|

یه دسر آسون و جذاب برای شب یلدا

طرز تهیه ژله هندوانه ویژه شب یلدا؛ یه روش آسون برای جدا کردن ژله از قالب

ژله هندوانه

دسرهایی که برای شب یلدا در نظر گرفته می شوند معمولا تِمی از میوه های مختص این شب یعنی انار، خرمالو، هندوانه و کدو حلوایی دارند.

لینک کوتاه کپی شد
7

گروه آشپزی- شب یلدا یا شب چله یکی از جشن های کهن ایرانی هاست که قدمتی هزاران ساله دارد. در این شب که طولاتی ترین شب سال است زمین آماده تاج گذاری زمستان می شود مردم هم به بهانه رهسپار کردن پاییز دور هم جمع می شوند و به پیشواز زمستان می روند.

به گزارش «شایانیوز»، یکی از ویژگی های شب یلدا خوراکی های خاصی است که در این شب سرو می شود. در هر شهر و فرهنگی غذای ویژه ای را برای جشن شب یلدا تدارک می بینند. سبزی پلو با ماهی، مرغ ناردونی، انار پلو، زرشک پلو، کلم پلوی شیرازی، آش انار، سالاد انار و ... همه و همه رنگ ویژه ای به این شب می دهند و لذت با هم بودن را چندین برابر می کنند.

اگر بخواهید برای مهمونی شب یلدا سنگ تمام بزارید نمیتونید از دسرها غافل بشید این خوشمزه های خوش رنگ و لعاب زیبایی خاصی به سفره شما می دهند. دسرهای شب یلدا معمولا تِمی از میوه های مختص این شب یعنی انار، خرمالو، هندوانه و کدو حلوایی دارد. بنابراین شما می توانید دسرهایی مثل تارت انار، حلوای هویج، چیز کیک انار، تارت کدو حلوایی، چیز کیک کدو حلوایی، کیک کدو حلوایی، کیک خرمالو، کیک انار، ژله هندوانه و ... را برای این شب آماده کنید.

در این مطلب آموزش ژله هندوانه که یکی از ساده ترین و در عین حال زیباترین ژله ها می باشد را در نظر گرفتیم اگر دوست دارید طرز تهیه این ژله خوشمزه و جذاب را یاد بگیرید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

ژله هندوانه

مواد اولیه لازم برای تهیه ژله هندوانه

ژله قرمز 2 بسته

آب جوش 2 لیوان

شیر 1 لیوان

ژله آلوئه ورا 1 بسته

آب جوش 1 لیوان

شیر 1/2 لیوان

ژله سبز 1 بسته

آب جوش 1 لیوان

شیر 1/2 لیوان

هندوانه

طرز تهیه ژله هندوانه

1- قبل از شروع کار قالب مورد نظر را با آب سرد بشویید و در فریزر قرار دهید تا کاملاً سرد شود. برای تهیه ژله بهتر است از قالب های فلزی (گالوانیزه) استفاده کنید. کار کردن با قالب های سلیکونی کمی سخت است بنابراین اگر تازه کار هستید از این قالب ها استفاده نکنید چون برگرداندن آن سخت می‌شود و غالباً نمی‌توانید سالم از قالب جدا کنید در نتیجه زحماتتان هدر می‌رود.

2- برای قسمت قرمز می توانید از پودر ژله توت فرنگی، آلبالو یا انار استفاده کنید. پودر ژله را داخل ظرف بریزید 2 لیوان آب جوش به آن اضافه کنید حدود ۲ دقیقه هم بزنید تا مخلوط شود سپس برای اینکه دانه‌های ژله کاملا حل شوند آن را روی سماور یا داخل ماکروفر قرار دهید. اگر خواستید ژله را داخل ماکروفر قرار دهید هر ۳۰ ثانیه یکبار از ماکروفر خارج کنید دوباره هم بزنید و داخل ماکروفر قرار دهید تا دانه‌های ژله حل شوند حواستان باشد ژله نباید بجوشد سپس آن را کنار بگذارید تا خنک شود. بعد شیر را که قبلا آن را از یخچال خارج کردید و به دمای محیط رسیده را کم کم به آن اضافه کنید وقتی هم دما شده باشند شیر به هیچ عنوان نمی‌برد. ژله آلوئه ورا و ژله سبز را هم به همین ترتیب آماده کنید. برای ژله سبز می توانید از پودر ژله کیوی، طالبی یا لیمو استفاده کنید.

ژله هندوانه

معمولا روی بسته های ژله نوشته شده که هر بسته را با 1 لیوان آب سرد و 1 لیوان آب جوش مخلوط کنید اما اگر ژله ها را فقط با آب جوش مخلوط کنید هم زودتر می بندند هم اینکه در نهایت شفاف تر می شوند همچنین بهتر است به جای 2 لیوان آب از 1/5 لیوان آب استفاده کنید.

3- وقتی ژله‌ها را طبق روش گفته شده آماده کردید حالا باید آن‌ها را داخل قالب بریزید ابتدا ژله قرمز را بریزید سعی کنید لایه‌ها را منظم بریزید تا در نهایت کار زیباتری داشته باشید هر لایه را که ریختید دور کار را تمیز کنید و حباب‌ها را با کمک خلال دندان بگیرید بعد به مدت ۱۰ دقیقه داخل فریزر قرار دهید تا نیم بند شود برای لایه بعدی باید ژله آلوئه ورا را بریزید دوباره داخل فریزر قرار دهید تا نیم بند شود بعد هم ژله سبز را بریزید. وقتی آخرین لایه را ریختید قالب را داخل یخچال بزارید و اجازه دهید حداقل 4 ساعت بماند تا خوب خودش را بگیرد.

حواستون باشه لایه های زیرین باید نیم بند شده باشند اگر لایه زیرین کاملا خودش را بگیره دیگه لایه رویی بهش نمی چسبه اگر هم هنوز خوب نگرفته باشه وقتی لایه بعدی رو می ریزید لایه زیرین ممکنِ وا بره. بعد از اینکه لایه اول نیم بند شد خواستید لایه های بعدی رو بریزید با قاشق خیلی آروم بریزید تا به لایه زیری فشار وارد نشه.

ژله هندوانه

4- مهم‌ترین قسمت در تهیه کرم و ژله خارج کردن آن از قالب است برای این که راحت‌تر باشید کرم و ژله را معمولاً از یک روز قبل درست کنید و بزارید یک روز کامل در یخچال بماند تا کاملاً سفت شود سپس از یخچال خارج کنید با کارد تمیز با احتیاط دور قالب را جدا کنید بعد قالب را چند ثانیه در ظرف آب گرم قرار دهید تا به آن شوک وارد شود. به این نکته توجه داشته باشید که منظور از آب گرم آب جوش نیست پس هیچ وقت دسر را در آب جوش قرار ندهید.

ظرفی که می‌خواهید دسر را در آن سرو کنید زیر آب سرد بگیرید سپس مثل موقعی که برنج را بر می‌گردانید دسر را برگردانید اگر از ظرف جدا شده باشد معمولاً یک صدایی می‌دهید اگر جدا نشد مجدداً با چاقو دور آن را در بیاورد و این مراحل را تکرار کنید وقتی دسر را از ظرف خارج کردید با دستمال کاغذی کاملاً اطراف ظرف را تمیز کنید توجه داشته باشید که دسر را در مرکز ظرف برگردانید.

ژله هندوانه

5- برای اینکه دسر شما جلوه زیباتری داشته باشد بهتر است که آن را در ظرف چینی سفید برگردانید سپس می‌توانید با خامه فرم گرفته و یا ژله هایی که به صورت مکعبی برش زده اید و در ترکیب دسر استفاده شده یا شکلات چیپسی یا تکه های میوه تزیین کنید.

اگر دوست دارید آشپزی های ما رو دنبال کنید به صفحه آشپزی شایانیوز سر بزنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • ناشناس ارسالی در

    خوشمزه شده؟

  • هم وطن ارسالی در

    خوشمزه شده بود؟؟.؟.؟!

  • Nazanin Zahra ارسالی در

    عالییییئییییییییییییییییییییییییی❤

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها