|

طرز تهیه پلو شوشتری

پلو شوشتری لذیذ و خوشمزه با مرغ؛ لوبیا پلوی مخصوص جنوبی ها

پلو شوشتری

پلو شوشتری یا لوبیا پلو شوشتری یکی از لذیذترین پلوها است که با لوبیا چشم بلبلی و شوید به همراه گوشت یا مرغ تهیه می شود.

لینک کوتاه کپی شد
1

گروه آشپزی- ما ایرانی ها در کنار غذاهایی مثل خورشت قیمه، قورمه سبزی، خورشت قیمه بادمجان، خورشت بامیه، خورشت کدو حلوایی، خورشت کرفس، خورشت آلو اسفناج، خورشت خلال بادام، اکبر جوجه، مرغ شکم، ماهی شکم پر، خورشت هویج علاقه خیلی زیادی به پلوهای مخلوط مثل لوبیا پلو، قیمه لا پلو، هویج پلو، آلبالو پلو، غم بر پلو، مرصع پلو، مانی پلو، کلم پلو، پلو شوشتری، میگو پلو، شیرین پلو، انار پلو، رشته پلو، امگشت پلو، استانبولی پلو و... داریم.

به گزارش «شایانیوز»، پلو شوشتری یا لوبیا پلو شوشتری یکی از لذیذترین پلوها است که با لوبیا چشم بلبلی و شوید به همراه گوشت یا مرغ تهیه می شود. اگر دوست دارید طرز تهیه این غذای خوشمزه را با همه نکات و فوت و فن های آن یاد بگیرید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

موا اولیه لازم برای تهیه پلو شوشتری برای 4 نفر

برنج 3 پیمانه

لوبیا چشم بلبلی ۱ پیمانه

شوید تازه ۳۰۰ گرم

کره سرد 100 گرم

سینه یا فیله مرغ 400 گرم

پیاز 1 عدد

پودر سیر 1 قاشق چایخوری

زنجبیل 1 قاشق چایخوری

فلفل سیاه 1 قاشق چایخوری

فلفل قرمز 1/2 قاشق چایخوری

زردچوبه 1 قاشق چایخوری

آویشن 1/2 قاشق چایخوری

زعفران دم کرده 4 قاشق غذاخوری

آب‌ لیمو تازه ۲ قاشق غذاخوری

نمک به میزان لازم

روغن مایع یا روغن زیتون به میزان لازم

پلو شوشتری

طرز تهیه پلو شوشتری با مرغ

1- برنج را به صورت آبکش یا کته آماده کنید اگر می خواهید برنج را به صورت آبکش بار بزارید در مقاله فوت و فن های خیس کردن و آبکش کردن برنج مفصل در خصوص آماده کردن برنج توضیح دادیم با خواندن این مقاله حتی اگر تا به حال برنج را آبکش نکرده باشید می توانید یک برنج فوق العاده عالی درست کنید.

2- لوبیا چشم بلبلی را پاک کنید و روی آن آب بریزید تا خیس بخورد. سپس آبی که لوبیا با آن خیس خورده بود را خالی کنید دوباره آب بریزید و بپزید. برای برطرف کردن نفخ لوبیا چشم بلبلی بهتر است لوبیاها را برای حداقل ۳ ساعت در آب سرد خیس دهید در این چند ساعت حتماً آب آن را چند بار عوض کنید.

مزه دار کردن مرغ

3- سینه مرغ را به دلیل اینکه ضخیم است از وسط نصف کنید بعد به صورت نواری برش دهید برای گرفتن بوی زهم مرغ آن را با پیاز + نمک + فلفل سیاه + فلفل قرمز + زعفران + زردچوبه + آبلیمو + روغن زیتون + زنجبیل + آویشن + پودر سیر مزه دار کنید همه مواد را با دست ماساژ دهید تا ادویه ها به خُرد مرغ بروند اجازه دهید چند ساعت در یخچال بماند. بعد تکه های مرغ را در تابه قرار دهید با مقداری روغن تفت دهید.

پیاز سفید بهترین پیاز برای مرینیت کردن گوشت ها است اگر می خواهید با کابرد انواع پیاز در آشپزی آشنا شوید مقاله کاربرد انواع پیاز در آشپزی را از دست ندهید. در مطلب چرا وقتی مرغ درست می کنم بوی بدی می گیره؟ مفصل در خصوص علت بوی بد مرغ بعد از پخت، روش رفع آن و بهترین روش مرینیت مرغ توضیح دادیم در صورت تمایل می توانید به این مقاله مراجعه کنید.

خرد کردن پیاز

4- بعد از اینکه مرغ را سرخ کردید شوید خرد شده و لوبیای پخته را به آن اضافه کنید مواد را با هم تفت دهید اجازه دهید به اندازه‌ای روی حرارت بماند که آب آن کشیده شود، در غیر این صورت باعث نرم شدن برنج می‌شود.

5- در یک قابلمه متناسب کمی روغن بریزید روی حرارت ملایم قرار بدهید و اجازه دهید روغن داغ شود. بعد ته دیگ دلخواه‌تان را بگذارید (بهتر است از ته‌ دیگ سیب‌زمینی استفاده کنید) سپس سه کفگیر برنج بریزید. بعد ۱ کفگیر از موادی را که با هم مخلوط کردید، وسط برنج بریزید. در نهایت کمی زعفران اضافه کنید و دوباره برنج و بقیه مواد را به‌ ترتیب اضافه کنید. اگر می خواهید با نحوه دم کردن اصولی زعفران آشنا شوید پیشنهاد می کنیم به مقاله چطور یک زعفران دم کشیده خوش رنگ داشته باشیم مراجعه کنید.

پلو شوشتری

6- وقتی کل برنج را داخل قابلمه ریختید، در این مرحله معمولاً به برنج آب و روغن اضافه می‌کنند که اضافه کردن آب و روغن باعث می‌شود ته‌ دیگ شما خیلی روغنی شود؛ چون آب و روغن سریع به کف قابلمه می‌رود. پس بهتر است به جای آب و روغن از کره سرد استفاده کنید. به این صورت که بسته به حجم برنج یک قالب کره را به صورت نازک خرد کنید و به برنج اضافه کنید. در نهایت نصف استکان آب از دور برنج اضافه کنید حدود ۵ دقیقه روی حرارت متوسط قرار بدهید تا بخار برنج بلند شود بعد حدود 30 دقیقه روی حرارت کم قرار دهید تا برنج دم بکشد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی