|

طرز تهیه دلمه بادمجون؛ با این روش درست کن بی نظیر نشد با من!

دلمه بادمجان

دلمه بادمجان یه غذای خوشمزه و پرطرفداره که با بادمجان، پیاز، گوشت، برنج، لپه، سبزی دلمه و یک سری ادویه و چاشنی دیگه تهیه می شود

لینک کوتاه کپی شد
1

گروه آشپزی- غذاهایی مثل زرشک پلو با مرغ، خورشت قیمه، قورمه سبزی، خورشت قیمه بادمجان، چلو گوشت، خورشت کرفس، لوبیا پلو، باقالی پلو، مسمای مرغ و بادمجان، عدس پلو، کشک بادمجان، میرزاقاسمی، کوکوسبزی، کتلت، سیب زمینی کوکو و ... معمولا تو لیست غذایی همه خانواده ها هست اما گاهی اوقات دلمون میخواد طعم جدیدی رو امتحان کنیم.

به گزارش «شایانیوز»، پیشنهاد ما به شما برای این مواقع میتونه غذاهای سنتی شهرهای مختلف یا یه سری غذاهای بین المللی باشه اگر بخواهیم لیستی از این غذاها ارائه بدیم میتونیم به خورشت کدو حلوایی، خورشت آلو اسفناج، خورشت خلال بادام، اکبر جوجه، مرغ شکم پر، ماهی شکم پر، خورشت هویج، قیمه لا پلو، هویج پلو، آلبالو پلو، غم بر پلو، مانی پلو، کلم پلو، پلو شوشتری، میگو پلو، شیرین پلو، انار پلو، رشته پلو، امگشت پلو، کوفته تبریزی، دلمه فلفل، دلمه بادمجان، دلمه کلم، بادمجان شکم پر، گراتن بادمجان، لازانیا، سوپ پیاز، مرغ سوخاری پولکی، شنیسل مرغ، جوجه چینی، فاهیتای مرغ و ... باشه.

در این مطلب طرز تهیه دلمه بادمجان را برای شما آماده کردیم این غذای خوشمزه و پرطرفدار با بادمجان، پیاز، گوشت، برنج، لپه، سبزی دلمه و یک سری ادویه و چاشنی دیگه تهیه می شود اگر دوست دارید با طرز تهیه این غذای خوشمزه آشنا شوید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد اولیه لازم برای تهیه دلمه بادمجان برای 4 نفر

بادمجان دلمه ای بزرگ 5 عدد

گوشت چرخ کرده 150 گرم

قرص استاک گوشت 1 عدد

رب گوجه 3 قاشق غذاخوری

رب انار 3 قاشق غذاخوری

زرشک 2 قاشق غذاخوری

مرزه خشک  1/2 قاشق غذاخوری

نعناء خشک 1/2 قاشق غذاخوری

ترخون خشک 1/2 قاشق غذاخوری

سبزی دلمه (تره، گشنیز، ترخان، شوید، پیازچه به مقدار مساوی) 150 گرم

پیاز متوسط 3 عدد

برنج 1/2 پیمانه

لپه 1/2 پیمانه

کره 50 گرم

زردچوبه 1 قاشق چایخوری

ادویه کاری 1/2 قاشق چایخوری

فلفل قرمز 1/2 قاشق چایخوری

فلفل سیاه به میزان لازم

نمک به میزان لازم

روغن مایع به میزان لازم

دلمه بادمجان

طرز تهیه دلمه بادمجان

1- برای تهیه دلمه بادمجان می توانید هم از بادمجان قلمی هم از بادمجان دلمه ای استفاده کنید اما دلمه بادمجون با بادمجان دلمه ای مرسوم تر است. در صورت دلخواه می توانید از گوشت بادمجان که آن را خالی کردید، در مواد میانی استفاده کنید. پوست بادمجان ها را نگیرید چون تا حدی باعث حفظ شکل و شمایل دلمه می شود فقط در صورت دلخواه به صورت راه راه یا شطرنجی طرح دهید.

موقع بیرون آوردن مغز و گوشت بادمجان، مراقب باشید دیواره و ته بادمجان را سوراخ نکنید. موقع پر کردن بادمجان دقت داشته باشید که مقدار زیادی مواد را داخل بادمجان نریزد. چون لپه و برنج بعد از پخت، حجیم تر می شوند و احتمال باز شدن و ترکیدن بادمجان وجود دارد. وقتی که توی بادمجون ها رو خالی کردید آن ها را در آب نمک قرار دهید تا آب قهوه ای آن گرفته شود.

دلمه بادمجان

2- برنج را که از قبل پاک و خیس کردید، در مقداری آب و نمک در حال جوش بریزید. چند جوش که زد آبکش کنید حواستان باشد زمانی باید برنج را آبکش کنید که دانه‌های آن نرم شده باشد، ولی مغز آن هنوز سفت باشد پس از آبکشی آن را کنار بگذارید. لپه را هم از چند ساعت قبل با ۱ قاشق غذاخوری نمک خیس کنید بعد آبی که با آن لپه را خیس کردید بیرون بریزید سپس بدون اینکه آن را بشویید آب کافی اضافه کنید بگذارید تا بپزد اگر ما بین پخت به آن آب اضافه کنید باعث ترک خوردن لپه می‌شود.

3- پیازها را به صورت نگینی ریز خرد کنید نصف آن را برای سس کنار بگذارید بقیه را با گوشت +  فلفل سیاه + فلفل قرمز + زردچوبه + نمک + پودر کاری + روغن مایع حدود ۱۵ دقیقه تفت دهید. بعد سبزی ها + نیمی از رب انار + نیمی از رب گوجه + قسمت داخلی بادمجان ها که ساطوری شده + نصف کره + نمک را اضافه کنید مواد را خوب تفت دهید.

دلمه بادمجان

4- در مرحله بعد زرشک را بشورید کنار بگذارید تا آبش کشیده شود سپس به مواد اضافه کنید. نکته مهم در مورد زرشک نحوه شستن آن است زرشک با یک بار زیر آب گرفتن تمیز نمی‌شود برای شستن زرشک ابتدا زرشک‌ها را پاک کنید و در یک صافی یا الک بریزید الک را روی یک قابلمه یا کاسه قرار دهید و زیر شیر آب بگیرید بعد از چند دقیقه اگر الک را بلند کنید می‌بینید که داخل کاسه پر از شن ریزه شده این کار را باید تا جایی ادامه دهید تا آبی که داخل کاسه می‌ماند کاملاً تمیز باشد. 

5- برای سس پیاز تفت داده شده + روغن + کره + را داخل قابلمه بریزید به آن زردچوبه + فلفل سیاه + رب گوجه + نمک را اضافه کنید خوب تفت دهید بعد رب انار + زعفران + آب لیمو ترش + قرص استاک + 1 لیتر آب اضافه کنید منتظر بمانید تا جوش بیاید. اگر می خواهید با نحوه دم کردن اصولی زعفران آشنا شوید پیشنهاد می کنیم به مقاله چطور یک زعفران دم کشیده خوش رنگ داشته باشیم مراجعه کنید.

استاک گوشت

احتمالا این سوال براتون پیش آمده که استاک چیست و چه نقشی در طعم و مزه خورشت دارد؟ 

استاک یا آب گوشت، مرغ، ماهی یا سبزیجات از حرارت دادن استخوان‌ها به همراه سبزیجات ساقه‌ای و تعداد محدودی ادویه تهیه می‌شود. استاک در انواع سوپ، سس، خورشت‌ و البته بسیاری از غذا‌های دیگر مورد استفاده قرار گرفته و تاثیر بسیاری در طعم و مزه غذا‌ها دارد می‌توانید استاک را خودتان در منزل تهیه کنید یا اینکه به صورت آماده از سوپر مارکت‌ها خریداری کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که اگر از قرص استاک استفاده می‌کنید در ابتدا نمک کمتری به غذا اضافه کنید چون قرص استاک کمی شور است پس در انتها غذا را بچشید اگر لازم بود نمک اضافه کنید. اگر دوست دارید خودتان استاک گوشت را در منزل تهیه کنید مقاله طرز تهیه استاک گوشت؛ فوت و فن های تهیه و نگهداری استاک را از دست ندهید در این مقاله همه نکات تهیه استاک گوشت و روش نگهداری آن را به طور کامل برای شما عزیزان شرح داده ایم.

دلمه بادمجان

6- بادمجان ها را آب بکشید و بگذارید خشک شوند مایه دلمه را داخل بادمجان ها بریزید و آن ها را پر کنید. اگر سر بادمجان ها را بریده اید، دوباره سر جایش قرار دهید و فیکس کنید بادمجون های پر شده را با دقت داخل قابلمه بچینید حواستون باشه سس باید حداکثر تا نیمی از بادمجان ها را بپوشاند باید روی حرارت متوسط به مدت 1/30 ساعت بماند تا آماده شود. دقت کنید سایز قابلمه طوری باشد که بادمجان ها در کنار هم و تقریبا بدون فاصله قرار بگیرند تا در زمان جوشیدن سس، واژگون نشوند. در اواسط پخت در قابلمه را بردارید و کمی از سس را روی دلمه ها بریزید تا جذب آن شود.

دلمه بادمجان

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • ناشناس ارسالی در

    ایشالله خدا هدایتشون کنه اگه قابل هدایتن

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها