|

یه آش جذاب برای سفره شب یلدا

طرز تهیه آش انار؛ خوشمزه ای خوش آب و رنگ برای شب یلدا

آش انار

آش انار با حبوبات، سبزی، پیاز داغ، سیرداغ، سماق، آب انار و یک سری چاشنی و ادویه دیگه درست میشه که می تونید کوفته قلقلی هم بهش اضافه کنید.

لینک کوتاه کپی شد

گروه آشپزی- کم کم داریم به شب یلدا یعنی طولانی ترین شب سال نزدیک میشیم از قدیم شب یلدا همیشه با جشن و دورهمی همراه بوده که البته در یکی دو سال اخیر به خاطر کرونا برگزاری جشن های اینچنینی کم فروغ تر از قبل شده امسال هم شب یلدا در سایه کرونا برگزار می شود که احتمالا در خیلی از خانواده ها خبری از مهمونی و دورهمی نیست.

به گزارش «شایانیوز»، یکی از ویژگی های جشن شب یلدا خوراکی های خاصی است که در این شب سرو می شود علاوه بر غذاهایی مثل زرشک پلو، خورشت قیمه، قورمه سبزی، قیمه بادمجون، چلو گوشت، باقالی پلو که معمولا در همه مهمونی ها سرو میشه در شهرهای مختلف غذاهای خاصی رو برای این شب تدارک می بینند.

مثلا مازندرانی ها مرغ ناردونی رو حتما برای شب یلدا درست می کنند کلم پلو غذای مخصوص شیرازی ها برای شب یلداس، قزوینی ها هم سعی می کنند هر طور که شده انار پلو رو در کنار مخلفات دیگه شب یلدا درست می کنند، تارت انار، چیزکیک انار، کیک کدو حلوایی، کیک انار، سالاد انار، ژله، آش انار، ترشی انار و لبو و... هم از مخلفات دیگه شب یلداس که خیلی ها درست می کنند.

در این مطلب طرز تهیه آش انار را در نظر گرفته ایم این آش خوشمزه گزینه بسیار خوبی برای طولاترین شب سال است. آش انار با حبوبات، سبزی آش، پیاز داغ، سیرداغ، سماق، آب انار ترش و یک سری چاشنی و ادویه دیگه درست میشه اگه دوست داشته باشید می تونید کوفته قلقلی هم بهش اضافه کنید. اگر دوست دارید طرز تهیه این آش خوشمزه و خوش رنگ و لعاب یاد بگیرید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

آش انار

مواد اولیه لازم برای تهیه آش انار برای 4 نفر

لوبیا قرمز 1 پیمانه

برنج 1 پیمانه

عدس 1/2 پیمانه

بلغور گندم یا جو 1/2 پیمانه

آب انار ترش 3 پیمانه

دانه انار ۱ پیمانه

رب انار 2 قاشق غذاخوری

گوشت چرخ شده ۲۵۰ گرم

قرص استاک گوشت 2 عدد

پیاز ۱ عدد

سبزی آش ۵۰۰ گرم 

پیاز داغ 1 پیمانه

نعناع داغ 3 قاشق غذاخوری

پودر تخم گشنیز 2 قاشق چایخوری

زردچوبه 1 قاشق چایخوری

ادویه کاری 1/2 قاشق چایخوری

گلپر 1 قاشق غذاخوری

سماق 1 قاشق سوپخوری

نمک به میزان لازم

فلفل سیاه به میزان لازم

روغن مایع به میزان لازم

IMG_20211211_112230

طرز تهیه آش انار

1- حبوبات را از 24 ساعت قبل با آب سرد خیس کنید در این فاصله چند بار آب آن را عوض کنید سپس هر کدام را جداگانه بپزید. در تهیه این آش برنج در فرآیند پخت باید کاملاً له شود پس از برنج نیم دانه هم می‌توانید استفاده کنید.

2- یکی از مهم ترین مواد به کار رفته در آش پیاز داغ و نعناع داغ است پیاز داغ آش باید کاملاً ریز و خشک باشد برای داشتن یک پیاز داغ پودری و خشک پیاز را به صورت نازک برش بزنید سپس در روغن فراوان که از قبل داغ شده است سرخ کنید به این نکته توجه داشته باشید که پیاز باید در روغن شناور باشد بنابراین نباید حجم زیادی از پیاز را در یک مرحله اضافه کنید. بعد از اینکه پیاز سرخ شد آن را روی توری قرار دهید تا روغن اضافی آن کاملاً گرفته شود سپس روی سینی پهن کنید دوباره که این فرآیند را انجام دادید پیاز‌های جدیدی که سرخ کردید را روی پیازهای قبلی نریزید، چون باعث روغنی و خمیر شدن آن ها می‌شود.

پیاز داغ

در مقاله بهترین روش درست کردن پیاز داغ مفصل در خصوص درست کردن و نگهداری پیاز داغ توضیح دادیم در صورت تمایل به مقاله مذکور مراجعه کنید. همان طور که می دانید نعناع داغ هم یکی از مخلفات مهم برای تزئین و خوش طعم شدن آش است در مقاله بهترین روش درست کردن نعناع داغ نکات مهم تهیه نعناع داغ و خشک کردن نعناع را توضیح دادیم.

3- برای بار گذاشتن آش قابلمه‌ای را که گنجایش آن از مواد اولیه بیشتر است را انتخاب کنید حدود نصف آن را با آب پر کنید ( البته در خصوص آش انار، چون بعداً باید آب انار هم اضافه کنید در مقایسه با آش‌های دیگر باید در ابتدا آب کمتری اضافه کنید.) در آن را بگذارید و منتظر بمانید تا جوش بیاید سپس حبوباتی را که از قبل پخته اید + استاک + نیمی از پیاز داغ را به آب اضافه کنید در ظرف را بگذارید و اجازه دهید مجدد به جوش بیاید. سپس آب انار و رب انار را اضافه کنید.

آش انار

4- وقتی آب انار را اضافه کردید از جوش می افتد منتظر بمانید تا دوباره جوش بیاید بعد سبزی را اضافه کنید قبل از اینکه سبزی را بریزید ۱ قاشق چایخوری نمک اضافه کنید نمک باعث می‌شود رنگ سبزی به آش پس ندهد اجازه دهید حدود نیم ساعت با حرارت متوسط روبه بالا با در باز بجوشد. سبزی این شامل جعفری ۱۰۰ گرم، اسفناج ۱۰۰ گرم، تره ۱۵۰ گرم، گشنیز ۱۵۰ گرم می باشد.

5- حالا کوفته قلقلی‌ها را درست کنید برای این منظور گوشت + پیاز رنده شده + فلفل سیاه + زردچوبه + نمک + ادویه کاری را با هم مخلوط کنید کاملاً با دست ورز دهید اگر وقت دارید گوشت را در ظرف در بسته چند ساعت در یخچال استراحت دهید سپس کوفته‌ها را درست کنید.

کوفته-سرخ-شده2

از گوشت به اندازه گردو بردارید در دستتان فرم دهید سپس در ظرف مورد نظر چند قاشق روغن بریزید و روی حرارت متوسط رو به بالا قرار دهید اجازه دهید گوشت خودش را بگیرد. تا وقتی که گوشت خودش را نگرفته با قاشق هم نزنید فقط هرز گاهی به کمک دسته تابه گوشت‌ها را جا به جا کنید که نسوزد بعد از اینکه گوشت خودش را گرفت حرارت را متوسط کنید و اجازه دهید گوشت خوب سرخ شود.

در این مرحله، چون گوشت خودش را گرفته می‌توانید با قاشق آن را هم بزنید وقتی گوشت خوب سرخ شد و پخت کوفته قلقلی‌های شما آماده است به کوفته‌ها برای اینکه بپزد آب اضافه نکنید، چون گوشت آب می‌اندازد پس اجازه دهید با آب خودش بپزد.

آش انار

نکته مهم دیگر در فرآیند پخت گوشت این است که بعضی وقتی پیاز را رنده می‌کنند کاملاً آب آن را می‌گیرند و اصطلاحاً فقط تفاله‌های پیاز را به گوشت اضافه می‌کنند، اما بعد از پخت با این مشکل مواجه می‌شوند که گوشت بوی زهم می‌دهد؛ بنابراین نباید آب پیاز را کامل بگیرید بلکه وقتی پیاز را رنده کردید چند دقیقه آن را کنار بگذارید آبی که از پیاز جدا می‌شود را بگیرید و بقیه پیاز را به گوشت اضافه کنید اصلاً نیازی به فشار دادن پیاز و گرفتن تمام آب آن نیست.

6- نیم ساعت بعد از اینکه سبزی را ریختید گلپر و سماق را اضافه کنید پودر گشیز را هم در مقداری روغن تفت دهید و به آش اضافه کنید 10 دقیقه بعد از روی حرارت بردارید با دانه‌های انار + نعناع داغ + پیاز داغ + کوفته قلقلی تزیین کنید.

آش انار

اگر دوست دارید آشپزی های ما رو دنبال کنید به صفحه آشپزی شایانیوز سر بزنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها