با این روش‌ها می‌توانید از شر بوی ماهی خلاص شوید.

ماهی

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها