|

یه غذای خوشمزه اراکی

طرز تهیه "خوراک کله گنجشکی"؛ یه غذای نونی آسون و خوشمزه

خوراک کله گنجشکی

کله گنجشکی یه غذای سنتی ایرانی است که با گوشت چرخ شده، سیب زمینی، پیاز، رب و یه سری ادویه و چاشنی تهیه میشه.

لینک کوتاه کپی شد

گروه آشپزی- تا الان غذاهای نونی زیادی مثل کتک، سیب زمینی کوکو، سبزی کوکو، کشک بادمجان، میرزا قاسمی، حلیم بادمجان، سوسیس سیب زمینی، شامی پوک، فلافل، ناگت مرغ، فاهیتای مرغ و ... آموزش دادیم. امروز هم تصمیم داریم خوراک کله گنجشکی که یه غذای نونی خیلی آسون و خوشمزه هست بهتون یاد بدیم.

به گزارش «شایانیوز»، کله گنجشکی یه غذای سنتی ایرانی است که از قدیم با شروع فصل سرما پاش به سفره مردم باز میشد. این غذای مقوی و خوشمزه با گوشت چرخ شده، سیب زمینی، پیاز، رب، یه سری ادویه و چاشنی تهیه میشه بعضیا به کله گنجشکی هویج و گوجه فرنگی هم اضافه می کنند. اگر دوست دارید طرز تهیه این غذای خوشمزه رو یاد بگیرید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد اولیه لازم برای تهیه کله گنجشکی برای 4 نفر

گوشت چرخ کرده 500 گرم

قرص استاک گوشت 1 عدد

پیاز داغ 3 قاشق غذاخوری

رب گوجه 2 قاشق غذاخوری

آبلیموی تازه 2 قاشق غذاخوری

زردچوبه 2 قاشق چایخوری

فلفل سیاه 1 قاشق چایخوری

پودر پاپریکا 1/2 قاشق چایخوری

سیب زمینی 2 عدد

پیاز بزرگ 2 عدد

نمک به میزان لازم

روغن مایع به میزان لازم

کله گنجشکی

عکس از صفحه setareh498

طرز تهیه کله گنجشکی

1- برای تهیه کله گنجشکی ابتدا باید کوفته قلقلی ها رو درست کنید برای این منظور گوشت + 2 تا پیاز رنده شده + فلفل سیاه + زردچوبه + ادویه کاری + نمک را خوب با هم مخلوط کنید و با دست ورز دهید. به اندازه گردو از مواد گوشتی بردارید و قلقلی کنید کوفته ها را داخل ظرف در بسته 1 ساعت در یخچال استراحت دهید. بعد کوفته ها را داخل روغن داغ سرخ کند.

پیاز سفید بهترین پیاز برای مرینیت کردن گوشت ها است اگر می خواهید با کاربرد انواع پیاز در آشپزی آشنا شوید مقاله کاربرد انواع پیاز در آشپزی را از دست ندهید. بعضی وقتی پیاز را رنده می‌کنند کاملاً آب آن را می‌گیرند و اصطلاحاً فقط تفاله‌های پیاز را به گوشت اضافه می‌کنند که در نهایت کوفته ها بوی زهم می گیرد. برای گرفتن آب پیاز وقتی اون رنده کردید کنار بزارید آبی که ازش جدا میشه رو بگیرید بقیه پیاز به گوشت اضافه کنید اصلا نیازی به فشار دادن پیاز نیست.

کوفته-سرخ-شده1

2- بعد از اینکه کوفته ها رو آماده کردید باید سس غذا رو درست کنید. رب داخل روغن تفت بدید بعد زردچوبه + فلفل سیاه رو بهش اضافه کنید باید به اندازه ای تفت بدید که بوی خامی زردچوبه گرفته بشه.

3- سیب زمینی ها را به صورت حبه ای درشت خرد کنید بعد آن‌ها را در آب سرد بریزید و به مدت ۱ ساعت در یخچال قرار دهید سپس آب آن را عوض کنید مجدد آب سرد روی آن بریزید و در یخچال قرار دهید ۲ بار این کار را تکرار کنید عوض کردن آب سیب زمینی باعث می‌شود نشاسته اضافه آن گرفته شود. 

4- آب را جوش بیاورید بعد قرص استاک + کوفته ها + سس + سیب زمینی را اضافه کنید اجازه دهید 45 دقیقه با حرارت متوسط بپزد. یک ربع آخر پیاز داغ + آبلیموی تازه را اضافه کنید.

استاک گوشت

احتمالا این سوال براتون پیش آمده که استاک چیست و چه نقشی در طعم و مزه خورشت دارد؟ 

استاک یا آب گوشت، مرغ، ماهی یا سبزیجات از حرارت دادن استخوان‌ها به همراه سبزیجات ساقه‌ای و تعداد محدودی ادویه تهیه می‌شود. استاک در انواع سوپ، سس، خورشت‌ و البته بسیاری از غذا‌های دیگر مورد استفاده قرار گرفته و تاثیر بسیاری در طعم و مزه غذا‌ها دارد می‌توانید استاک را خودتان در منزل تهیه کنید یا اینکه به صورت آماده از سوپر مارکت‌ها خریداری کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که اگر از قرص استاک استفاده می‌کنید در ابتدا نمک کمتری به غذا اضافه کنید چون قرص استاک کمی شور است پس در انتها غذا را بچشید اگر لازم بود نمک اضافه کنید. اگر دوست دارید خودتان استاک گوشت را در منزل تهیه کنید مقاله طرز تهیه استاک گوشت؛ فوت و فن های تهیه و نگهداری استاک را از دست ندهید در این مقاله همه نکات تهیه استاک گوشت و روش نگهداری آن را به طور کامل برای شما عزیزان شرح داده ایم.

عکس شاخص از صفحه taster.plus

اگر دوست دارید آشپزی های ما رو دنبال کنید به صفحه آشپزی شایانیوز سر بزنید.

IMG_20211227_150843

عکس از صفحه irandokht_mn

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • نشاط رضایی ارسالی در

    آموزش هاتون خیلی خوبه

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها