|

مرغ پرتقالی رو حتما درست کنید؛ خیلی خفنِ

طرز تهیه "مرغ پرتقالی"؛ یه طعم جدید و خوشمزه

مرغ پرتقالی

اگر از غذاهای تکراری خسته شدید و دوست دارید که یه طعم جدید امتحان کنید پیشنهاد ما به شما مرغ پرتقالی است.

لینک کوتاه کپی شد
1

گروه آشپزی- در مقایسه گوشت مرغ و گوشت قرمز ما ایرانی ها تمایل بیشتری به مصرف گوشت مرغ داریم چون هم ارزون تره هم سالم تر؛ علاوه بر این تایم پخت کوتاه تری هم داره. همان طور که میدونید با گوشت مرغ غذاهای خیلی زیادی میشه درست کرد که محبوب ترین آن برای ما ایرانی ها زرشک پلو با مرغ است.

به گزارش «شایانیوز»، اگر بخواهیم لیستی از غذاهایی که با گوشت مرغ درست میشه ارائه بدیم میتونیم به مرصع پلو، هویج پلو با مرغ، خورشت مرغ و آلو، مرغ شکم پر، ساندویچ مرغ، باقالی پلو با مرغ، سالاد الویه، سالاد مرغ، سالاد ماکارونی، سالاد اندونزی، فاهیتای مرغ، سالاد روسی، گراتن مرغ، شنیسل مرغ، مرغ سوخاری، جوجه کباب، جوجه چینی، ته چین، چیکن استروگانف، خورشت فسنجون، ناگت مرغ، مسمای مرغ و بادمجان و ... اشاره کنیم. حتی غذاهایی مثل قورمه سبزی، خورشت قیمه، خورشت کرفس و خورشت آلو اسفناج که شکل سنتی آن با گوشت قرمز است را هم می توان با گوشت مرغ درست کرد.

در کنا همه این غذاها که همیشه درست میکنیم گاهی اوقات دلمون تنوع میخواد و دوست داریم که یه غذای جدید درست کنیم در واقع دلمون میخود که یه مزه جدید امتحان کنیم برای اینجور مواقع مرغ پرتقالی یکی از گزینه هایی است که میتونید درست کنید. اگر دوست دارید طرز تهیه این غذای جذاب یاد بگیرید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مرغ پرتقالی

عکس از صفحه asieh_prs

مواد اولیه لازم برای تهیه مرغ پرتقالی برای 4 نفر

مرغ 4 تکه

پیاز بزرگ 1 عدد

پیاز داغ 3 قاشق غذاخوری

هویج متوسط ۲ عدد

ساقه کرفس ۲ عدد

رزماری 2 عدد

برگ بو 2 عدد

زردچوبه 1 قاشق چایخوری

نمک 1 قاشق چایخوری

فلفل قرمز ۱/۴ قاشق چایخوری

فلفل سیاه ۱/۴ قاشق چایخوری

ساقه جعفری یک دسته کوچک

زعفران دم کرده غلیظ 2 قاشق غذاخوری

آبلیمو تازه 3 قاشق غذاخوری

آب پرتقال شرکتی 2/5 پیمانه

خلال پسته 1/4 پیمانه (اختیاری)

زرشک 1 پیمانه

کره 50 گرم

روغن مایع به میزان لازم

مرغ پرتقالی

عکس از صفحه _fatemebanoo_

طرز تهیه مرغ پرتقالی

1- مثل همیشه برای درست کردن هر غذایی با مرغ حتما اونُ از قبل مزه دار می کنیم. برای این منظور بعد از اینکه مرغ ها رو شستید خشکش کنید بعد بهش نمک + فلفل سیاه + فلفل قرمز + روغن مایع یا روغن زیتون + 1 عدد پیاز خلالی خرد شده + ساقه کرفس + هویج + زردچوبه + 1 قاشق غذاخوری زعفران + ساقه جعفری + برگ بو + 1 قاشق غذاخوری آبلیمو تازه + رزماری اضافه کنید و حداقل به مدت ۲ ساعت در یخچال قرار دهید وقتی این مواد را به مرغ اضافه کردید خوب با دست ورز بدید تا جذب مرغ بشه.

همیشه برای مزه دار کردن اول زعفران + فلفل + زردچوبه + نمک را به مرغ اضافه کنید با دست خوب ورز بدید سپس پیازهای خلالی خرد شده را داخل ظرف حاوی مواد بریزید. به این نکته توجه داشته باشید که اگر اول پیاز را اضافه کنید بعد زعفران را، زعفران به جای اینکه به خرد مرغ بره به خرد پیاز میره؛ پس همیشه ابتدا زعفران را اضافه کنید مرغ را باهاش ماساژ بدید سپس پیاز و بقیه مواد به جز روغن را اضافه کنید. هویج و ساقه کرفس را به صورت درشت خرد کنید تا طعم آن خارج شود. روی ظرف سلفون بکشید و مواد را 1 ساعت داخل یخچال استراحت دهید. 

 از آنجایی که زعفران محصول گرانی است افراد سودجو با روش های متعدد در این محصول دست برده و با افزودن مواد مختلف ارزان به این ادویه گران سعی در بالا بردن حجم محصول و سودآوری بیشتر آن برای خود هستند بنابراین باید زعفران اصل را بشناسید تا سرتان کلاه نرود برای این منظور حتما قبل از خرید زعفران مقاله چگونه زعفران اصل را از زعفران تقلبی تشخیص دهیم را بخوانید.

مزه دار کردن مرغ

ممکنِ این سوال براتون پیش بیاد که چرا با وجود زعفران باید زردچوبه هم اضافه کرد؟

مرغ یک بوی زهمی داره که تنها توسط زردچوبه گرفته میشه در واقع زردچوبه بهترین ادویه برای گرفتن بوی زهم مرغ است پس از آن غافل نشوید. برای مزه دار کردن مرغ میتونید زعفران را حذف کنید اما زردچوبه را به هیچ عنوان حذف نکنید.

بعد از ۱ ساعت که مواد در یخچال استراحت کردند 2 قاشق غذاخوری روغن مایع یا روغن زیتون بهش اضافه کنید اگر روغن را با بقیه مواد اضافه کنید روغن باعث میشه که مزه‌ها کاملا به خرد مرغ نره. بعد از اینکه روغن را اضافه کردید دوباره مواد را حسابی با دست زیر و رو کنید تا مزه‌ها با هم ترکیب شوند مجدد روی ظرف سلفون بکشید و حداقل 1 ساعت دیگر به آن استراحت دهید.

تفت دادن مرغ

بعد از اینکه مرغ ها مزه دار شدند داخل تابه 2 قاشق روغن مایع بریزید وقتی خوب داغ شد مرغُ با حرارت متوسط تفت دهید تا طلایی شود. نکته مهمی که هنگام سرخ کردن مرغ باید رعایت کنید اینِ که نباید مرغ را به اندازه ای سرخ کنید که حسابی برشته بشه این کار باعث میشه سس به خرد مرغ نره بلکه به اندازه ای سرخ کنید که روی آن طلایی شود. موقع تفت دادن مرغ در ظرف نزارید چون آب میندازه.

2- بعد از اینکه مرغ تفت دادید باید آب پرتقال + پیاز داغ تازه رو بهش اضافه کنید برای درست کردن مرغ پرتقالی بهتره که از آب پرتقال شرکتی استفاده کنید چون آب پرتقال طبیعی خیلی زود تلخ میشه. بعد از اینکه آب پرتقال اضافه کردید بزارید جوش بیاد بعد در ظرف بزارید تا مرغ بپزه. وقتی مرغ پخت و آبش حسابی غلیظ شد 1 قاشق زعفران دم کرده + نمک + آبلیمو بهش اضافه کنید و بزارید یک ربع دیگه روی حرارت متوسط بمونه تا مزه ها خوب با هم ترکیب بشن.  اگر می خواهید با نحوه دم کردن اصولی زعفران آشنا شوید پیشنهاد می کنیم به مقاله چطور یک زعفران دم کشیده خوش رنگ داشته باشیم مراجعه کنید.

تفت دادن زرشک

3- در یک تابه کره + 1 قاشق روغن مایع بریزید بعد زرشکُ بهش اضافه کنید چند دقیقه ای تفت بدید و از روی حرارت بردارید معمولا همیشه به زرشک موقع تفت دادن شکر اضافه میکردیم اما چون مرغ پرتقالی به خاطر آب پرتقال شیرینِ بهتره که دیگه شکر نزنید اما باز هم بستگی به ذائقتون داره. خلال پسته رو هم با کمی کره تفت بدید. در نهایت زرشک + خلال پسته رو به مرغ اضافه کنید 5 دقیقه آخر چنتا تکه پرتقال برش خورده با پوست بهش اضافه کنید اینجوری عطرش چند برابر میشه.

به این نکه توجه داشته باشید که زرشک خوب باید قرمز روشن باشد. اگر زرشکی تیره باشه یعنی به‌ اندازه کافی مرغوب نیست یا به‌ درستی از آن نگهداری نشده. البته روشن‌ بودن بیش از حد زرشک هم اصلا خوب نیست. چون یعنی محصول زودتر از موعد برداشت شده و کاملا نرسیده است. زرشک‌های تازه توپُر و تپل هستند. منظور از تپل چیست؟ یعنی برجسته‌اند و حالت چروک و مچاله پیدا نکرده‌اند. پس تازگی زرشک از روی قرمزی و توپر بودن آن مشخص می‌شود. زرشک تازه و مرغوب مرطوب است و کمی حالت له‌شدگی دارد. البته این ویژگی با تپل و توپُر بودن زرشک تازه تناقضی ندارد. منظور از لهیدگی این است که تازگی و آب‌دار بودن زرشک باعث می‌شود که با کمی فشار حالت لهیدگی پیدا کند.

عکس شاخص از صفحه .hanfood210

اگر دوست دارید آشپزی های ما رو دنبال کنید به صفحه آشپزی شایانیوز سر بزنید.

مرغ پرتقالی

عکس از صفحه .zahra_gh03

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها