|

حلیم بادمجان؛ غذای سنتی اصفهان

طرز تهیه حلیم بادمجان خوشمزه؛ چه کار کنیم که حلیم بادمجون کشدار بشه؟

حلیم بادمجان

حلیم بادمجان یکی از غذاهای خوشمزه اصفهان است که در کنار نان برشته با عطر زعفران، سیر داغ، نعناع داغ و پیاز داغ هوش را از سر شما خواهد برد.

لینک کوتاه کپی شد
2

گروه آشپزی- در کنار غذاهایی ملی مثل زرشک پلو، باقالی پلو، قورمه سبزی، خورشت قیمه، لوبیا پلو، عدس پلو، ته چین، مرصع پلو، چلو گوشت، خورشت کرفس، مسمای مرغ و بادمجان که در همه شهرها درست میشه یک سری غذاهای محلی مثل قیمه نثار، خورشت هویج، خورشت خلال بادام، غم بر پلو، آش ترخینه، پیچاق قیمه، آلبالو پلو، بریانی، خورشت ماست، پلو شوشتری، خورشت خلال بادام، خورشت عدس، قلیه ماهی، اکبر جوجه، گردو پلو، اشکنه، میرزا قاسمی، کشک بادمجان، حلیم بادمجان هم وجود دارد که مختص محلی خاص است. حالا گاهی اوقات این غذاها به تدریج شهرت غذاهای ملی را پیدا می کنند و در سراسر کشور پرطرفدار می شوند گاهی اوقات هم به صورت محلی باقی می مانند.

به گزارش «شایانیوز»، حلیم بادمجان یکی از غذاهای بسیار خوشمزه اصفهان است که در کنار نان تازه و برشته با عطر و بوی خارق‌العاده زعفران، سیر داغ، نعناع داغ و پیاز داغ و ظاهری زرد نگ، چشم شما را به خود خیره خواهد کرد و هوش را از سرتان خواهد برد. اگر دوست دارید با طرز تهیه و فوت و فن های خوشمزه تر شدن این غذای لذیذ آشنا شوید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد اولیه لازم برای تهیه حلیم بادمجان برای 4 نفر

بادمجان ۱ کیلو

گوشت مغز ران یا گردن گوسفند ۲۵۰ گرم

قرص استاک گوشت 1 عدد

زعفران دم کرده غلیظ 3 قاشق غذاخوری

مغز گردو ۱/۲ پیمانه

برنج ۱ پیمانه

پیاز ۱ عدد

کشک ۱ پیمانه

پیاز داغ ۱ پیمانه

سیر 4 حبه

نعناع داغ 3 قاشق غذاخوری

نمک ۱ قاشق چایخوری

زردچوبه 1/2 قاشق چایخوری

فلفل سیاه به میزان لازم

روغن مایع به میزان لازم

IMG_20211130_154349

طرز تهیه حلیم بادمجان

1- برای درست کردن حلیم بادمجان ابتدا ۱ پیمانه برنج را با ۲ پیمانه آب خیس کنید سپس بگذارید بپزد باید برنج حالت شفته پیدا کند. به جای برنج می توانید از عدس هم استفاده کنید اما رنگ حلیم بادمجان تیره می‌شود استفاده از برنج باعث می شود حلیم بادمجان خوش رنگ و شفاف شود. اگر از عدس به‌ جای برنج استفاده می‌کنید، آن را به‌ صورت جداگانه با کمی دارچین در آب بپزید تا سردی عدس گرفته شود و طبع غذا گرم شود.

2- 3 قاشق غذاخوری روغن مایع + پیاز نگینی خرد شده + گوشت + زردچوبه + فلفل سیاه را ۱۵ دقیقه روی حرارت تفت دهید به گوشت آب + قرص استاک اضافه کنید بگذارید بپزد بعد از اینکه گوشت پخت کمی نمک به آن اضافه کنید بهتر است گوشت حلیم بادمجان کمی چرب باشد بنابراین اگر از گوشت گردن که کمی چرب‌تر است استفاده کنید در نهایت حلیم بادمجان خوشمزه تری خواهید داشت.

استاک گوشت

احتمالا این سوال برایتان پیش آمده که استاک چیست و چه نقشی در طعم و مزه غذاها دارد؟

استاک یا آب گوشت، مرغ، ماهی یا سبزیجات از حرارت دادن استخوان‌ها به همراه سبزیجات ساقه‌ای و تعداد محدودی ادویه تهیه می‌شود. استاک در انواع سوپ، سس، خورشت‌ و البته بسیاری از غذا‌های دیگر مورد استفاده قرار گرفته و تاثیر بسیاری در طعم و مزه غذا‌ها دارد می‌توانید استاک را خودتان در منزل تهیه کنید یا اینکه به صورت آماده از سوپر مارکت‌ها خریداری کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که اگر از قرص استاک استفاده می‌کنید در ابتدا نمک کمتری به غذا اضافه کنید چون قرص استاک کمی شور است پس در انتها غذا را بچشید اگر لازم بود نمک اضافه کنید. اگر دوست دارید خودتان استاک گوشت را در منزل تهیه کنید مقاله طرز تهیه استاک گوشت؛ فوت و فن های تهیه و نگهداری استاک را از دست ندهید در این مقاله همه نکات تهیه استاک گوشت و روش نگهداری آن را به طور کامل برای شما عزیزان شرح داده ایم.

بادمجان

3- بعد از اینکه گوشت را بار گذاشتید سراغ بادمجان ها بروید هنگام خرید بادمجان سعی کنید بادمجان های چین اول را بخرید؛ چون بادمجان‌های چین دوم و سوم معمولاً پر تخم و تلخ هستند. همچنین موقع خرید بادمجان حتماً بادمجان‌های براق، کشیده و سنگین را انتخاب کنید حواستان باشد که بادمجان زخمی نباشد. مهم ترین قسمت تهیه حلیم بادمجان گرفتن تلخی بادمجان ها است. در مطلب چطور تلخی بادمجان را بگیریم؟ مفصل در این خصوص توضیح دادیم در صورت تمایل حتما این مطلب را بخوانید.

وقتی که تلخی بادمجان ها را گرفتید قابلمه ای را انتخاب کنید به اندازه ۱/۳ گنجایشش روغن بریزید اگر روغن از ابتدا کم باشد باید مجدد اضافه کنید و این چند بار اضافه کردن روغن باعث می‌شود بادمجان روغن بیشتری به خودش جذب کند. بادمجان‌ها را در روغن داغ قرار دهید و اجازه دهید با حرارت تقریباً بالا سرخ شوند. حرارت بالا باعث می‌شود بادمجان روغن کمتری به خودش بگیرد.

حلیم بادمجان

بادمجان‌های سرخ شده را در یک قابلمه‌ای که در آن آب ریختید و در حال جوشیدن است، قرار دهید. بعد از یک دقیقه جوشیدن؛ آن‌ها را خارج کنید آبکشی کنید و آب قابلمه را هم عوض کنید. وقتی بادمجان در آب می‌جوشد تمام روغن‌هایی که به خودش گرفته را به آب پس می‌دهد قرار دادن بادمجان در آب جوش باعث می‌شود تلخی آن هم گرفته شود می‌توانید این کار را دو بار انجام دهید. 

4- وقتی گوشت پخت بادمجان سرخ شده را به آن اضافه کنید اجازه دهید حدود نیم ساعت روی حرارت بماند تا بادمجان بپزد حالا گوشت پخته شده + بادمجان + گردو آسیاب شده را با گوشت کوب دستی خوب بکوبید از گوشت کوب برقی هم می‌توانید استفاده کنید، اما گوشت دستی بهتر است، چون باعث کشدار شدن آن می‌شود در حالی که گوشت کوب برقی له می‌کند مخلوط گوشت و بادمجان را به برنج پخته شده که آب آن کاملا کشیده شده اضافه کنید و خوب مخلوط کنید و باز هم بکوبید هر چه بیشتر این مخلوط را بکوبید حلیم بادمجان کشدار‌تر و لذیذتر می‌شود.

حلیم بادمجان

5- بعد از کوبیدن مواد، کشک جوشیده را اضافه کنید حلیم بادمجان را ۱۰ دقیقه دیگر روی شعله ملایم بگذارید و خوب هم بزنید. این کار موجب می شود تا طعم خامی کشک گرفته شود و غذای شما نیز بهتر جا بیفتد. در مرحله آخر هم نصف زعفران، پیاز داغ و سیر داغ را اضافه کنید اگر می خواهید با نحوه دم کردن اصولی زعفران آشنا شوید پیشنهاد می کنیم به مقاله چطور یک زعفران دم کشیده خوش رنگ داشته باشیم مراجعه کنید.

با باقی‌ مانده زعفران، پیاز داغ و سیر داغ به علاوه نعنا داغ و گردو حلیم بادمجان را تزیین کنید. با مراجعه به مطلب بهترین روش درست کردن نعناع داغ مفصل در خصوص بهترین روش خشک کردن نعناع و طرز تهیه نعناع داغ صحبت کردیم این مطلب را از دست ندهید.

حلیم بادمجان

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها