|

فوت و فن های پخت یه فسنجون جاافتاده

طرز تهیه "خورشت فسنجون"؛ اینجوری خورشتت حسابی به روغن می افته

خورشت فسنجون

خورشت فسنجون از اون غذاهای زمان بره و باید از 7 تا 8 ساعت قبل استارت پختشُ بزنید تا خورشتی فوق العاده خوشمزه و به روغن افتاده داشته باشید. …

لینک کوتاه کپی شد
2

گروه آشپزی- تا حالا خورشت های زیادی مثل قورمه سبزی، قیمه، خورشت بادمجان، خورشت مرغ و آلو، خورشت کرفس، مسمای مرغ و بادمجون، خورشت هویج، خورشت بامیه، خورشت کدو حلوایی، خورشت آلو اسفناج و خورشت خلال بادام رو آموزش دادیم که خوشبختانه با استقبال خیلی خوبی از سوی شما کاربران گرامی مواجه شد.

به گزارش «شایانیوز»، برای امروز آموزش خورشت فسنجون که یه خورشت اصیل و خوشمزه گیلانی است آماده کردیم. البته در حال حاضر این خورشت خوشمزه شهرت غذاهی ملی رو پیدا کرده و در همه جای ایران با روش های مختلف تهیه میشه. فسنجون به خاطر گردویی که داره یه غذای گرمِ، بنابراین جزء غذاهای فصلی است و معمولا بازار اون تو فصل زمستان حسابی داغ میشه.

این خورشت خوشمزه رو میتونید با گوشت مرغ، بوقلمون، اردک، گوشت قلقلی و گوشت راسته یا فیله گوسفند تهیه کنید که در این بخش ما طرز تهیه خورشت فسنجان با مرغ را آموزش می‌دهیم. اگر دوست دارید با طرز تهیه این خورشت خوشمزه و فوت و فن های به روغن افتادن گردو آشنا شوید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

خورشت فسنجون

عکس از صفحه ansari_sahra

مواد اولیه لازم برای تهیه خورشت فسنجون برای 4 نفر

گوشت مرغ 4 تکه

پیاز متوسط 3 عدد

قرص استاک مرغ 2 عدد

گردو چرخ شده 400 گرم

رب انار حدود 1 پیمانه

آلو بخارا 12 عدد

شکر 2 تا 3 قاشق غذاخوری

هویج متوسط ۲ عدد

ساقه کرفس ۲ عدد

رزماری 2 عدد

برگ بو 2 عدد

زردچوبه 1 قاشق چایخوری

فلفل قرمز ۱/۴ قاشق چایخوری

فلفل سیاه ۱/۴ قاشق چایخوری

ساقه جعفری یک دسته کوچک

زعفران دم کرده غلیظ 1 قاشق غذاخوری

آبلیمو تازه 1 قاشق غذاخوری

روغن مایع به میزان لازم

نمک به میزان لازم

یخ چند تکه

خورشت فسنجون

عکس از صفحه momyelvin

طرز تهیه خورشت فسنجان

1- خورشت فسنجون از اون غذاهای زمان بره و باید از 7 تا 8 ساعت قبل استارت پختشُ بزنید تا یه خورشت فوق العاده خوشمزه و به روغن افتاده داشته باشید. پس هر وقت خواستید فسنجون درست کنید بهتره که از شب قبل گردو رو بار بزارید. 

برای اینکه خورشتتون حسابی به روغن بیفته باید یه گردو خوب داشته باشید پس از گردوی ایرانی چرب استفاده کنید. بهترین گردو برای فسنجون گردویی است که رنگش تیره و کمی کهنه باشه البته حواستون باشه که گردوها کپک نداشته باشن. یکی از ترفندهای به روغن افتادن گردو اینِ که اون 3 تا 4 بار چرخ کنید. بعد از چرخ کردن گردو باید تفتش بدید تا بوی خامیش گرفته بشه؛ برای این منظور تابه رو روی حرارت متوسط بزارید تا داغ بشه بعد گردوها رو بهش اضافه کنید بدون روغن 5 تا 6 دقیقه تفت بدید تو این مدت باید بالا سرش باشید و مدام هم بزنید چون اگر بسوزه تلخ میشه و دیگه به درد نمیخوره.

خورشت فسنجون

عکس از صفحه _shaqayeq59

2- بعد از اینکه گردو رو تفت دادید 2 عدد قرص استاک مرغ + 2 لیوان آب یخ + دو تا پیاز درسته رو بهش اضافه کنید بزارید جوش بیاید بعد روی حرارت کم قرار دهید تا ریز جوش بزند. از موقعی که روی حرارت گذاشتید باید 7 تا 8 ساعت با حرارت کم ریز جوش بزنه تا حسابی به روغن بیفته. هر از گاهی بهش سر بزنید هر وقت آبش کم شده بود دو تا قالب یخ کوچیک بهش اضافه کنید. هر بار که یخ اضافه میکنید بهش شوک وارد میشه و روغن بیشتری آزاد میکنه. بعد از اینکه پیاز پخت بکوبیدش و دوباره به خورشت اضافه کنید. بهتره که گردوها رو از شب قبل بار بزارید تا حسابی به روغن بیفته بقیه کارها رو صبح انجام بدید.

 احتمالا این سوال براتون پیش آمده که استاک چیست و چه نقشی در طعم و مزه مرغ دارد؟

استاک یا آب گوشت، مرغ، ماهی یا سبزیجات از حرارت دادن استخوان‌ها به همراه سبزیجات ساقه‌ای و تعداد محدودی ادویه تهیه می‌شوند. استاک در انواع سوپ، سس، خورشت‌ و البته بسیاری از غذا‌های دیگر مورد استفاده قرار گرفته و تاثیر بسیاری در طعم و مزه غذا‌ها دارد می‌توانید استاک را خودتان در منزل تهیه کنید یا اینکه به صورت آماده از سوپر مارکت‌ها خریداری کنید.

استاک مرغ

اگر از قرص استاک استفاده می‌کنید در ابتدا نمک کمتری اضافه کنید چون قرص استاک کمی شور است پس در انتها غذا را بچشید اگر لازم بود نمک اضافه کنید. اگر دوست دارید خودتان استاک مرغ را در منزل تهیه کنید مقاله طرز تهیه استاک مرغ؛ فوت و فن های تهیه و نگهداری استاک را از دست ندهید در این مقاله همه نکات تهیه استاک مرغ و روش نگهداری آن را به طور کامل برای شما عزیزان شرح داده ایم.

3- اگر آموزش های ما رو دنبال کرده باشید میدونید که ما همیشه برای درست کردن هر غذایی با مرغ حتما اونُ از قبل مزه دار می کنیم. برای این منظور بعد از اینکه مرغ ها رو شستید خشکش کنید بعد بهش نمک + فلفل سیاه + فلفل قرمز + روغن مایع یا روغن زیتون + 1 عدد پیاز خلالی خرد شده + ساقه کرفس + هویج + زردچوبه + زعفران + ساقه جعفری + برگ بو +  آبلیمو تازه + رزماری اضافه کنید و حداقل به مدت ۲ ساعت در یخچال قرار دهید وقتی این مواد را به مرغ اضافه کردید خوب با دست ورز بدید تا جذب مرغ بشه.

مزه دار کردن مرغ

همیشه برای مزه دار کردن اول زعفران + فلفل + زردچوبه + نمک را به مرغ اضافه کنید با دست خوب ورز دهید سپس پیازهای خلالی خرد شده را داخل ظرف حاوی مواد بریزید. به این نکته توجه داشته باشید که اگر اول پیاز را اضافه کنید بعد زعفران را، زعفران به جای اینکه به خرد مرغ برود به خرد پیاز می رود پس همیشه ابتدا زعفران را اضافه کنید مرغ را با آن ماساژ دهید سپس پیاز و بقیه مواد به جز روغن را اضافه کنید هویج و ساقه کرفس را به صورت درشت خرد کنید تا طعم آن خارج شود. روی ظرف سلفون بکشید و مواد را 1 ساعت داخل یخچال استراحت دهید. اگر می خواهید با نحوه دم کردن اصولی زعفران آشنا شوید پیشنهاد می کنیم به مقاله چطور یک زعفران دم کشیده خوش رنگ داشته باشیم مراجعه کنید.

ممکنِ این سوال براتون پیش بیاد که چرا با وجود زعفران باید زردچوبه هم اضافه کرد؟

مرغ یک بوی زهمی داره که تنها توسط زردچوبه گرفته میشه در واقع زردچوبه بهترین ادویه برای گرفتن بوی زهم مرغ است پس از آن غافل نشوید. برای مزه دار کردن مرغ میتونید زعفران را حذف کنید اما زردچوبه را به هیچ عنوان حذف نکنید.

بعد از ۱ ساعت که مواد در یخچال استراحت کردند 2 قاشق غذاخوری روغن مایع یا روغن زیتون بهش اضافه کنید اگر روغن را با بقیه مواد اضافه کنید روغن باعث می‌شود که مزه‌ها کاملا به خرد مرغ نرود. بعد از اینکه روغن را اضافه کردید دوباره مواد را حسابی با دست زیر و رو کنید تا مزه‌ها با هم ترکیب شوند مجدد روی ظرف سلفون بکشید و حداقل 1 ساعت دیگر به آن استراحت دهید.

سرخ کردن مرغ

بعد از اینکه مرغ ها مزه دار شدند داخل تابه 2 قاشق روغن مایع بریزید وقتی خوب داغ شد مرغُ با حرارت متوسط تفت دهید تا طلایی شود. نکته مهمی که هنگام سرخ کردن مرغ باید رعایت کنید اینِ که نباید مرغ را به اندازه ای سرخ کنید که حسابی برشته بشه این کار باعث میشه سس به خرد مرغ نره بلکه به اندازه ای سرخ کنید که روی آن طلایی شود. موقع تفت دادن مرغ در ظرف نزارید چون آب میندازه.

4- حالا مرغ سرخ شده + پیاز داغ را به گردوها اضافه کنید مرغ حدود 1/30 ساعت باید داخل خورشت بپزد 1 ساعت که از پخت مرغ گذشت آلویی را که از شب قبل خیس کردید + رب انار + شکر اضافه کنید رب انار رو باید مرحله به مرحله اضافه کنید چون رب انار هر چی بیشتر بجوشه بیشتر طعم و رنگش آزاد میشه. همه شکر رو یه دفعه اضافه نکنید بسته به ذائقتون باید بین 1 تا 3 قاشق شکر بریزید پس ابتدا یه قاشق از شکر رو بریزید چند دقیقه صبر کنید تا دونه هاش حل بشه بعد بچشید اگر لازم بود باز اضافه کنید. به جای شکر میتونید از شیره یا خرما هم استفاده کنید اگر خواستید از خرما استفاده کنید پوست و هسته اون بگیرید و کاملا لهش کنید.

خورشت فسنجون

عکس از صفحه elhamkaveh5

نکته مهم در مورد رب انار

رب انار خوب باید درجه غلظت مناسبی داشته باشه؛ یعنی نه خیلی غلیظ باشه نه خیلی رقیق. مقدار رب اناری که استفاده می کنید به ترشی و غلظتش بستگی داره. کم یا زیاد ریختن رب انار باعث روشنی یا تیرگی خورشت می‌شود؛ پس برای اینکه فسنجان شما قهوه‌ای خوش‌ رنگ باشه، باید آن را به‌ اندازه بریزید. برای اندازه‌ کردن ترشی فسنجان، حتما رب انار رو کم‌کم اضافه کنید و ۱۵ دقیقه بعد مجدد غذا را بچشید و در صورت نیاز باز اضافه کنید.

عکس شاخص از صفحه chalsham.ir

اگر دوست دارید آشپزی های ما رو دنبال کنید به صفحه آشپزی شایانیوز سر بزنید.

خورشت فسنجون

عکس از صفحه mary.alipour99

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • ناشناس ارسالی در

    گردو و گوشت بدین همه بلدن طرز تهیه شو

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها