|

اینم یه آلو مسمای لذیذ و خوشمزه

طرز تهیه "خورشت مرغ و آلو" ؛ خوشمزه ترین مرغی که تا الان خوردید

 خورشت مرغ و آلو

خورشت مرغ و آلو غذایی بسیار لذیذ و خوشمزس که با مرغ، آلو بخارا، پیاز فراروان، زعفران و یک سری ادویه و چاشنی دیگه تهیه میشه.

لینک کوتاه کپی شد
1

گروه آشپزی- معمولا وقتی مهمون داشته باشیم سراغ هر غذایی نمیریم چون یک سری غذاها مثل آلبالو پلو، خورشت کدو حلوایی، خورشت هویج، هویج پلو، پلو شوشتری، خورشت بامیه، خورشت خلال، خورشت کرفس، خورشت آلو اسفناج، غم بر پلو، کلم پلو، کدو پلو، انار پلو و... خاص هستند و ممکن یه عده ای دوست نداشته باشند در مقابل یه سری غذاها مثل زرشک پلو با مرغ، خورشت فسنجان، قورمه سبزی، قیمه، خورشت بادمجان، چلو گوشت، باقالی پلو، مرصع پلو، قیمه نثار، ته چین، مسمای مرغ بادمجان، خورشت مرغ و آلو، مرغ شکم پر، ماهی شکم پر، اکبر جوجه و ... هستند که تقریبا با ذائقه بیشتر ایرانی ها جور درمیاد پس چه بهتر که برای مهمونی ها این غذاها رو درست کنیم. 

به گزارش «شایانیوز»، خورشت مرغ و آلو غذایی بسیار لذیذ و خوشمزس که با مرغ، آلو بخارا، پیاز فراروان، زعفران و یک سری ادویه و چاشنی دیگه تهیه میشه. در این مطلب طرز تهیه این غذای خوشمزه را آموزش می دهیم پس در ادامه با ما همراه باشید تا فوت و فن های پخت این خورشت خوشمزه رو یاد بگیرد.

مواد اولیه لازم برای تهیه خورشت مرغ و آلو برای 4 نفر

مرغ 4 تکه

پیاز بزرگ 1 عدد

استاک مرغ 1 عدد

شکر 2 قاشق غذاخوری

پیاز داغ 2 قاشق غذاخوری

هویج متوسط ۲ عدد

ساقه کرفس ۲ عدد

رزماری 2 عدد

برگ بو 2 عدد

آلو بخارا 150 گرم

زردچوبه 2 قاشق چایخوری

نمک 1 قاشق چایخوری

فلفل قرمز ۱/۴ قاشق چایخوری

فلفل سیاه ۱/۴ قاشق چایخوری

ساقه جعفری یک دسته کوچک

رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده غلیظ 1 قاشق غذاخوری

آبلیمو تازه 1 قاشق غذاخوری

روغن مایع به میزان لازم

خورشت مرغ و آلو

عکس از صفحه maryam.cooking

طرز تهیه خورشت مرغ و آلو

1- همیشه برای خوشمزه و خوش طعم‌تر شدن مرغ آن را با نمک + فلفل سیاه + فلفل قرمز + روغن مایع یا روغن زیتون + پیاز + ساقه کرفس + هویج + زردچوبه + 1 قاشق غذاخوری زعفران + ساقه جعفری + برگ بو +  1 قاشق غذاخوری آبلیمو تازه + رزماری مزه دار کنید و حداقل به مدت ۲ ساعت در یخچال قرار دهید وقتی این مواد را به مرغ اضافه کردید کاملاً با دست آن را ورز دهید تا جذب مرغ شوند.

همیشه برای مزه دار کردن اول زعفران + فلفل + زردچوبه + نمک را به مرغ اضافه کنید با دست خوب ورز دهید سپس پیازهای خلالی خرد شده را داخل ظرف حاوی مواد بریزید. به این نکته توجه داشته باشید که اگر اول پیاز را به مرغ اضافه کنید بعد زعفران را، زعفران به جای اینکه به خرد مرغ برود به خرد پیاز می رود پس همیشه ابتدا زعفران را اضافه کنید مرغ را با آن ماساژ دهید سپس پیاز و بقیه مواد به جز روغن را اضافه کنید هویج و ساقه کرفس را به صورت درشت خرد کنید تا طعم آن خارج شود. روی ظرف سلفون بکشید و مواد را 1 ساعت داخل یخچال استراحت دهید. 

مزه دار کردن مرغ

ممکنِ این سوال براتون پیش بیاد که چرا با وجود زعفران باید زردچوبه هم اضافه کرد؟

مرغ یک بوی زهمی دارد که تنها توسط زردچوبه گرفته می‌شود در واقع زردچوبه بهترین ادویه برای گرفتن بوی زهم مرغ است پس از آن غافل نشوید چون تاثیر بسیاری در طعم مرغ دارد. برای مزه دار کردن مرغ می توانید زعفران را حذف کنید اما زردچوبه را به هیچ عنوان حذف نکنید.

بعد از ۱ ساعت که مواد در یخچال استراحت کردند 2 قاشق غذاخوری روغن مایع یا روغن زیتون به آن اضافه کنید اگر روغن را با بقیه مواد اضافه کنید روغن باعث می‌شود که مزه‌ها کاملا به خرد مرغ نرود. بعد از اینکه روغن را اضافه کردید دوباره مواد را حسابی با دست زیر و رو کنید تا مزه‌ها با هم ترکیب شوند مجدد روی ظرف سلفون بکشید و حداقل 1 ساعت دیگر به آن استراحت دهید.

خورشت مرغ و آلو

عکس از صفحه ashpazi.sharareh

بعد از اینکه مرغ ها مزه دار شدند داخل تابه 2 قاشق روغن مایع بریزید و مرغ را با حرارت متوسط تفت دهید تا طلایی شود. نکته مهمی که هنگام سرخ کردن مرغ باید رعایت کنید اینِ که نباید مرغ را به اندازه ای سرخ کنید که حسابی برشته شود این کار باعث می شود سس به خرد مرغ نرود بلکه به اندازه ای سرخ کنید که روی آن طلایی شود.

2- یه قابلمه مناسب انتخاب کنید آن را روی حرارت قرار دهید بهش روغن اضافه کنید وقتی روغن داغ شد رب + زردچوبه را داخل آن تفت دهید. بعد مرغ هایی که از قبل سرخ کردید رو بهش اضافه کنید سپس مقداری آب در حال جوش + 1 عدد قرص استاک به آن اضافه کنید در ظرف را بگذارید تا نیم ساعت با حرارت ملایم بپزد. این غذا کم آب است بنابراین نباید در ابتدا آب زیادی اضافه کنید اواسط پخت اگر احساس کردید آبش خیلی کم شده میتونید آب در حال جوش بهش اضافه کنید.

3- آلو ها رو از شب قبل خیس کنید نیم ساعت که از پخت مرغ گذشت به همراه شکر به خورشت اضافه کنید آب خورشت رو مزه کنید اگر نیاز بود مقداری نمک هم اضافه کنید در ظرف را بزارید متتظر بمانید تا مرغ و آلو خوب بپزد. 20 دقیقه آخر پخت 2 قاشق پیاز داغی که تازه درست کردید رو به خورشت اضافه کنید. با این کار آب خورشت حسابی لعاب دار و خوشمزه میشه. در صورت تمایل می توانید به این غذا آلو جنگلی و رب انار هم اضافه کنید اما ورژن اصلیش با آلو بخارا و و بدون رب انار است.

اگر دوست دارید آشپزی های ما رو دنبال کنید به صفحه آشپزی شایانیوز سر بزنید.

خورشت مرغ و آلو

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • پرنیان ارسالی در

    نکات خوبی رو در مورد مزه دار کردن مرغ گفتید 🙏🙏🙏

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی