|

خورشت کدو مسما به خوشمزگی خورشت بادمجون

طرز تهیه "خورشت کدو مسما"؛ با این ترفند دیگه کدوها نرم یا لِه نمیشن

خورشت کدو مسما

خورشت کدو در مقایسه با خورشت بادمجون طرفداران کمتری داره دلیلش هم اینه که کدو موقع پخت خیلی نرم میشه که اغلب این نرم بودن رو دوست ندارند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه آشپزی- تا حالا خورشت های زیادی مثل قورمه سبزی، قیمه، خورشت بادمجان، خورشت مرغ و آلو، خورشت کرفس، مسمای مرغ و بادمجون، خورشت هویج، خورشت بامیه، خورشت کدو حلوایی، خورشت فسنجون، خورشت مرغ ناردون، خورشت آلو اسفناج و خورشت خلال بادام رو آموزش دادیم که خوشبختانه با استقبال خیلی خوبی از سوی شما کاربران گرامی مواجه شد.

به گزارش «شایانیوز»، برای امروز هم سراغ یه خورشت سنتی دیگه رفتیم به اسم خورشت کدو مسما که با گوشت، کدو سبز، پیاز داغ، پیاز، لیمو عمانی و یک سری ادویه و چاشنی تهیه میشه. این غذای خوشمزه در مقایسه با خورشت بادمجون طرفداران کمتری داره دلیلش هم اینه که کدو موقع پخت خیلی نرم میشه که اغلب این نرم بودن رو دوست ندارند؛ ما اینجا یه ترفندی رو بهتون یاد میدم که اگر به کار ببرید دیگه کدوها به هیچ وجه نرم نمیشن. اگر دوست دارید طرز تهیه این خورشت خوشمزه رو یاد بگیرید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد اولیه لازم برای تهیه خورشت کدو 

گوشت راسته یا فیله گوسفند یا گوساله 500 گرم

کدو سبز برای هر نفر 1 تا 2 عدد

قرص استاک گوشت 1 عدد

پیاز داغ 1/2 پیمانه

لیمو عمانی 4 عدد

لپه 1 پیمانه

سیر 1 حبه

هل 1 عدد

گوجه فرنگی 2 عدد (اختیاری)

رب گوجه 3 قاشق غذاخوری 

زنجبیل تازه رنده شده 1 قاشق چایخوری

زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری

پودر لیمو عمانی 1 قاشق چایخوری

زردچوبه 2 قاشق چایخوری

ادویه کاری 1/2 قاشق چایخوری

فلفل سیاه 1 قاشق چایخوری

چوب دارچین 3 تکه

نمک به میزان لازم

روغن مایع به مقدار لازم

خورشت کدو

عکس از صفحه my.hasti

طرز تهیه خورشت کدو

1- لپه رو از ۲۴ ساعت قبل خیس کنید در این مدت چند بار آبشُ عوض کنید نکته مهم در خصوص لپه اینِ که بدونید دیر پزِ یا زود پز، برای این منظور وقتی لپه رو تهیه کردید یک مقدار خیلی کم از اونُ بپزید تا متوجه شوید چقدر زمان برای پخت نیاز داره. می‌تونید لپه رو با گوشت بپزید اما بهترِ اون جداگانه بپزید، چون لپه موقع پخت کف می‌کند و این کف باعث کدر شدن رنگ خورشت میشه در نتیجه لپه رو جدا بپزید بعد آبکشش کنید روش آب سرد بگیرید تا بوی زهم و کِدریش از بین بره بعد وقتی گوشت پخت اون به خورشت اضافه کنید.

داخل تابه مقداری روغن بریزید لپه را چند دقیقه تفت بدید، تفت دادن لپه باعث میشه موقع پخت له نشه در این مرحله 1 عدد هل و کمی زردچوبه بهش اضافه کنید بعد از 1 دقیقه آب و یک نصف پیاز بریزید (نیازی به خُرد کردن پیاز نیست) منتظر بمانید تا بپزد. آب را یک مقدار بیشتر از سطح لپه بریزید چون لپه موقع پخت آب را جذب می کند و کم آب می شود. لپه را صد درصد نپزید به اندازه‌ای بپزید که ۲۰ دقیقه‌ای هم با خورشت بپزد اگر لپه را کامل بپزید ۲۰ دقیقه آخر که به خورشت اضافه می‌کنید له می‌شه. 

تفت دادن گوشت

2- داخل قابلمه 3 قاشق غذاخوری روغن مایع بریزید بعد پیاز نگینی خرد شده + گوشت + زردچوبه + فلفل سیاه + ادویه کاری + چوب دارچین را روی حرارت متوسط حدود 20 دقیقه تفت دهید. (همیشه وقتی چوب دارچین اضافه می کنید باید انتهای پخت آن را خارج کنید.)

چند دقیقه اول گوشت را هم نزنید چون آب میندازه اما بعد بالای سرش باشید و مدام هم بزنید تا مزه ها به خرد گوشت بره. به این نکته توجه داشته باشید که اگر حرارت خیلی کم باشه گوشت سفت میشه. بعد از اینکه گوشت را تفت دادید آب جوش + 1 عدد قرص استاک گوشت را به آن اضافه کنید.

استاک گوشت

احتمالا این سوال براتون پیش آمده که استاک چیست و چه نقشی در طعم و مزه خورشت دارد؟ 

استاک یا آب گوشت، مرغ، ماهی یا سبزیجات از حرارت دادن استخوان‌ها به همراه سبزیجات ساقه‌ای و تعداد محدودی ادویه تهیه می‌شود. استاک در انواع سوپ، سس، خورشت‌ و البته بسیاری از غذا‌های دیگر مورد استفاده قرار گرفته و تاثیر بسیاری در طعم و مزه غذا‌ها دارد می‌توانید استاک را خودتان در منزل تهیه کنید یا اینکه به صورت آماده از سوپر مارکت‌ها خریداری کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که اگر از قرص استاک استفاده می‌کنید در ابتدا نمک کمتری به غذا اضافه کنید چون قرص استاک کمی شور است پس در انتها غذا را بچشید اگر لازم بود نمک اضافه کنید. اگر دوست دارید خودتان استاک گوشت را در منزل تهیه کنید مقاله طرز تهیه استاک گوشت؛ فوت و فن های تهیه و نگهداری استاک را از دست ندهید در این مقاله همه نکات تهیه استاک گوشت و روش نگهداری آن را به طور کامل برای شما عزیزان شرح داده ایم.

خورشت کدو

عکس از صفحه la_cucina_di_mariaa

3- در مدتی که گوشت در حال پختن است، کدو‌ها را آماده کنید. قِلق اصلی خورشت کدو برای اینکه متفاوت و خوشمزه بشه دقیقا همین مرحله است ما همیشه بعد از اینکه کدوها رو شستیم پوستش رو میگیریم و سرخش میکنیم بعد هم چون کدو نرم میشه خیلی ازش استقبال نمیکنیم من اینجا یه راه کاری بهتون یاد میدم که خودم از مربی خوب آشپزی خانم ساناز مینایی یاد گرفتم با این ترفند یه خورشت کدوی کاملا متفاوت خواهید داشت.

کدوها رو تمیز بشورید بدون اینکه پوستش رو بگیرید چهار قاچ کنید بعد تخمش رو دربیارید حالا ۱/۳ ظرفی را که می‌خواهید کدو‌ها را در آن سرخ کنید، روغن بریزید. کدو‌ها را در روغن فراوان سرخ کنید. با این روش علاوه‌بر اینکه سرخ میشن، مغزپخت هم میشن.

بعد یک حبه سیر رو له کنید زنجبیل + تخم کدوها + کمی فلفل بهش اضافه کنید مواد با چاقو به صورت ساطوری خرد کنید بعد داخل مشما بریزید با گوشت کوب بکوبید تا حسابی له بشه. حالا داخل تابه روغن بریزید رب بهش اضافه کنید و تفت بدید بعد این مواد + 1/2 قاشق چایخوری زردچوبه + 1 قاشق غذاخوری زعفران رو چند دقیقه تفت بدید اواسط پخت خورشت بهش اضافه کنید.

خورشت کدو

عکس از صفحه pandaa.chef

4- وقتی که گوشت پخت 1 قاشق زعفران بهش اضافه کنید چند دقیقه بعد لپه + لیمو عمانی + گرد لیمو عمانی + گوجه فرنگی از وسط نصف شده + پیاز داغ را اضافه کنید 20 دقیقه به آن زمان دهید تا جا بیفته بعد کدو ها رو روی خورشت بچینید بعد از 5 دقیقه ظرف را از روی حرارت بردارید در آن را بگذارید اجازه دهید چند دقیقه بماند تا آب خورشت به درون کدو ها نفوذ کند. بعضیا توی خورشت کدو به جای لیمو عمانی غوره میریزند که در آن صورت هم خیلی خوشمزه میشه؛ اگر خواستید غوره بریزید به جای پودر لیمو عمانی از آبغوره استفاده کنید. آبغوره و غوره رو 20 دقیقه پایانی اضافه کنید.

 در صورت تمایل می‌توانید گوجه‌ها را در مقداری روغن سرخ کنید تا نرم شوند. موقع اضافه کردن کدو‌ها و گوجه‌ها برای اینکه له نشوند، آن‌ها را یک طرف خورشت بچینید. بهتر است این خورشت را به جای قابلمه در تابه‌هایی که دیواره بلند دارند، بپزید؛ چون تابه‌ها نسبت به قابلمه کف پهن‌تری دارند. در واقع در تابه فضای بیش‌تری در اختیار دارید و این کمک می‌کند که کدو‌ها و گوجه‌ها له نشوند. 

عکس شاخص از صفحه sahari.life.style

اگر دوست دارید آشپزی های ما رو دنبال کنید به صفحه آشپزی شایانیوز سر بزنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها