|

طرز تهیه "ماهی شکم پر" مجلسی؛ اینجوری درست کنی دیگه خونت بو نمیگیره!

ماهی شکم پر

برای تهیه ماهی شکم پر از انواع ماهی مثل قزل آلا، کپور، شوریده، ماهی سفید و... می تونید استفاده کنید.

لینک کوتاه کپی شد

گروه آشپزی- یک سری غذاها مثل خورشت قیمه، قورمه سبزی، خورشت قیمه بادمجان، خورشت بامیه، خورشت کدو حلوایی، خورشت کرفس، لوبیا پلو، قیمه لا پلو، خورشت آلو اسفناج، خورشت خلال بادام هستند که خیلی خوشمزن اما زیاد نمیشه تزئینشون کرد در مقابل غذاهایی هستند مثل مرصع پلو، قیمه نثار، زرشک پلو با مرغ، ماهی شکم پر، اکبر جوجه، مرغ شکم، هویج پلو، آلبالو پلو و ... در عین حال که خیلی خوشمزن خیلی هم خوشگل و خوش آب و رنگ هستند و اگر بخواهید برای مهمونی ها درست کنید قطعا سفره بی نظیری خواهید داشت.

به گزارش «شایانیوز»، در این مطلب می خواهیم طرز تهیه ماهی شکم پر را به شما آموزش دهیم اما قبلش لازمِ یه سری اطلاعات راجع به ماهی بدونید مثلا اینکه چطوری ماهی درست کنید که موقع پخت خونتون بوی بد نگیره و مهم تر از اون اینکه چطور تشخیص بدید که ماهی تازه است یا اینکه فاسد شده یا اینکه چطور ماهی فریز کنید اگر می خواهید جواب این سوالاتُ بدونید حتما مطلب چند روش ساده برای از بین بردن بوی بد ماهی هنگام تمیز کردن و طبخ آن را بخوانید.

خب حالا که مطلبی که لینکشُ براتون گذاشتم خوندید و کلی اطلاعات مفید راجع به ماهی کسب کردید دیگه بیشتر از این منتظرتون نمیزارم اگر آماده اید بریم سراغ طرز تهیه ماهی شکم پر مجلسی که خیلی آسون و خوشمزس، برای تهیه این غذای خوشمزه از انواع ماهی ها مثل قزل آلا، کپور، شوریده، ماهی سفید و... می تونید استفاده کنید شکم ماهی را هم با مواد مختلفی که خودتون دوست دارید مثل رب انار، گردو، تمبر هندی، زرشک و... می تونید پر کنید یعنی خیلی محدودیتی وجود نداره و اگر از موادی که گفته میشه چیزی رو دوست ندارید میتونید حذف کنید اما بهتره که سبزی ها رو حذف نکنید.

41085896_898010437066194_5682372574800699696_n

مواد اولیه لازم برای تهیه ماهی شکم پر مجلسی برای 4 نفر

ماهی قزل آلا، کپور، سفید، شوریده یا هر ماهی دیگه 1 عدد درشت

گشنیز 8 قاشق غذاخوری 

شنبلیله 2 قاشق غذاخوری

رب انار ترش 1 پیمانه

سیر 4 حبه

گردو پودر شده 1/4 پیمانه

گردو نیم کوب شده 1/4 پیمانه

پیاز داغ 1/2 پیمانه

زنجبیل تازه خرد شده 1 قاشق غذاخوری

لیمو ترش تازه 2 عدد

تخم گشنیز پودر شده ۱ قاشق چایخوری

روغن جامد 1 قاشق غذاخوری

نمک به میزان لازم

زردچوبه به میزان لازم

زعفران دم کرده غلیظ به میزان لازم

روغن مایع یا روغن زیتون بدون بو به میزان لازم

تخم گشنیز به میزان لازم

طرز تهیه ماهی شکم پر

۱- برای تهیه ماهی شکم پر ابتدا باید شکم ماهی را باز کنید و کاملا تخلیه کنید سپس آن را تمیز بشویید و با دستمال خشک کنید حالا داخل و بیرون شکم ماهی رو کاملا با نمک آغشته کنید ماهی از اون غذاهایی که برای خوشمزه شدن حتما باید حسابی خوش نمک شده باشه خوب ماساژ بدید تا نمک جذب ماهی بشه بعد زردچوبه و پودر گشنیز بزنید دوباره ماساژ بدید در نهایت آب لیمو ترش تازه رو روی ماهی بریزید یک ربع داخل یخچال قرار دهید تا مزه ها به خُرد ماهی بره دقت کنید ماهی نباید خیلی بمونه چون خیلی زود نرم میشه.

dfhdr (1)

2- حالا مواد داخل شکم ماهی رو آماده کنید سبزی‌ها را پاک کنید تمیز بشویید و روی تخته آشپزخانه به صورت ساطوری خرد کنید سپس به سبزی خرد شده رب انار + گردو + سیر له شده + زنجبیل + لیمو ترش + پیاز داغ بزنید همه این موادُ با هم مخلوط کنید مواد آماده شده را داخل شکم ماهی بریزید و با استفاده از نخ آشپزی شکم ماهی را به گونه‌ای بدوزید که مواد از داخل آن بیرون نریزند. برای اینکه ماهی بهتر پخته شود روی آن چند برش سطحی بدهید سپس با کمک یک برس روی ماهی را کمی روغن و زعفران آب شده بزنید. اگر می خواهید با نحوه دم کردن اصولی زعفران آشنا شوید پیشنهاد می کنیم به مقاله چطور یک زعفران دم کشیده خوش رنگ داشته باشیم مراجعه کنید.

3- روی سینی فر فویل آلومینیومی قرار دهید به طوری که کل سینی و دیواره‌های آن به وسیله فویل پوشانده شود یک قاشق غذاخوری روغن جامد را با کمک برس روی فویل پخش کنید در مرحله بعد لیمو‌ها را به صورت حلقه‌ای خرد کنید و روی سینی بچینید. برای اینکه در فرآیند پخت، فضای خانه بوی ماهی نگیرد مقداری تخم گشنیز روی سینی بریزید بعد ماهی را وسط سینی قرار دهید فر را روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید ۱۰ دقیقه صبر کنید تا فر گرم شود بعد سینی را به مدت ۵۰ دقیقه در طبقه وسط فر قرار دهید در این فاصله زمانی چند بار به آن سر بزنید اگر احساس کردید ماهی خشک است با برس کمی روغن روی آن بریزید.

IMG_20211127_130526

4- وقتی که ماهی پخت به مدت 15 دقیقه گریل را روشن کنید تا روی آن حسابی برشته شود اگر دوست داشتید موقعی که گریل را روشن کردید مقداری رب انار را رقیق کنید روی ماهی بریزید این کار هم باعث خوشمزه تر شدن ماهی می شود هم اینکه باعث خوش رنگ تر شدن آن می گردد. به این نکته توجه داشته باشید که زمان گفته شده برای فر‌های استاندارد است ممکن است حرارت فر شما کم باشد و نیاز به زمان بیشتری داشته باشد.

5- اگر خواستید ماهی شکم پر رو داخل تابه بپزید یک تابه مناسب انتخاب کنید آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا جسم تابه داغ شود بعد روغن مایع بریزید سپس ماهی را داخل تابه قرار دهید و حرارت را کم کنید و اجازه دهید ماهی مغز پخت شود و ۲ طرف آن حسابی سرخ شود. برای سرخ شدن هر طرف ماهی حدود ۲۰ دقیقه فرصت دهید تا گوشت ماهی پخته و نرم شده و پوست آن طلایی شود، ولی حواستان باشد در تابه را نبندید، زیرا باعث له شدن و از دست رفتن شکل ماهی می‌شود.

How-to-Grill-Whole-FIsh-hero-Feature

بعد از اینکه ماهی آماده شد آن را داخل دیسی که با جعفری تازه، حلقه‌های لیمو ترش، ریحان و گوجه گیلاسی تزئین کرده اید قرار دهید. بسیاری از افراد ماهی شکم پر را با سبزی پلو می‌خورند، اما بهتر است برنج سفید زعفرانی در کنار آن سرو شود، زیرا ماهی شکم پر به اندازه کافی مزه دار است و خوردن برنج مخلوط شده با سبزی‌های معطر با آن چندان مناسب نخواهد بود. البته این مسئله صرفا یک پیشنهاد است و شما می‌توانید بر طبق ذائقه خودتان هر کدام را که دوست داشتید تهیه کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی