|

یه دسر خلاقانه برای شب یلدا

طرز تهیه ژله سورپرایز ویژه شب یلدا؛ ترکیبی از ژله انار و پاناکوتا

 ژله سورپرایز

ژله سورپرایز یه دسر خیلی خوشگل و خلاقانه برای شب یلدا است این دسر خوشمزه ترکیبی از ژله انار و پاناکوتا می باشد.

لینک کوتاه کپی شد
6

گروه آشپزی- دیگه کم کم داریم به شب یلدا و خوراکی های خوشمزش نزدیک میشیم همون طور که میدونید چیدمان سفره شب یلدا در هر شهر و فرهنگی متفاوت است و مردم هر منطقه براساس آداب و رسوم محلی که در آن زندگی می‌کنند، خوراکی‌های خاصی را بر سر سفره یلدا قرار می‌دهد. مثلا مازندرانی ها مرغ ناردونی رو حتما برای شب یلدا درست می کنند کلم پلو غذای مخصوص شیرازی ها برای شب یلداس، قزوینی ها هم سعی می کنند هر طور که شده انار پلو رو در کنار مخلفات دیگه شب یلدا درست کنند.

به گزارش «شایانیوز»، این روزها درست کردن دسر هم برای مهمونی ها مد شده دسرهای شب یلدا معمولا تِمی از میوه های مختص این شب یعنی انار، خرمالو، هندوانه و کدو حلوایی دارند. بنابراین شما می توانید دسرهایی مثل تارت انار، حلوای هویج، چیز کیک انار، تارت کدو حلوایی، چیز کیک کدو حلوایی، کیک کدو حلوایی، کیک خرمالو، کیک انار، بیسکویت یلدایی، ژله هندوانه و ... را برای این شب آماده کنید.

درست کردن دسرهایی مثل تارت و چیز کیک کمی سخت و وقت گیره بنابراین اگر تایم کمی دارید در عین حال دوست دارید یه دسر خیلی خوشگل و جذاب درست کنید باید یه مقدار خلاقیت داشته باشید در این بخش یه دسر خیلی خوشگل و خلاقانه که ترکیب پاناکوتا و ژله هست براتون آماده کردیم. این دسر در عین حال که خیلی سادس قیافه خیلی جذابی داره اگر دوست طرز تهیه این خوشگلِ خوشمزه رو یاد بگیرید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد اولیه لازم برای تهیه ژله سورپرایز

شیر 2 پیمانه

شکر 6 قاشق غذاخوری

پودر ژلاتین 2 قاشق غذاخوری سرپر

آب سرد برای حل کردن ژلاتین 5 برابر وزن ژلاتین

خامه صبحانه 150 گرم

ژله انار 2 بسته

آب جوش 3 پیمانه

IMG_20211214_154159

طرز تهیه ژله سورپرایز

1- قبل از شروع کار قالب مورد نظر را با آب سرد بشویید و در فریزر قرار دهید تا کاملاً سرد شود. برای تهیه ژله و کرم بهترِ از قالب های فلزی (گالوانیزه) استفاده کنید. کار کردن با قالب های سلیکونی کمی سختِ بنابراین اگر تازه کار هستید از این قالب ها استفاده نکنید چون برگرداندن آن سخت می‌شود و غالباً نمی‌توانید سالم از قالب جدا کنید در نتیجه زحماتتان هدر می‌رود.

2- پودر ژلاتین + آب سرد را روی سماور قرار دهید تا شفاف شود. اگر خواستید به جای پودر ژلاتین می توانید از ورق ژلاتین استفاده کنید دسر‌هایی که با ورق ژلاتین تهیه می‌شوند به نسبت لطیف‌تر هستند بنابراین بهتر است از ورق ژلاتین استفاده کنید. برای استفاده از پودر ژلاتین باید از آب سرد استفاده کنید برای هر یک گرم پودر یا ورق ژلاتین ۵ برابر آب نیاز دارید یعنی برای ۱۲ گرم پودر یا ورق ژلاتین ۶۰ گرم آب لازم است. وقتی پودر ژلاتین و آب را با هم مخلوط کردید برای اینکه شفاف شود آن را روی حرارت غیر مستقیم (بخار آب کتری یا سماور) قرار دهید.

ژلاتین

اگر خواستید از ورق ژلاتین استفاده کنید ابتدا توی یک کاسه آب سرد بریزید بعد ورق‌ها را توی آب خیس کنید بعد با توجه به وزن ورق‌ها آب سرد کنار بگذارید بعد از اینکه ورق‌ها کمی نرم شد آن‌ها را داخل آبی که از قبل کنار گذاشتید قرار دهید سپس روی حرارت غیر مستقیم بگذارید تا نرم و شفاف شود. اگر در دستور شیر یا مایعی داشتید که باید روی حرارت قرار بگیرد ورق ژلاتین را وقتی که نرم شد به شیر یا مایعی که روی حرارت گذاشتید و داغ شده است اضافه کنید و اجازه بدهید شفاف شود.

3- تا پودر ژلاتین آماده بشه شیر + شکر با هم مخلوط کنید روی حرارت ملایم بزارید تا شکر حل شود. خامه را هم روی حرارت غیر مستقیم کتری بزارید تا رقیق شود حالا چند قاشق از شیر داغ را بریزید توی خامه و هم بزنید تا کاملا رقیق بشه بعد خامه را به بقیه شیر اضافه کنید در آخر ژلاتین را هم اضافه کنید. پاناکوتا را داخل قالب بریزید توی یخچال بزارید تا خودش را بگیرد. باید از قالبی انتخاب کنید که تا نیمه های آن از مواد پاناکوتا پر شود.

ژله انار

4- پودر ژله را داخل ظرف بریزید 3 لیوان آب جوش به آن اضافه کنید حدود ۲ دقیقه هم بزنید تا مخلوط شود سپس برای اینکه دانه‌های ژله کاملا حل شوند آن را روی سماور یا داخل ماکروفر قرار دهید. اگر خواستید ژله را داخل ماکروفر قرار دهید هر ۳۰ ثانیه یکبار از ماکروفر خارج کنید دوباره هم بزنید و داخل ماکروفر قرار دهید تا دانه‌های ژله حل شوند حواستان باشد ژله نباید بجوشد سپس آن را کنار بگذارید تا خنک شود.

معمولا روی بسته های ژله نوشته شده که هر بسته را با 1 لیوان آب سرد و 1 لیوان آب جوش مخلوط کنید اما اگر ژله ها را فقط با آب جوش مخلوط کنید هم زودتر می بندند هم اینکه در نهایت شفاف تر می شوند همچنین بهتر است به جای 2 لیوان آب از 1/5 لیوان آب استفاده کنید.

5- وقتی پاناکوتا خودش را گرفت دور قالب را با چاقو آزاد کنید داخل سینی برگردانید قالب را تمیز کنید دوباره پاناکوتا را داخل همون قالب برگردونید حالا از ژله ای که خنک شده روی پاناکوتا بریزید دور قالب را با چاقو آزاد کنید تا ژله کاملا اطراف پاناکوتا را بگیرد تو این مرحله سرعت عمل خیلی مهمه چون پاناکوتا سرد و ژله سریع میبنده. قالبُ بزارید داخل یخچال باید 6 تا 8 ساعت بماند تا آماده شود.

IMG_20211214_172830 (1)

6- مهم‌ترین قسمت در تهیه کرم و ژله خارج کردن آن از قالب است برای این که راحت‌تر باشید کرم و ژله را معمولاً از یک روز قبل درست کنید و بزارید یک روز کامل در یخچال بماند تا کاملاً سفت شود سپس از یخچال خارج کنید با کارد تمیز با احتیاط دور قالب را جدا کنید بعد قالب را چند ثانیه در ظرف آب گرم قرار دهید تا به آن شوک وارد شود. به این نکته توجه داشته باشید که منظور از آب گرم آب جوش نیست پس هیچ وقت دسر را در آب جوش قرار ندهید.

ظرفی که می‌خواهید دسر را در آن سرو کنید زیر آب سرد بگیرید سپس مثل موقعی که برنج را بر می‌گردانید دسر را برگردانید اگر از ظرف جدا شده باشد معمولاً یک صدایی می‌دهید اگر جدا نشد مجدداً با چاقو دور آن را در بیاورد و این مراحل را تکرار کنید وقتی دسر را از ظرف خارج کردید با دستمال کاغذی کاملاً اطراف ظرف را تمیز کنید توجه داشته باشید که دسر را در مرکز ظرف برگردانید. برای اینکه دسر شما جلوه زیباتری داشته باشد بهتر است که آن را در ظرف چینی سفید برگردانید.

اگر دوست دارید آشپزی های ما رو دنبال کنید به صفحه آشپزی شایانیوز سر بزنید.

IMG_20211214_154230

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی