|

چیز کیک انار بدون فر

طرز تهیه چیز کیک انار یخچالی؛ این خوشگلِ خوشمزه رو شب یلدا حتما درست کنید

 چیز کیک انار

چیز کیک از دو لایه تشکیل شده لایه اصلی آن متشکل از پنیر خامه ای و خامه می‌باشد لایه زیرین از بیسکویت پودر شده یا کیک اسفنجی تهیه می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد
2

گروه آشپزی- شب یلدا یا شب چله یکی از جشن های کهن ایرانی هاست که قدمتی هزاران ساله دارد. در این شب که طولاتی ترین شب سال است زمین آماده تاج گذاری زمستان می شود مردم هم به بهانه رهسپار کردن پاییز دور هم جمع می شوند و به پیشواز زمستان می روند. رسم است که در این شب خانواده ها دور هم جمع میشن و با خوردن میوه، تنقلات، دسرهای متنوع و با خواندن شاهنامه و گرفتن فال حافظ، اوقاتی دلپذیر و خاطره‌ای به‌ یاد ماندنی برا خود می‌سازند. 

به گزارش «شایانیوز»، همان طور که گفتیم یکی از ویژگی های شب یلدا خوراکی های خاصی است که در این شب سرو می شود. در هر شهر و فرهنگی غذای ویژه ای را برای شب یلدا تدارک می بینند. سبزی پلو با ماهی، مرغ ناردونی، انار پلو، زرشک پلو، کلم پلوی شیرازی، آش انار، سالاد انار و ... همه و همه رنگ ویژه ای به این شب می دهند و لذت با هم بودن را چندین برابر می کنند.

اگر بخواهید برای مهمونی شب یلدا سنگ تمام بزارید نمیتونید از دسرها غافل بشید این خوشمزه های خوش رنگ و لعاب زیبایی خاصی به سفره شما می دهند. دسرهای شب یلدا معمولا تِمی از میوه های مختص این شب یعنی انار، خرمالو، هندوانه و کدو حلوایی دارد. بنابراین شما می توانید دسرهایی مثل تارت انار، حلوای هویج، چیز کیک انار، تارت کدو حلوایی، چیز کیک کدو حلوایی، کیک کدو حلوایی، کیک خرمالو، کیک انار، ژله هندوانه، ژله انار و ... را برای این شب آماده کنید.

در این مطلب آموزش چیز کیک انار را در نظر گرفتیم اگر دوست دارید طرز تهیه این دسر خوشمزه و جذاب را یاد بگیرید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید. چیز کیک یا کیک پنیر یکی از محبوب‌ترین دسر‌های دنیاست که از دو لایه تشکیل شده لایه اصلی آن متشکل از انواع پنیر مثل پنیر خامه‌ای، پنیر ماسکارپونه و خامه می‌باشد که معمولاً با پودر قند یا پودر شکر شیرین می‌شود. لایه زیرین چیز کیک از بیسکویت پودر شده یا انواع کیک‌ها علی الخصوص کیک اسفنجی تهیه می‌شود. روی چیز کیک بنا به ذائقه افراد می‌تواند با انواع سس، ژله یا میوه تزئین شود. چیز کیک بر اساس نوع تهیه آن به دو دسته پخته شده و پخته نشده (یخچالی) تقسیم می‌شوند. 

چیز کیک انار

مواد اولیه لازم برای تهیه چیز کیک انار

بیسکویت پتی بور ۲ بسته

کره 120 تا 150 گرم

پنیر ماسکارپونه 200 گرم

خامه قنادی یا خامه صبحانه 200 گرم

ژله انار ۱ بسته

آب در حال جوش ۱/۵ پیمانه

پودر ژلاتین ۱/۵ قاشق غذاخوری

آب سرد برای حل کردن ژلاتین ۵ برابر وزن ژلاتین

پودر قند ۴ قاشق غذاخوری

وانیل 1/4 قاشق چایخوری

انار دون شده 1 پیمانه

b7bdd3c6-vegan_pomegranate_cheesecake_l2

طرز تهیه چیز کیک انار

۱- بیسکویت را داخل میکسر یا غذاساز بریزید تا کاملاً پودر شود. می‌توانید بیسکویت‌ها را با دست خرد کنید بعد داخل کیسه فریزر بریزید و با گوشت کوب آن را پودر کنید بعد از اینکه بیسکویت‌ها کاملاً پودر شدند کره آب شده + وانیل را به آن اضافه کنید با لیسک هم بزنید تا خمیر یکدستی به دست آید. برای آب کردن کره هیچ وقت آن را روی حرارت مستقیم قرار ندهید کره را روی سماور یا کتری قرار دهید تا آب شود.

۲- کف قالب کمربندی ۲۵ سانتی کیسه فریزر قرار دهید بیسکویت‌ها را داخل قالب بریزید خوب فشرده کنید تا کاملاً صاف و یکدست شود بعد به مدت حداقل 30 دقیقه داخل یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد. اگر قالب کمربندی ندارید می‌توانید کف قالب مورد نظر را با سلفون بپوشانید حتماً سلفون را به اندازه‌ای انتخاب کنید که از قالب بیرون بیاید تا بعداً بتوانید مثل دستگیره از آن برای بیرون آوردن چیز کیک از قالب استفاده کنید.

IMG_20211213_133455

۳- پنیر خامه‌ای را از یک ساعت قبل از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسد بعد پنیر + پودر قند را با همزن هم بزنید بعد خامه را به آن اضافه کنید و مجدد با همزن هم بزنید اگر از خامه قنادی استفاده کردید پودر قند را حذف کنید اگر خواستید کرم پنیری شما رنگی شود می‌توانید کمی آب انار یا رنگ خوراکی صورتی به آن اضافه کنید خامه قنادی نسبت به خامه صبحانه گران‌تر است بنابراین اگر خواستید ارزان‌تر تمام شود از خامه صبحانه استفاده کنید.

خامه قنادی را با روش زیر فرم دهید:

فرم دادن خامه نیاز به کمی دقت و مهارت دارد اگر حوصله ندارید می توانید به اندازه نیازتون خامه فرم گرفته از شیرینی فروشی ها تهیه کنید اما اگر خواستید خودتون خامه را فرم دهید خامه قنادی را از لوازم قنادی ها تهیه کنید. خامه را حتما توی فریزر نگهداری کنید و در زمان استفاده از 1 ساعت قبل در یخچال بزارید تا کمی نرم بشه و حالت بستنی پیدا کنه سپس به اندازه نیازتون ازش جدا کنید و بقیه را داخل فریزر قرار دهید.

خامه قنادی

ابتدا همزن را روی درجه کُند قرار دهید تا خامه باز و یکدست شود سپس سرعت آن را کاملا زیاد کنید حجم خامه باید با اندازه پره های همزن تناسب داشته باشد اگر بیشتر بریزید یا کاسه خیلی بزرگتر از سایز پره های همزن باشد خوب فرم نمی گیرد. برای فرم دادن باید حدود 5 تا 7 دقیقه با دور تند همزن هم بزنید البته این زمان بندی تقریبی است به قدرت همزن شما هم بستگی دارد و ممکن بیشتر از این تایم طول بکشد.

وقتی خامه شروع به فرم گرفتن می کند حفره هایی وسط آن ایجاد می شود خامه وقتی آماده است که به هیچ عنوان از پره همزن و کاسه نریزد و رد پره های همزن روی آن باقی بماند. دو سه دقیقه بعد از هم زدن اگر خامه هنوز خیلی یخ باشد فرم کاذب می گیرد که در این حالت اگر دو دقیقه صبر کنید می بینید که خامه شل شده و فرمش را از دست میده بنابراین حتما زمانی شروع به هم زدن کنید که خامه به حالت بستنی در اومده باشه.

ژلاتین

۴- پودر ژلاتین + آب سرد را روی سماور قرار دهید تا شفاف شود سپس ژلاتین را کنار بگذارید تا کمی خنک شود بعد به مخلوط خامه + پنیر اضافه کنید سپس مواد را روی بیسکویت بریزید و به مدت یک ساعت داخل یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد. 

اگر خواستید به جای پودر ژلاتین می توانید از ورق ژلاتین استفاده کنید دسر‌هایی که با ورق ژلاتین تهیه می‌شوند به نسبت لطیف‌تر هستند بنابراین بهتر است از ورق ژلاتین استفاده کنید. برای استفاده از پودر ژلاتین باید از آب سرد استفاده کنید برای هر یک گرم پودر یا ورق ژلاتین ۵ برابر آب نیاز دارید یعنی برای ۱۲ گرم پودر یا ورق ژلاتین ۶۰ گرم آب لازم است. وقتی پودر ژلاتین و آب را با هم مخلوط کردید برای اینکه شفاف شود آن را روی حرارت غیر مستقیم (بخار آب کتری یا سماور) قرار دهید.

اگر خواستید از ورق ژلاتین استفاده کنید ابتدا توی یک کاسه آب سرد بریزید بعد ورق‌ها را توی آب خیس کنید بعد با توجه به وزن ورق‌ها آب سرد کنار بگذارید بعد از اینکه ورق‌ها کمی نرم شد آن‌ها را داخل آبی که از قبل کنار گذاشته اید قرار دهید سپس روی حرارت غیر مستقیم بگذارید تا نرم و شفاف شود. اگر در دستور شیر یا مایعی داشتید که باید روی حرارت قرار بگیرد ورق ژلاتین را وقتی که نرم شد به شیر یا مایعی که روی حرارت گذاشتید و داغ شده است اضافه کنید و اجازه بدهید شفاف شود.

ژله انار

۵- پودر ژله را داخل ظرف بریزید آب جوش به آن اضافه کنید حدود ۲ دقیقه هم بزنید تا مخلوط شود سپس برای اینکه دانه‌های ژله کاملا حل شوند آن را روی سماور یا داخل ماکروفر قرار دهید. اگر خواستید ژله را داخل ماکروفر قرار دهید هر ۳۰ ثانیه یکبار از ماکروفر خارج کنید دوباره هم بزنید و داخل ماکروفر قرار دهید تا دانه‌های ژله حل شوند حواستان باشد ژله نباید بجوشد سپس آن را کنار بگذارید تا خنک شود. 

معمولا روی بسته های ژله نوشته شده که هر بسته را با 1 لیوان آب سرد و 1 لیوان آب جوش مخلوط کنید اما اگر ژله ها را فقط با آب جوش مخلوط کنید هم زودتر می بندد هم اینکه در نهایت شفاف تر می شوند بهتر است به جای 2 لیوان آب از 1/5 لیوان آب استفاده کنید.

چیز کیک انار

۶- بعد از اینکه لایه پنیری خودش را گرفت از یخچال خارج کنید دانه‌های انار را روی آن بچینید سپس چند قاشق از ژله را که کاملاً از دما افتاده رویش بریزید حدود ۱۵ دقیقه در یخچال قرار دهید تا دانه‌های انار با کمک ژله فیکس شوند بعد آن را از یخچال خارج کنید و بقیه ژله را روی آن بریزید و داخل یخچال قرار دهید تا کاملاً خودش را بگیرد.

۷- برای خارج کردن چیز کیک از قالب ابتدا با کارد نوک تیز دور تا دور چیز کیک را آزاد کنید بعد کمربند قالب را باز کنید اگر از قالب کمربندی استفاده نکردید باز هم با کارد دور تا دور چیز کیک را آزاد کنید بعد به آرامی سلفون را از قالب بیرون بکشید چیز کیک را روی میز کار قرار دهید با کمک یک کفگیر به ظرف سرو منتقل کنید. برای برش زدن چیز کیک آن را ۱۵ دقیقه قبل از یخچال خارج کنید تا لایه بیسکویتی کمی نرم شود و موقع برش خوردن نشکند.

اگر دوست دارید آشپزی های ما رو دنبال کنید به صفحه آشپزی شایانیوز سر بزنید.

IMG_20211213_135843

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها